KRT
Skulle behöva tips på dekorativa och härdiga växter som överlever i ett av vardagsrumsfönstren!

Fönstret finns bredvid barskaminen (kanske en m snett bakom). Det vetter åt söder, men eftersom det finns en balkong över, och lite växter snett framför fönstret så blir det inte stekande sol någon gång.... Braskaminen används oftast dagligen (vanligen framemot kvällen) och då blir det ganska varmt i den direkta omgivningen, övrig tid är det runt 19 grader i vardagsrummet. Fönstret är ganska brett, så det hade verkligen varit trevligt med något dekorativt gärna med blommor, med vad???

Kan säga att Anthurium INTE trivs, trots att den får bra med vatten, näring och står i en stor kruka som kan leda bort värmen.... Kakusar är inte aktuellt eftersom jag har småbarn som tror han är en apa smile.gif.

Tänkte ta en sväng till affären i morron och införskaffa några julblommor och då hade det ju varit bra med tips på vad som kan trivas i fönstret!
tepa
Hej

Bra fråga. Jag skulle också vilja veta. Hade en Athrium i vårt vardagsrum, där det är litet täljstensspiseldande, bladen blev brunare och brunare. Har nu flyttat den. Annars har jag en Pepperomia och en Benjaminfikus och några Novemberkaktusar. En Porslinsblomma och en Eldranka i amplar i fönstret. Några Sansevierior, men dom läste jag nu på nätet att vill gärna ha lite svalarevintertid, så dom ska jag flytta till extrarummet med bara lite värme på.

En Silverkalla har jag länge funderat på att skaffa. Såg en idag i matbutiken, men lade namnet "Aglaonema" på minnet för att googla. Och det var en typ av Silverkalla. Vill inte ha under 15 plusgrader och får stå nära ett element, läste jag på nätet.

Men vad mera ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Jag köpte Silverkallan. Den står på ett blombord nedanför sydvästfönster med extra växtlampor. Eftersom den klarar att stå mitt i rummet så borde väl detta funka också, hoppas jag. Men funkar det på vintern ??

Hälsn Tepa
KRT
Jag köpte en Hoya och en kottepalm.... Fast jag insåg att kottepalmen nog mår bäst av en litev vintervila så det får den just nu i övervintringsrummet. Möblerade om bland mina andra växter så nu står där en suckulent (ngn slags fetknopp tror jag), en Bromelia (börjar vissna ner så det gör inte så mycket om den ger sig) och hoyan. Än så länge ser det bra ut men jag har inte eldat så mycket på sistonde heller smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon