catlady
30-11-2009, 14:19
Jag undrar om det är någon i (sydvästra) Skåne som vet var det säljs små granar på rot, som man har i stor kruka och sedan kan plantera ut vid årets slut? Jag hade tänkt mig en gran ungefär 1 meter hög. Jag bor vid en skog men vet inte hur kul ägaren tycker det är om jag gräver upp en av hans granar...
Menar du att du vill köpa en riktig gran (av någon srot) i kruka och sedan plantera ut den på tomten precis som vilket annat träd/annan buske som helst?
I så fall vilken platnskola som helst som säljer barrträd? Skåneplantor i Staffanstorp har ganska mycket träd/buskar t.ex. Flyinge Plantshop brukar också rekommenderas för sitt stora utbud. Möjligen kan utbudet vara lite begränsat just nu eftersom det inte riktigt är säsong för krukodlade träd/buskar, men vem vet, det kanske finns en gran kvar till dig någonstans
catlady
30-11-2009, 14:28
Japp, jag vill ha en julgran på rot. Var jag planterar den sedan spelar mindre roll, men tillbaka i naturen ska den. Kände att jag ville vara lite ekologisk i år. Visste inte att det gick att hitta i vanliga butiker, men då ska jag definitivt kolla i Staffanstorp!
catlady
30-11-2009, 14:40
På Skåneplantor kostar de 300 kr, det tyckte jag var lite att ta i. Max 200 hade jag nog tänkt mig för en liten gran. Andra förslag?
RibesRubusVitis
30-11-2009, 16:22
Om det inte brådskar just inför julen, kunde du plocka kottar i skogen och så frön. Ekologiskt som bara den och helt gratis.
Flyinge plantshop har också gott om träd, men de har inga priser på nätet.
http://www.flyingeplantshop.se/
Jag har köpt en gran i kruka på IKEA!
Det är inte den vanliga rödgranen som vi har i skogen men den är lik den.
Tät och fin. Pris under 200 kr.
Huggorm
30-11-2009, 20:02
CITAT (catlady @ 30-11-2009, 14:28)

Japp, jag vill ha en julgran på rot. Var jag planterar den sedan spelar mindre roll, men tillbaka i naturen ska den. Kände att jag ville vara lite ekologisk i år. Visste inte att det gick att hitta i vanliga butiker, men då ska jag definitivt kolla i Staffanstorp!
Vill du vara ekologisk, så låt bli att plantera gran. 45% av alla sveriges träd är gran, och en granskog kväver all undervegetation och blir mycket artfattig. Granen är ett stort ekologiskt hot mot vår natur.
Myosotis
01-12-2009, 10:28
CITAT (Huggorm @ 30-11-2009, 20:02)

Vill du vara ekologisk, så låt bli att plantera gran. 45% av alla sveriges träd är gran, och en granskog kväver all undervegetation och blir mycket artfattig. Granen är ett stort ekologiskt hot mot vår natur.
Precis min tanke. Plantera den in trädgården om du vill men absolut inte i skogen! Granskog där den hör hemma är ju bra förstås, men granen är inte naturlig i Skåne och är verkligen ett hot mot den biologiska mångfalden här. Du kanske kan höra med skogsägaren om du får låna/köpa en liten gran. Vi får ta en julgran här, de flesta tycker nog att det är okej.
catlady
07-12-2009, 17:38
Tack Mojan! Då ska jag kolla in IKEA!
Nja, jag hade ju tänkt sätta in granen i skogen sedan - som alltså redan är en granskog. Men vi fäller väl några miljoner granar varje år - endast för dekoration. Känns som ett vansinnigt slöseri. Hur ska man annars vara lite mer ekologisk när det gäller julgranen då?
Det allra bästa är ju om man kan använda sig av en gran (eller annat träd/buske) som står permanent i trädgården, och inte släpa in något.
Huggorm
07-12-2009, 20:17
Vill man vara ekologisk kan man köra granen till tippen efteråt, så tuggas den upp till flis och blir fjärrvärme
Myosotis
07-12-2009, 21:47
Annars är död ved en bristvara i skogen. Det vär väldigt ekologiskt att lägga ut en död gran i skogen.
Den bör ju inte ha transporterats långt om det ska vara ekologiskt, så det bästa är om du kan hugga själv där du bor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.