Full version: Vedstaplar
Wilmer
Det slog mig häromdagen hur vi pysslade med vedstaplarna, när jag var barn, som skulle vara exakt runda och minns inte alls hur det var, men att det var en konst det minns jag. Nu har jag hus med eldningsmöjligheter igen, förutom vedboden vore en liten vedstapel på sin plats, så jag söker inspiration happy.gif Jag har alltså inga bilder själv jag kan dela med mig av, men det har säkert ni andra.
KURT
Det handlar ju främst om att stapla dem stabilt, så att det står kvar både när veden torkar, och när man börjar plocka från vedstapeln. Och så är den runda formen bäst, det är också minst yta att täcka. Undantaget är om man staplar mot en vägg.
Myosotis
Fina bilder
Myosotis
[attachment=44831:Auto_im_Holzstapel.jpg]

[attachment=44832:RundeHolzskulptur.jpg]

[attachment=44833:Baumausholz.jpg]

[attachment=44834:Holzstapel.jpg]

[attachment=44835:Holzmiete.jpg]

[attachment=44836:Holzstapelwand.JPG]
Wilmer
Haha, oj Myo, där har jag lite inspiration. Kurt, ja, det ska gå lätt att plocka från den utan att det rasar, det är ju ett måste.
Myosotis
Ja, alltså det är inte mina egna wink.gif men visst är de vackra!! Har letat efter en viss bild men den hittar jag tyvärr inte, det var som en rak mur eller häck av staplad ved som delade in trädgården och så var det fönster och nischer för blommor. Men fönster med glas i är nog dumt, då kommer fåglarna att bryta nacken av sig.
Wilmer
Nej inga nackbrytarfönster, hu! Det fanns ju en med nischer för blommor utan fönster tummenupp.gif
Myosotis
Ja, eller fönster utan glas! Jag tycker det är jättesnyggt med fönster!
Alba
Ja du Wilmer vi lär nog inte se så mycket av dig på Odla om du nappar på förslagen unsure.gif ......men snyggt är det.
000.gif
zissi
rotfl.gif svårt att välja modell va? Vilket huvudbry Myosotis ger dig!
Peztis
Haha, första bilden...

Ungefär "Vem xxx har parkerat bilen här?!?!?! Ja, skyll dig själv!"

Tror INTE att jag lägger in en bild på min vedbod... Den lämnar allt att önska!

Jag är djupt imponerad av människors uppfinningsrikedom och fantasi!
Wilmer
CITAT (Alba @ 01-12-2009, 15:08) *
Ja du Wilmer vi lär nog inte se så mycket av dig på Odla om du nappar på förslagen unsure.gif ......men snyggt är det.
000.gif

rolleyes.gif Kanske kan få sambon att nappa. I år är jag glad om vi får en hög och ved i boden, men man kan ju njuta av ideerna och andras flit giggle.gif Jag ser gärna foton på "vanliga" vedbodar också tummenupp.gif
Irene_L
Wow..vilka fantasifulla skapelser dom har gjort!

Vi har gjort det bekvämt för oss...all ved är staplad på altanen! Nära och lätt att få tag i! tummenupp.gif
[attachment=44842:ved.jpg]
Wilmer
Skönt med nära.. Vår bod kunde stå närmare, något vi får fundera på!
Huggorm
Jag staplar i vedbod, och jag staplar så tätt jag kan för att få plats med mycket. Men helst skall man ju stapla glest för att det skall torka bättre. Staplar man ute skall barken vara uppåt så regnet rinner av, inne skall den vara neråt så det avdunstar lättare
Peztis
Huggorm: och så lärde du mig något i denna tråd också! Tackar!!! smile.gif
KURT
Sedan kan man ju också bygga hus av staplad ved:

http://cybis.se/forfun/kubbhus/index.htm
http://images.google.com/images?hl=en&...sa=N&tab=wi
Wilmer
Huggorm, bra med praktiska tips tummenupp.gif

Kurt, oj så kul! Inget för den som ska elda, men ändå. Funderade på det där att de byggde med kubb för att det fanns dåligt med virke, då måste det varit bristen på bra "plankvirke" som menas och att kubbar gick att få fram här och där?
Huggorm
CITAT (Wilmer @ 02-12-2009, 11:23) *
Huggorm, bra med praktiska tips tummenupp.gif

Kurt, oj så kul! Inget för den som ska elda, men ändå. Funderade på det där att de byggde med kubb för att det fanns dåligt med virke, då måste det varit bristen på bra "plankvirke" som menas och att kubbar gick att få fram här och där?

Det låter sannolikt. Plankor sågar man av stora, raka träd. Kubbhus kan man inte göra av vilka kubbar som helst, det måste vara extremt tätvuxet virke. Helst gran som stått i skuggan och bara nätt och jämnt överlevt. Frodvuxna stockar med breda årsringar utvidgas för mycket när de utsätts för olika temperaturer och luftfuktighet, och då spricker lerbruket. Dessa senvuxna granar som man använder till kubbhus är ofta inte mycket mer än en decimeter i diameter. Förmodligen går det bra med de små, vresvuxna furor man hittar ute på myrar och kanske ek och liknande hårda trädslag också.
Wilmer
Okey, det låter ju vettigt det också, med hårdheten.

Veden i vedboden låg rättvänd, så förre ägaren visste vad han gjorde. Där jag flyttar ifrån ligger veden inslängd i hög, inte lika estetiskt..
Huggorm
CITAT (Wilmer @ 03-12-2009, 11:59) *
Där jag flyttar ifrån ligger veden inslängd i hög, inte lika estetiskt..

Men ventilationen blir bra tummenupp.gif
diva&hero
Vi staplar in i vedbon som står nära entrén. Igår staplade vi det sista, vi var väldigt sent ute med att köpa ved i år.. Den har inte hunnit torka som den ska, men jag fyller på med ved i korgarna inne varje dag, så det torkar ett par dar innan man ska elda.
Det är såå mysigt att elda, igår brann det i kaminen från 9:00-23:00.. 7 minus ute, värmepumpen behövde inte jobba så hårt.
[attachment=44927:vedbon.jpg]
Wilmer
Snöskyfflarna redo också diva o hero!

Jo, huller om buller ger bra ventilation, hälften inte hugget, hälften hugget, men sedan regnar det in också.. Renoveringsobjekt! Veden är nog rejält gammal för endel av den är i stort sett uppäten av djur. Energivärdet inte så högt kan jag tänka.

diva&hero
CITAT (Wilmer @ 03-12-2009, 18:43) *
Snöskyfflarna redo också diva o hero!

Alltid redo! giggle.gif Men vart snön är vet inte jag dunno.gif
Överbölingen
en gång staplade vi en rundel/torn. Det välte. Sedan blev vi med en vedhög. upplagd på eupallar. Nu har vi byggt en vedbod runt högen på 3,6 x 5,6 meter av återanvänt virke. Sålunda kan man fråga sig vilket som var först! Hönan eller ägget?
sqrulan
tummenupp.gif Snygga staplar må jag säga och då jag höll på med veden så tänkte jag nog inte så mycket på utseendet, sista året så hadde jag tre lastbilslass med stor björkved....oj..oj...oj.
Jag är ingen jätte människa bara 68 hög och ca: 62 kg men jag kämpade tillsammans med min gamla mamma som var till en enorm hjälp.
Högarna såg mer ut som himalajas höjder än snygga staplar i början, sedan så började det eviga vedjobbet med att stapla allt för torkning och på hösten skulle allt helst ner i källaren. Ja det var många kämpiga år med lite snygga muskler, god fysik, solbränna och slitgöra! Jordvärmen må kosta mej ca: 5000:- mer per/år
det är det värt.
Den med bilgaraget var snygg! giggle.gif
Överbölingen
Men hallå sqrulan! Då måste ju dina vedstaplar bara hamna på ca 105 cm. Om du nu inte hoppar upp för sista varvet?
Och det där med jordvärme. Sista året med olja kostade ca 32 000. Jordvärmen kostade 82 000. Merkostnaden el ca 5 000. På mindre än 4 år var kostnaden neutralicerad.
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 06-12-2009, 01:12) *
Men hallå sqrulan! Då måste ju dina vedstaplar bara hamna på ca 105 cm. Om du nu inte hoppar upp för sista varvet?

Hon specifierar ju inte enheten, tänk om det är tum? Det skulle kunna stämma rätt bra.
sqrulan
rotfl.gif Men herre guuud va kort jag var på den tiden! Nä jag missade en etta och är fortfarande 1,68 fast jag kan ju ha krympt någon cm man gör ju det då man blir äldre o äldre. giggle.gif
Min årsförbrukning ligger enligt vattenfall på ca: 17 296 kWh och jordvärmen kostade 79.369 att få nergrävt och inmonterat i huset.
Hoppas att jag skapade lite klarhet nu! flirting.gif
Wilmer
giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon