Full version: Julkalendern, lucka 1
Kajsa
Julkalendern var din fina idé svennis, så häng på nu alla rosvänner ! Vi kan väl blanda vilka rosor vi vill, rabattrosor, moderna buskrosor, gamla sorter mm. Lite olika favoriter från oss alla, en ros/dag !

Vi har för första ggn på länge frost här idag, det var ett tunt islager på dammen i morse, solen har tittat fram, mycket vacker dag.

Så det får bli en vit rabattros

Katharina Zeimet, en av de första Polyantha rosorna från 1901 och den rabattros jag har flest av säkert 25 st, rosen blommar två ggr och doftar gott, zon 5, blir ca 70 - 1 m. Rosen har aldrig frusit ett dugg här, sådana rosor jag gillar mest, inge krångel.

strandskatan
Oj, vilken blomrikedom! Varför har jag ingen sån? Börjar tröttna på mina hejdlösa färgblandningar faktiskt - behöver mer vitt känner jag!
Christina i Taxinge~
KZ är mycket trevlig!
Men.....sorry! här kommer en nackdel som jag inte gillar: den släpper inte det bruna skrufset efter utblommade blommor. Man får klippa & klippa & klippa.....den blommar mycket.

Men attans va fin den är när den är nyklippt & blommande! wub.gif

Ezereht

Den är ganska liten så man ska nog gärna plantera flera tillsammans. Bara en ser ut som en liten plutt. Min blommar på ganska bra och är frisk, men jag är inte annars så imponerad. Den är lite oansenlig. Men har tänkt att flera tillsammans kanske den gör sig ändå. SÄrskilt som "lugn och ro" ´bland många färger.
Kajsa
Jo Christina det stämmer, man bör ta sig tid att klippa bort alla vissna blommor efter den blommat första ggn, det är lite tidskrävande men man tar en varm och skön dag och så står man där ett par timmar och klipper och klipper, sedan laddar rosen om för sin andra blomning i augusti/september.
renate
Bra ide med julkalender,KZ har jag inte men den ser fin ut i sin blomrikedom.Det finns fler rosor som ser skäpigt ut när de blommat över,jag klipper bort det överblommade då ser buskarna fin ut igen även om de inte blommar om.
svennis
Lucka 2

Kul vi är igång!
Det går kanske bra att fortsätta o fylla på här, testing.
2 grader minus i Skåne o nu skiner solen.. biggrin.gif
Vi har ju gett namn åt en ros som är härdig långt upp i landet.
Wrams-Gunnarstorp en tacksam ros som blommar mycket..

Wrams Gunnarstorp x.JPG
Ezereht
Vad tycker ni andra om Wrams? Den såg fin ut, lite lik Etude på den bilden.
Kajsa

Min Wrams Gunnarstorp fick en massa svartfläck i sommar, hoppas det var något tillfälligt i år för rosen är annars vacker, den får några år till sedan får vi se.....
Christina i Taxinge~
Min WG växer öht inte...... -cry-.gif
och den lilla slamsa till ros som finns har sfs nästan jämt..... -cry-.gif

Den skulle behöva flyttas till min rosretreat - ska kolla om jag får plats med den till nästa vår. Vore ju kul att se om det kan bli nåt av den!?

renate
Jag fick en stickling av WG förra hösten,tyvärr överlevde den inte vintern i kallväxthuset.
strandskatan
Tjusig ros, men hur är det egentligen - är det en American beauty, och är det en wichurana eller en bourbon? Bourbon trivs inte alls hos mig (sandjord) wichurana sådär.
Kajsa
Enligt LÅG två olika rosor men väldigt lika, W. Gunnarstorp blommar längre, funnen i Skåne ( namnet efter slottet )föräldrar okända. Climbing American Beauty från USA 1909.
Båda Wichurana- Gruppen.
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 03-12-2009, 12:29) *
Enligt LÅG två olika rosor men väldigt lika, W. Gunnarstorp blommar längre, funnen i Skåne ( namnet efter slottet )föräldrar okända. Climbing American Beauty från USA 1909.
Båda Wichurana- Gruppen.

Det visste jag inte....att WG är klassad som wichurana numera?
Kajsa, har du sett hur fel det står på HMF isåfall - kan du skriva en "rättelsekommentar" där?

Kajsa
I gamla upplagan av LÅG är Wrams Gunnarstorp en Bourbonros men i nya ligger den i Wichurana - gruppen.
Så här står det i nya LÅG, jag citerar
" Den uppvisar stora likheter med Climbing American Beauty, förädlad åt 1909 i USA. Jämnfört med denna är den enda märkbara skillnaden att Wrams Gunnarstorp har en något längre blomningstid, genom att den ger enstaka blommor långt in på hösten "
Jag tolkar det som att det är olika rosor, American Beauty blommar en ggn. enligt HMF
C. American Beauty verkar också bli högre, borde det inte ha stått i nya LÅG att det är samma ros om det var det ?
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 03-12-2009, 15:32) *
borde det inte ha stått i nya LÅG att det är samma ros om det var det ?

Jo, absolut! Och jag litar på LÅG!
Men texten på HMF (Wrams Gunnarstorp) säger enbart att det är en Cl. bourbon osv.......så jag tänkte att du som har underlaget i boken, kunde skriva in på HMF vad som numera gäller.

Kajsa
Har inget foto på Wrams Gunnarstorp på HMF så jag vill inte skriva. Jag tittade i häftet vi fick med av Rosenbladet " att inventera rosor " av Rolf Engström under året, som skriver så här " med stor sannolikhet är Wrams Gunnarstorp samma ros som C. American Beauty och då är det en Wichurana ros "

Och i den gruppen ligger rosen nu men det verkar ändå vara om än en liten skillnad, det är något för experterna.
svennis
Oj vad mycket med W-G.
Lärde mig av gamla Cedregren att det var en Bourbon ros.
Rolf Engström trodde jag hade tagit tillbaka att de skulle vara samma.
Den är inte hårt drabbad av sf, tycker syns inget.
Kajsa
" Att inventera rosor " av Rolf Engström kom ut 2007 och Nya upplagan av LÅG 2008.
Att min ros hade en massa svartfläck kan ha varit den blöta sommarens fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon