|
Här kommer en liten gåta. Det är så här att det regnade en del på min vedhög som varit staplad utomhus under sommaren så jag tog in den under tak samt tog in några vedklabbar för att torka upp dem. Igår gjorde jag en brasa och tänkte att jag skulle snabbtorka några pinnar ovanpå kassetten. Efter ett tag börja det dofta mer och mer av kanel. Jodå, det var helt klart träklabben som doftade!
Är det någon som känner igen fenomenet? Vad kan det vara för träslag? Jag kan inte döma av barken vad det är, den är grå och ganska skrovlig och är med största sannolikhet ett vanligt svenskt lövträd. Eller kan det vara någon svamp som finns på barken som luktar så när den hettas upp?
Ok, det här var en lite konstig fråga men jag blev så nyfiken på vad det kan vara.... Nån som har en idé?
Ingen aning, men jag har fått in självlysande ved, det var häftigt! Tydligen någon svamp om jag inte minns fel.
Piccante
01-12-2009, 17:48
Det är inte en? den luktar ju ganska karaktäristiskt.
Huggorm
01-12-2009, 21:55
Jag gissar på någon slags svamp. Skrovlig bark på vanligt träd som växer i zon 4 skulle annars kunna vara asp, men den luktar inte gott när den brinner utan nästan lite åt plasthållet
Huggorm: nu fick jag mig en förklaring till varför det stinker så ibland när jag eldar! Har fortfarande kvar en del från gamla ägarens ved kvar och jag vet inte vad exakt det är alla gånger och jag vet ju med mig att jag inte har stoppat in annat än ved i elden.
Asp finns det i massor här så det är säkert det, då!
Hittade något intressant när jag sökte på nätet, nämligen kemi bakom kanelaldehyd (kanellukt).... Tydligen kan kanelaldehyd bildas från fenylalanin vid nedbrytning (se länken nedan), men eftersom jag är urusel på kemi vet jag inte om det är en trolige mekanism bakom kanellukten i veden Men det låter inte helt osannolikt..... http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenylpropanoider
Piccante
02-12-2009, 11:48
CITAT (KRT @ 02-12-2009, 08:53)  Hittade något intressant när jag sökte på nätet, nämligen kemi bakom kanelaldehyd (kanellukt).... Tydligen kan kanelaldehyd bildas från fenylalanin vid nedbrytning (se länken nedan), men eftersom jag är urusel på kemi vet jag inte om det är en trolige mekanism bakom kanellukten i veden Men det låter inte helt osannolikt..... http://sv.wikipedia.org/wiki/FenylpropanoiderJag är ingen större kemist heller men kanelsyra kan omvandlas till lignin och vice versa beroende på i vilken riktning reaktionen går. Lignin är tillsammans med cellulosa de stärkelsetyper som bygger upp ved. så det är nog möjligt att någon rötsvamp i veden kan omvandla ligninet till någon av dessa komponenter som ingår i kanelsyran.
Kan det vara seletjuka som man använder när man gör rörost? Den har väldigt speciell doft. En svamp ja, på sälg, men vad den heter på svenska vet jag inte.
/Åsa
Vad otroligt kluriga ni är! Det låter ju ganska troligt att det finns ämnen i träet självt, eller orsakat av någon svamp, som kan omvandlas till kanelaldehyd... Jag råkar ha läst en hel del kemi men inte kom jag på det där  Sådana omvandlingsreaktioner borde ju absolut kunna ske, särskilt om man värmer litegrann som i det här fallet. Vedpinnen kan vara asp, kan också vara sälg. Det finns ju andra potentiella doftämnen i trä... På något sätt gör man väl vanillin av rötad gran, om jag minns rätt? Jag tyckte jag hörde talas om att vanillintillverkare köpte upp stora lager efter stormen Gudrun.
CITAT (morca @ 02-12-2009, 21:02)  Vad otroligt kluriga ni är! Det låter ju ganska troligt att det finns ämnen i träet självt, eller orsakat av någon svamp, som kan omvandlas till kanelaldehyd... Jag råkar ha läst en hel del kemi men inte kom jag på det där  Sådana omvandlingsreaktioner borde ju absolut kunna ske, särskilt om man värmer litegrann som i det här fallet. Vedpinnen kan vara asp, kan också vara sälg. Det finns ju andra potentiella doftämnen i trä... På något sätt gör man väl vanillin av rötad gran, om jag minns rätt? Jag tyckte jag hörde talas om att vanillintillverkare köpte upp stora lager efter stormen Gudrun. Jag har också läst en del kemi, eftersom jag var tvungen, men är ändå urusel på det  Inte min starka sida - fick gå upp ett antal gånger innan jag klarade tentorna  När du säger det, jag kommer också ihåg något om vanilj och Gudrun! Inte precis hur man gjorde det, men ATT man kunde göra det...
Från Shenet.se om framställning av vanillin:
"1) Vanillin • Förekomst: Finns i små mängder (2-4 %) i växter, förenat med socker till en luktlös glukosid, som i vaniljstången när den ännu är kvar på plantan. Fritt och luktande blir det först efter spjälkning - se under vanilj absolut hur vaniljstången behandlas. Det finns också i söta hartser som bensoeharts, perubalsam och tolubalsam. Finare vanillin till parfym isoleras ur eugenol i kryddnejlikolja. • Tillverkning: Vanillin är en fenolaldehyd (fenol och aldehyd) som bildas när fenolalkoholen eugenol oxideras (syre upptas, väte avges) vilket görs lätt i laboratorium med hjälp av t. ex. kaliumpermanganat. Man kan också göra tvärtom och reducera vanillinet (syre avges, väte upptas) tillbaka till eugenol. Enklast och billigast görs det idag ur klisterämnet lignin som man får ur barrträdssulfit och råolja. Det är många komplicerade turer från sulfit till vanillin men besväret lönar sig; syntetisk vanillin kostar bara 1 % av isolerad. Det kanske blir lättare i framtiden: 2006 meddelade japanska forskare att de kommit på en metod att utvinna det ur kodynga. 2) Etylvanillin • Förekomst: Finns inte i naturen, t. ex. inte i vaniljstång, däremot bildas det i vanilj absolut. • Tillverkning: Görs syntetisk ur produkter ur råolja. "
Myosotis
03-12-2009, 10:41
 Det var intressant! Tack för den infon! Men vanillinsocker är inte alls lika god som vaniljsocker, vaniljglass utan prickar smakar ingenting. Hur kan det vara om det är exakt samma smakämne? Är det fler aromaämnen i äkta vanilj och den goda smaken är en kombination av dessa?
Nu vet jag ju inte hur det är med vanilj och vanillin... Men egentligen så ligger den största smakupplevelsen inte i smaken utan i lukten!!! Visste ni det? Fascinerande, tycker jag. Vad jag menar är att det kanske är skillnad på doftämnena? Oj Morca, ledsen att vi har shanghajjat din tråd lite! Nu sitter vi och skriver om vanilj i st för kanel. Helt OT men på Shenet så stod det att vanilla betyder "liten slida"... Det ni! Och det har definitivt inget med lukten att göra.
CITAT (Peztis @ 03-12-2009, 11:09)  Oj Morca, ledsen att vi har shanghajjat din tråd lite! Nu sitter vi och skriver om vanilj i st för kanel. Det är helt ok, det var ju jag som började snacka om vanillin och barrträd istället för kanel och lövträd! Det visade sig ju finnas mycket intressant att lära sig om det här ämnet!
Gossen Ruda
06-12-2009, 22:07
Många träd och buskar har en karaktäristisk lukt men jag vet inte om jag känt kanellukt någon gång. Vinbärsbuskar luktar starkt, likaså hägg. Någon nämnde självlysande trä, det har jag själv sett ett par gånger. Det är honungsskivlingen, bl.a., som kan lysa så. Det bildas något ämne i svampen när den får växa i syrefri miljö och när sen syre kommer åt sker det en kemisk reaktion som skapar ljuset. Vanillin görs av rötskadat trä, ja. Det går hela tåg med rötskadat virke från Limmared till Norge. Jag har filmat några som kan ses på länken här till YouTube.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|