Margith
För 100 år sedan jobbade jag på försäkringsbolag och då gällde att trafikförsäkringen BARA skyddar 3:e man, dvs har du 2 egna bilar och lånar ut den ena till någon som lyckas krocka med din andra bil, då gäller inte trafikförsäkringen -cry-.gif Är det fortfarande så? Har det nån betydelse om mina 2 bilar är försäkrade i olika bolag??
Min fråga gäller alltså inte helförsäkrade bilar, utan hur gäller trafikförsäkringen om mina 2 bilar krockar med varandra??

Det hör lät ju lite skumt... hur ska mina 2 bilar rimligtvis kunna krocka med varandra g.gif men vi har 4 bilar i familjen och 3 körkort, försäkringarna gäller lika för oss alla (om inte föraren är under 24 år, då är det 1000 högre självrisk på vagnskadan)

Därför undrar jag: om nån i familjen lånar min ena bil och lyckas landa den i min andra bil.... hur gäller trafikförsäkringen då??

Mina bilar är alltså så gamla att vagnskadeförsäkring inte är att tänka på shy.gif
pejori
CITAT (Margith @ 01-12-2009, 17:07) *
För 100 år sedan jobbade jag på försäkringsbolag och då gällde att trafikförsäkringen BARA skyddar 3:e man, dvs har du 2 egna bilar och lånar ut den ena till någon som lyckas krocka med din andra bil, då gäller inte trafikförsäkringen -cry-.gif Är det fortfarande så? Har det nån betydelse om mina 2 bilar är försäkrade i olika bolag??
Min fråga gäller alltså inte helförsäkrade bilar, utan hur gäller trafikförsäkringen om mina 2 bilar krockar med varandra??

Det hör lät ju lite skumt... hur ska mina 2 bilar rimligtvis kunna krocka med varandra g.gif men vi har 4 bilar i familjen och 3 körkort, försäkringarna gäller lika för oss alla (om inte föraren är under 24 år, då är det 1000 högre självrisk på vagnskadan)

Därför undrar jag: om nån i familjen lånar min ena bil och lyckas landa den i min andra bil.... hur gäller trafikförsäkringen då??

Mina bilar är alltså så gamla att vagnskadeförsäkring inte är att tänka på shy.gif

Tror att det beror på, vem som står som registrerad ägare på bilarna.
Är det samma ägare på båda tror jag inte försäkringen täcker skadorna på den påkörda bilen.

Försäkringen gäller för bilen, inte vem som kör den...
Margith
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 17:11) *
Tror att det beror på, vem som står som registrerad ägare på bilarna.
Är det samma ägare på båda tror jag inte försäkringen täcker skadorna på den påkörda bilen.

Försäkringen gäller för bilen, inte vem som kör den...

Ja, precis så tror jag också att det är. Som registrerad ägare måste jag ha minst trafikförsäkring på bilen. Har jag då 2 bilar registrerade på mig har jag alltså trafikförsäkring på båda (laglydig som jag är).
Men om nu min gubbe eller min son lånar min ena bil och lyckas parkera den i min andra bil, som står parkerad på garageuppfarten, hur gäller då försäkringen?

Redigerat eftersom jag kommer på en annan variant:
Säg att jag och sonen/mannen möter varandra på vägen hem och lyckas frontalkrocka med varandra (hemska tanke -cry-.gif )
Förhoppningsvis klarar vi oss undan med bara plåtskador på bilarna, men hur gäller trafikförsäkringarna om vi båda körde mina bilar??
pejori
HM.. g.gif g.gif
Intressant frågeställning det där...
gladepetter
Vi har två bilar och bägge stod tidigare på min fru. Jag backade på den ena bilen av misstag och då gäller inte försäkringen. Vi har gjort så att jag och min fru står för en av bilarna....då hade försäkringen gällt. Detta enligt bolaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon