Hej jag har en rätt så ovanlig växt (tror jag) en Mimosa Sensitiva som drar ihop sina blad när man rör på den. jag köpte den pytteliten och den har växt otrolit mycket bara på månader, beror nog på det varma klimatet.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av denna växt och har inte hittat mycket info om den heller så undrar jag om någon kanske vet hur man kan, om man kan, föröka den. Samt någon annat bra skötselråd tex om man ska klippa?
/ Vänligen Anna
Alexander-VG-zon3
03-12-2009, 13:29
den får långa smala grenar, antigen spaljerar du upp den eller har den som marktäckande.
så man brukar inte klippa ner den. sticklingar är svårt att ta, dock är det lättare att prova med sticklingar till våren när det är ljust. jag hade satt dom i lucker och magerjord och hållt dom varmt och fuktigt i luften.
annars brukar man föröka den igenom frön, som finns att köpa på våren-sommaren eller köper man en ny (bogrönt och plantagen brukar ha plantor). dom är kortlivade buskar så dom brukar inte leva så länge.
dom trivs ljust och varmt åretrunt, under vintern är det bra om tempen ligger runt +15c +20c och extraljus.
Tack så mycket för ert svar =), den har fått nya skott underifrån det är bara hoppas att den lever, har haft den i två år snart skulle vara tråkigt att förlora det. Men jag ska prova ta sticklingar. tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.