LasseB
Tar avstamp i öyvinds växthusbygge.
Har botaniserat i växthus floran och finner att generelt så kostar ett växthus från 2000:-/m2, uppåt finns som vanligt ingen gräns.
Öyvinds växthus går på ~1000:-/m2
Ni som fundrarar på att bygga hur resonerar ni runt prefab vs egenbygge.
Hur lätt/svårt är det att få tag i ritning eller att rita sälv. Få tag i rätt profiler oavsett om vi pratar om trä eller metal

Har själv en idé att bygga men vill ha en dubbel tegelvägg i norr och öster, dörr på långsidan.
KRT
Jag går också i byggarbanor. Vi ska byta ut hälften av fönstren i huset inom kort och då tänkte vi ta tillvara rutorna inför ett evt framtida bygge. Är nog mest sugen på att bygga själv, eftersom jag har ganska klart för mig vad jag vill ha och vad jag vill betala för det..... Dessutom, som ett antal inlägg här visar - bara för att man köper ett färdigt växthus behöver det inte alls vara tåligare.

Jag skulle vilja ha ett växthus som estetiskt ser mer ut som ett orangeri - uppmurade väggar i söder, öster och väster samt högre murad åt norr (alt ihopbyggt med huset). Trästomme och ganska stora profiler. Är inte förtjust i moderna växthus med massor av fönster och supertunna metallprofiler - jag tycker det ser vekt och ömtåligt ut smile.gif

Jag är mest intresserada v växthus för att kunna odla vissa känsligare växter, för att förbättra levnadsvillkoren för mina orkidéer och att ha som uterum. Planerna är alltså inte att odla en massa grönsaker eller blommor däri. Eftersom tomten inte är jättestor, kan det inte heller vara alldeles för stort - då får vi ingen plats över till allt annat smile.gif

Men eftersom vi flyttade in i somras har jag bara hunnit börja fundera och skissa, kommer troligen inte att bli av än på några år - men det är kul att planera smile.gif
Lavin
KRT, har precis samma planer. vill ha en med murad vägg i norr, klassiskt utformad med vita profiler. jag vill även ha en utbyggnad mot norra sidan av huset, en liten uteplats utanför köket. Där är det lite svårare med hemmabygge eftersom det måste se proffsigt ut mot huset.

jag tycker takfoten är lite svår, glaset sticker väl bara ut, klurar lite på hur man fäster man en hängränna där.
KRT
CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 10:38) *
jag tycker takfoten är lite svår, glaset sticker väl bara ut, klurar lite på hur man fäster man en hängränna där.

Mmmm takfötter är svåra smile.gif
Misstänker att man antingen får ha en väldigt lätt hängränna och på något sätt fästa den i stommen, alternativt göra en ganska kraftig "profil" (balk) och inte låta taket sticka ut för långt. Då kanske man kan fästa hängrännan i profilen som man gör med vanliga hängrännor. Det borde också finnas hängrännor i olika storlekar, ju mindre "diameter" ju lättare antar jag.....

Jag funderar på om det bästa inte är att bygga västhussidorna som ett "ramverk", med ganska kraftiga balkar runt om och tunnare i mitten. På så vis får man ju ganska kraftiga profiler både i nedankant, hörnor och i ovankant vilket torde underlätta när man ka få ihop allt till en hållbar konstruktion smile.gif
LasseB
Kul att höra om era planer.
Undrar bara, det där med murade väggar Jag fundrerar på att sätta hel vägg i norr och öster och möjligen en "fot" kanske 50 hög i syd och väst men ni skriver bara om norrvägg är jag ute och cyklar.

Om man vill ha trästomme är det snickeri/såg som fixar profilen eller har ni tänkt fräsa den själva?

Under nästa år ska jag lägga grusgång och sätta viltstängsel så det lär ta något år innan jag är på gång men planera är kul dessutom kräver det varken muskel eller plånbokskraft
Lavin
Jag tänkte köpa en överhandsfräs för att göra egna profiler. Lite dåligt med sågverk här nere tror jag dock, har en fönsterhantverkare som reparerar mina fönster, tänkte pumpa honom på info vart man kan få tag på bra virke.

Det där med murade väggar beror ju lite på hur du vill att det ska vara. Ju mer väggar desto lättare att hålla värme på vintern. Och mindre ljus på sommaren =) Det klassiska systemet, är att ha en murad norrvägg för att all södersol ska värma upp väggen. Sen finns det ju orangerier som har både öster och västerväggen murade, med lite fönster i.

Jag vill ha murat för att jag älskar tegel, och jag vill ha insynsskydd åt det hållet. Sen så tänkte jag mura en spiskanal (eller jag och jag, sambon är muraren, jag är hantlangaren) så då passar det bra med tegel.

Sen så har jag läst i växthusbyggen från 1700-talet, och det finns en optimal vinkel på takglaset för att få maxinstrålning. Som ajg inte kommer ihåg. Visste ni att de odlade kål och sallad i växthusen om vintrarna? Det var inte bara apelsiner och persikor som behövdes.

pleximaster
Bygga ska du göra så klart! om du tycker sånt är kul... det tycker jag!

Håller på att bygga ett orangeri, främst för övervintring av känsliga växter. Huset kommer att muras upp och ha fönster endast åt väster och syd (nord och öst ligger mot en hög brant backe så det är inte lönt att släppa in ljus därifrån. Har gjort markarbete och grunden klar. Hoppas på plusgrader i jul så jag kan mura lite till...

Försöker bygga med så mycket återvunnet material som möjligt, det är kul med själva letandet, jag "hänger" på blocket.se dagligen. Just nu håller jag på att renovera ett antal gamla valvbågade fönster från ett slottsannex här i skåne (1 x 1,70 m stora). Tyvärr stod de förvarade utomhus ett tag utan skydd och alla limningar i de svängda partierna hade gått upp, ett gigantiskt plockepinn-pussel. Jag fick dem billigt iallafall. Nu är de dock alla limmade och slipade samt målade en gång med linolja så det börjar arta sig. (Nu ska det spaklas, slipas igen och målas igen innan de ska glasas och kittas om. Tredje och sista styckningen görs sedan när de är på plats.

Taket kommer efter mycket övervägande inte att vara glas utan listtäckt (papp) med ett antal takfönster. Höjden invändigt vid sidorna ska vara 3,15 och med de stora fönstren tror jag att det ska bli ganska ljust ändå. Det är inte primärt ett växthus för tomater och liknande. Anledningen är att jag vill kunna isolera taket och kunna hålla tempen runt 10 (även kalla perioder) utan större kostnader.

Utvändigt kommer det putsas som huset med fönsteromfodringar och gesimser och annat kul man kan göra i puts.

Ska lägga upp bilder när det börjar se "roligt" ut...

mvh plexi

Lavin
på detta forum tycker vi om även "tråkiga bilder", gärna riktigt nära så att man kan se detaljerna =)

blir växhuset klart till 8 augusti?
pleximaster
Jag hoppas på stommen ska vara klart till sommaren allt är beroende på hur mycket tid jag kan få loss... Ska försöka kommit så långt som möjligt tills den 8 Augusti!!! smile.gif

Stuckarbetet som är det roligaste, men tar tid kommer nog inte vara klart, och avfärgning räknar jag med till nästa sommar. Sedan har jag lite galna planer på stuk inne i orangeriet, bör man inte ha det till sina kamelior?...

)Bilder. Min fru har en kanonbra digital systemkamera men den är inte så där att jag tar den och går ut när jag bygger. Får ta ock köpa en ny billig kamera som jag kan ha och leka med. Denna gamla brann bokstavligen upp. Men om om du vill se bilder så har jag murat upp en lekstuga till min dotter som det finns några bilder på i nåt av mina gamla album. Det är samma typ av tänk med återvunnet material osv men detta bygge ska vara lite "finare" och i mer klassisk stil, med tempelgavlar och frontelspis.

mvh plexi
pleximaster
Kan inte bidra med en bild ännu men en idéskiss på hur det kanske blir...

mvh plexi
Principskiss orangeri

KRT
CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 13:22) *
Jag tänkte köpa en överhandsfräs för att göra egna profiler. Lite dåligt med sågverk här nere tror jag dock, har en fönsterhantverkare som reparerar mina fönster, tänkte pumpa honom på info vart man kan få tag på bra virke.

Det där med murade väggar beror ju lite på hur du vill att det ska vara. Ju mer väggar desto lättare att hålla värme på vintern. Och mindre ljus på sommaren =) Det klassiska systemet, är att ha en murad norrvägg för att all södersol ska värma upp väggen. Sen finns det ju orangerier som har både öster och västerväggen murade, med lite fönster i.

Jag vill ha murat för att jag älskar tegel, och jag vill ha insynsskydd åt det hållet. Sen så tänkte jag mura en spiskanal (eller jag och jag, sambon är muraren, jag är hantlangaren) så då passar det bra med tegel.

Sen så har jag läst i växthusbyggen från 1700-talet, och det finns en optimal vinkel på takglaset för att få maxinstrålning. Som ajg inte kommer ihåg. Visste ni att de odlade kål och sallad i växthusen om vintrarna? Det var inte bara apelsiner och persikor som behövdes.

Det låter jättespännande!!! Det är ungefär så jag också har tänkt, fast jag måste erkänna att jag ännu inte tänkt så långt som överhandsfräsar, murad spis eller optimala vinklar.
Var har du läst om gamla växthus/orangerier??? Hade varit jättespännande att läa mer om deras idér och hur de byggde!

Edit - WOW supersnyggt Plexi!!!! Det ser nästan ut att höra hemma på Sofiero eller något liknande slott smile.gif
Lavin
kamelior. Jisses. Jag känner att jag behöver ett par av där 1700-tals trädgårdsmästarna att sätta i mitt blivande växthus.

Vi har som jultradition att på lille-julafton ta ett besök på bergianska, till Edvard Andersons växthus. Ute brukar det vara regnigt och grått, men där inne är det ett sällsamt vackert ljus. Mittdelen är för medelhavsväxter, luften är sval och torr och full med eteriska oljor från rosmarin och lavendel, och gigantiska kamelior blommar. Det är som terapi och är nog vår familjs alternativ för att hitta julefriden. Visst, det är en liten shop där men är en befriande kontrast till julkommersen.

Jag måste nog se till att jag kan ha rosmarin och lavendel över vintern. rackarns, då kanske det får bli vinterisolerat ändå. Om man bygger 30kvm så har man kanske plats att bygga med olika rum, som de hade gjort i den där boken, drömmen om ett orangeri tror jag den hette.

Vinterplanerande är helt livsfarligt.
Lavin
Såg ditt inlägg nu, boken heter Den rätta swenska trädgårdspraxis av Peter Lundberg, 1754, det är en redigerad utgåva men den är fortfarande rätt knasig. I den står ALLT du behöver veta om hur man anlägger en ordentlig trädgård. Förutsatt att de har ett tiotal drängar till hjälp förstås. Helt underbar bok.
KRT
CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 16:18) *
Jag måste nog se till att jag kan ha rosmarin och lavendel över vintern. rackarns, då kanske det får bli vinterisolerat ändå.

Fungerar bra med rosmarin och lavendel på friland - beroende på var man bor smile.gif Sydvästra Skåne är inget större problem.....
Och hittills har mina inte tappat bladen, så om man vill ha lite kryddning är det bara att gå ut och nypa av lite laugh.gif

Tack för boktipset - ska se om jag kan hitta den!
Lavin
Jo, jag har de också ute, men jag tänkte mer så att man kunde sitta lite och fika därute och lukta på dom mitt i vintern. Då ska det nog vara en 10 grader iaf. Jag måste kolla upp med experterna där vad det är som ger den där doftblandningen.

Köp boken, du kommer älska den. Kapitlet om jord var riktigt sällsamt, förstod hälften men så häftigt ändå. Han pratar om jord som om det var olika personligheter.
skånepåg
Jag ska bygga om lagerhyllor till växthus och ha på balkongen för vårens odling med massa chili, älskar chili så jag har fått ett helt gäng med frukter och fröer av en kusin som jag ska odla i vår biggrin.gif
Brukar ha Physalis fristående på balkongen och i sovrummet som är i söder, annars (bor i lägenhet förvisserligen) Men det hindrar inte mej biggrin.gif
elvisjö
Jag blev så nyfiken på boken, tack för tipset

Tänk så enkelt man kan hitta en bok på biblioteket.se
I mitt fall så loggade jag in med kort,nr och pinkod
Sökte upp boken och reserverade den, kostar 10:-
Boken sänds till valfritt bibliotek

Jag har också funderat på ett växthus i samma stil som ditt Plexi men jag känner till mina begränsningar
så det får bli nåt enklare.
LasseB
LAVIN jag tror inte att en överhandsfräs fixar jobbet, det är för stora mängder som ska fram
Har själv kört överhandsfräs till lite detaljer till min gamla träbåt å det är inte helt lätt att få det helt OK Bättre då med en fast fräs

Om jag bara gissar så tror jag att Öyvinds växthus kräver 200 löpmeter till sidor och tak plus minst 10 meter till hörnor och minst 20 meter hammarband och 20 meter sockel Det är alldeles för mycket att fräsa för hand
KRT
CITAT (LasseB @ 08-12-2009, 18:22) *
LAVIN jag tror inte att en överhandsfräs fixar jobbet, det är för stora mängder som ska fram
Har själv kört överhandsfräs till lite detaljer till min gamla träbåt å det är inte helt lätt att få det helt OK Bättre då med en fast fräs

Om jag bara gissar så tror jag att Öyvinds växthus kräver 200 löpmeter till sidor och tak plus minst 10 meter till hörnor och minst 20 meter hammarband och 20 meter sockel Det är alldeles för mycket att fräsa för hand

Med andra ord - man får se till att skaffa goda kontakter med ägaren till ett sågverk??? smile.gif
Lavin
jag tänkte fixa ett fräsbord. Sockeln tänkte jag inte fräsa. Skulle det kunna funka?

Men sen har jag lite smygiga tankar om att jag behöver göra någon utsmyckning, lite jugend. Har sökt en hel del på arts and crafts och conservatory /greenhouse men inte hittat något som matchar. Kanske man kan hitta lite färdiga kottar att sätta på nånstans? Och ett överstycke till dörren med spänstiga linjer. I vilket fall bör det vara något som man kan göra efter att det är klart =)

pleximaster
Har ju visst råkat kidnappa denna tråd lite, men den har varit inaktiv ett tag så jag fortsätter... smile.gif

har fixat med grund, dragit ledningar till vatten och el och börjat mura upp pelarna mellan väggarna.

alla fönster ör målad utom trekarmar och gjutjärnstakfönstren!

Så det har hänt lite ändå trots alla andra projekt, snart kommer väl arga snickaren och slår mej i huvudet!

mvh plexi
Bassam
Hej
före att bygga du kan gå till affären som säljer dom och ber katalogen som behåller alla informationen sen du kan börja bygga
H:Bassam
Agne Olausson
Växthuset står ju som regel på samma plats i många år (25 år för mitt). Var därför noga med att placera det fritt från jordenergier s.s. currylinjer m.fl. De flesta växter trivs i ett fritt läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon