Full version: Stockrosor
Killensomvillhagrönafingrar
Då vi som granne har en massa växthus vill vi gärna skärma av lite lätt.
Vårt hus är byggt som ett L och min tanke är nu att lägg ett staket så att det blir som en nästan inbyggd gård, ja som ett kantigt C.

Staketet skall vara 7 meter långt och den 2 meter högt, den ligger från söder till norr.
Jag tänkte låta den vara massiv ca 150 cm och spalje upptill.

Då mina svärföräldrar drog upp ett 20 tal stockrosor planerar jag att sätta dessa på västsidan så att de får en massa sol.

Då vår trädgård ligger på östsidan om staketet hoppas jag att de skall bli fint när de kommer upp till spaljen och där med tiden bildar en fin blomsterprakt.
Låter det som en bra ide?

Planket kommer vara behandlat med järnvitriol och stockrosorna är vita.
Eva i Norrköping
Det låter jättefint! Bara plantorna klarar sig från rosten...! Mina frösådda som sattes ut i våras, har drabbats allihop... suck. sad.gif
Hans i Mälardalen
Jag introduserade Stockros för första gången den här säsongen efter att ha läst om dom och sett så många vackra bilder på dom. Jag måste säga att jag blev positivt överaskad trotts mina höga förväntningar. Jag har tre och alla växte med sidogrenar. Stora, gula och enkla blommor osv. Det jag skulle komma till var att de alla den här säsongen blev över två meter snarare närmare 2,5 meter. Därför blir dítt arangemang säkert lyckat. Stockrosorna kommer nog att synas i spaljen och över spaljen.

MvH
Cilla
För att inte bli av med för många stockrosor pga rost brukar jag klippa ned dem när de gått i frö, och dra upp en hel del nya varje år. Jag frösår av eget frö de som klarat sig, och köper dessutom lite frö varje år.

Några går hädan av rost eller sniglar, och vissa fuktiga år är jag glad för att jag planterat dubbelt så många som jag ville ha...
Tackar för svaren biggrin.gif då blir det till att planera för detta i vår.

Tror det kan bli mycket fint med det gråa planket och de vita blommorna. Kanske man med tiden skull plantera några vackra gammaldags rosor på östsidan. De skulle isåfall vara lågväxande och bryta fint mot de andra färgerna.
*gör en mental anteckning att jag får läsa på om rosskötsel när jag får tid*

Cilla, så de kan vara lite kinkiga med fukt?
Men det är en ypperlig ide att sätta frösätta ett bunt varje år, om man inte behöver dem själv är det alltid en bra gå bort present.
Cilla
Rostsvampen gillar fuktiga förhållanden men förekomsten av den styr man inte i första hand med bevattningen, är min erfarenhet. Stocksororna vill ha vatten också. Vissa somrar har en luftfuktighet och vissa jordar vill liksom samla på sig rostsvampar som tar kål på stockrosorna, särskilt om man har dem flera år.

Jag förstod aldrig förut varför man inte endast planterade perenna stockrosor, men nu planterar jag både dem och de två-åriga. Varierar man kan man också under rost-år få fram några blommor.
kerstin z5-6
Jag har ingen rost men planterar ändå varje år pga att de perenna -bara är semi perenna hos mej -de finns ju i så många färger och former så man kan verkligen variera sig -har även en del fritt i mitten av en stor rabatt -går fint med stöd runtom som sätts dit medan de är små

dubbel

Enkel
Tack för bilderna och tipsen.

Då vi har byggt vårt hus i en bygd med kulturhistoriska hus så känns det som om dessa "klassiker" till blommor passar perfekt.

Min tanke är att få en känsla av gammaldags trädgård i vårt nybygge. Så jag har tankar på att samla på mig Dahlialökar, Digitalis, Hosta, Vallmo, löjntnantshjärta osv

Har ni några mer tips på vad man borde ha i denna del av trädgården får ni gärna inspierar mig (ännu mer än vad ni redan gör idag wub.gif )
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-12-2003, 16:32)
Jag har ingen rost men planterar ändå varje år pga att de perenna -bara är semi perenna hos mej

Öh... vad betyder "semi-perenn"...? unsure.gif
Ewa L
Några jag direkt kom att tänka på var Stormhatt och Riddarsporrar. Jag tycker också om de "gamla" växterna, men kan just nu inte komma på några fler. Samtidigt ger jag stafettpinnen vidare.

Semi = halv.
Ewa L, efter att ha tjuvkikat i ditt fotoalbum så är kejsarkrona självskrifen med wub.gif
kerstin z5-6
SEMIPERENN lol är ett eget påhitt som betyder -nalta ohärdigt
inte fullt pålitlig laugh.gif
Annars är mottot- he jer visst härdigt smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Pioner killen med gröna ..måste du ha-finns i ett otal färger den vita enkla -finns i mitt album är en gammal sort , röda rosa,
Akleja om du gillar dem , Campanula -blåklockor som storklocka , mjölkklocka osv , flox,liljor
Ta en titt i boken Tasha tudors trädgård -massor av tips där
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-12-2003, 21:19)
SEMIPERENN lol är ett eget påhitt som betyder -nalta ohärdigt
inte fullt pålitlig laugh.gif

Jer a ein som vi int kan liit på??? I hav ein som i satt i våras, för i nögest ju proov! biggrin.gif ...nalta ohärdig, vi får väl si till våren! laugh.gif
estet
å ja som aldri pröve de häringa... tyck ni ja skuul he? De är ju miche grann. laugh.gif
Betty
Ja he tyck i du skull göra! Va ha du å förloor? Du hörd väl Kerstins motto:
CITAT
- he jer visst härdigt!
laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon