Lotta22
02-12-2009, 09:18
Jag har just läst på
Natur & Trädgårds hemsida att man kan så mistel själv och nu är jag jättesugen på att testa!
Är det någon som testat och lyckats med de frön som sitter på köpta julmistlar?
CITAT (Lotta22 @ 02-12-2009, 09:18)

Jag har just läst på
Natur & Trädgårds hemsida att man kan så mistel själv och nu är jag jättesugen på att testa!
Är det någon som testat och lyckats med de frön som sitter på köpta julmistlar?
Jag har läst lite om mistlar eftersom jag är sugen på en eller två i trädgården - MEN tydligen kommer de mistlar man köper till julen oftast från sydligare breddgrader och tillhör arter som inte är härdiga i Sverige. Men det är klart, man kan ju prova, du tur så.......
Lotta22
02-12-2009, 09:31
Jag testar och gör som det står i artikeln. Min man och jag har en favoritparkbänk med en rönn bredvid, så där smygsår jag och sedan får det bli i några äppelträd. Nu är jag jätteladdad!
Eva i Höga
02-12-2009, 09:36
Jag läste också detta på Natur & Trädgård och blev också riktigt sugen. Tar ju en tid innan det börjar växa men sen växer det fort. Ska försöka mig på detta med "köpefrön". Men hur får man tag i bär som vuxit här i Sverige? Känns som man har större chans att lyckas med svenska bär.
Har du de vita "bären" med frön på misteln?
CITAT (Eva i Höga @ 02-12-2009, 09:36)

Jag läste också detta på Natur & Trädgård och blev också riktigt sugen. Tar ju en tid innan det börjar växa men sen växer det fort. Ska försöka mig på detta med "köpefrön". Men hur får man tag i bär som vuxit här i Sverige? Känns som man har större chans att lyckas med svenska bär.
Mistel växer fritt i vissa delar av Sverige, tror det är runt Västerås (?) det finns mest. Googla för att vara säker. Men det är ju en fridlyst växt, så jag är osäker på om man FÅR ta bären. Å andra sidan, om man är väldigt försiktig och bara tar bären så gör det ju ingen skada.
Lotta22
02-12-2009, 10:38
Jag kollar med länsstyrelsen.
Myosotis
02-12-2009, 10:53
Här var det någon som hade testat, intressant läsning tyckte jag. Det kan väl inte vara förbjudet att ta
bär? Jag är jättesugen på att testa, bra tips med de utländska, annars hade jag tagit sådana. Tyvärr har jag aldrig sett mistel här någonstans, så det blir nog svårt att komma över.
Lotta22
02-12-2009, 10:55
Det är tyvärr förbjudet att plocka svenska mistelbär utom när man måste tar ner träd med mistel på. Det går att söka dispens...
Myosotis
02-12-2009, 11:04
Jaha, okej. Var söker man dispens? Länsstyrelsen? Är det samma om man själv äger trädet med misteln på? Eller om man själv har planterat misteln på sitt träd? Vad jag har förstått så får jag inte plocka nattviolerna i min trädgård för att de har kommit dit själva (inte för att jag skulle vilja det, de är vackrast där de står), men om jag ville skulle jag få plocka gullvivorna fast de är fridlysta, för de har jag planterat in i min trädgård.
Lotta22
02-12-2009, 11:41
Så här skriver Länsstyrelsen:
"Mistel är förbjuden att plocka i Sverige. Det finns ett undantag, som innebär att det är tillåtet att skörda och sälja mistel om följande punkter är uppfyllda:
* den som plockar misteln äger eller arrenderar marken där träden står
* trädet är döende eller försvagat på grund av mistlarna
* det växer så många mistlar området att misteln inte kan riskera att försvinna i området efter att man har skördat misteln"
Man borde ju kunna fråga markägaren om lov. eller så köper man en mistelkvist och testar. Jag har hört att de man köper numer kommer från Polen, så det kanske är samma sort som vi har här?
I artikeln finns tre kriterier för att så ta mistel det står dessutom att det är fritt att ta bären. Jag litar på den texten
Som alltid är det förbjudet att skada levande växter
Misten växer ju inom ett väldigt begränsat område i Sverige någon skrev Västerrås själv har jag bara sett den i trakterna av Torshälla och Tidö-Lindö
Skulle viljaprova själv men det känns lite meningslöst utanför Mälardalen, tror jag.
Edit Du han före Lotta22, blev avbruten i mitt skrivande av att larm
Lotta22
02-12-2009, 12:17
Jag ringde länsstyrelsen och frågade och fick beskedet att enligt Artskyddsförordningen §8 får man inte plocka mistelbär... men några kanske man kan ta utan att det gör något - om man nu skulle stöta på en buske med bär
Ang att så mistel av de bär som finns på de kvistar man köper som prydnad till jul fungerar inte. Om det har någon betydelse att de inte växt här vet jag inte, men har svårt för att tro det.
Att det inte fungerar beror på att mistelbär är en "färskvara" och börjar förlora sin grobarhet redan efter något dygn.
Lotta22 jag sänder ett PM till dig.
DykUnderYtan
02-12-2009, 14:20
Jag läste också artikeln som Natur & Trädgård hade. Köpte dessutom mistel med massa bär, på en julmarknad i helgen så jag ska absolut testa. Man har ju inget att förlora och rönnar att exprementera med har vi gott om.
Lotta22
02-12-2009, 14:55
Jag läste på en
engelsk hemsida att det går att spara mistelfrön svalt och frostfritt. När man sedan ska så (helst i feb-apr.) kan man blötlägga bären någon timme innan man klämmer ut fröna. Det kan kanske finnas en chans ändå med köpt mistel
Eva i Höga
02-12-2009, 14:57
Jag önskar dig lycka till när du provar! Hoppas du kan tala om resultatet för oss här i framtiden, det tar ju ganska lång tid innan det kommer en liten mistelkvist. Om jag lyckas få tag i bär ska jag absolut pröva!
Lotta, du hann före mig här i svaret. Så bra att du fått fram detta om mistelbär, då kanske vi som inte lyckas få tag i svenska bär ändå har en chans.
Lotta22
02-12-2009, 16:32
Vi som har tänt på mistelsådd får väl starta en ny tråd i vår och presentera våra resultat!
Nu kan jag nästan inte vänta på att få så!
Så snart jag får tid skall jag lägga in bilder i mitt album, som visar hela händelseförloppet från "sådd" och framåt.
Lotta22
02-12-2009, 16:52
Det ser jag fram emot!
Eva i Höga
02-12-2009, 18:06
tulle, det ska bli roligt att se - från lite till ingenting till jättemycket - så spännande!
Nu finns ett album med mistel och mistelsådd.
2002 köpte jag ett prydnadsäppleträd med påympade mistlar. De två första bilderna av trädet är tagna 030315. 040219 började jag "så" fler mistlar på trädet. 040421 har två "tentakler" från fröet fäst på trädet. 041106 har den ena "tentakeln" släppt och det är på denna det senare bildas blad. 050817 har det första riktiga bladen börjat växa. Sista bilden visar hur trädet såg ut med alla påsådda mistlar 070216.
Tyvärr lyckades jag inte få någon tidsordning på bilderna.
tulle
Jag läste en rolig berättelse med visst sanningsinnehåll angående mistelbär....I naturen sprids de av fåglar som äter bären och när de sedan bajsar ut dem upptäcker fågeln att det är svårt att bli av med dem p g a att de är så klibbiga. Fågeln måste då gnugga sin "gump" mot en trädgren och medan han gör det lovar han sig att han aldrig mer skall äta av mistelns bär....! Tänker att det ser gulligt ut där den stackars fågeln sitter och försöker bli av med fröerna...
Lotta22
05-12-2009, 23:27
CITAT (tulle @ 02-12-2009, 19:49)

Nu finns ett album med mistel och mistelsådd.
2002 köpte jag ett prydnadsäppleträd med påympade mistlar. De två första bilderna av trädet är tagna 030315. 040219 började jag "så" fler mistlar på trädet. 040421 har två "tentakler" från fröet fäst på trädet. 041106 har den ena "tentakeln" släppt och det är på denna det senare bildas blad. 050817 har det första riktiga bladen börjat växa. Sista bilden visar hur trädet såg ut med alla påsådda mistlar 070216.
Tyvärr lyckades jag inte få någon tidsordning på bilderna.
tulle
Vilka fina bilder, Tulle!
Nu blir jag verkligen sugen på att testa!!!
therese.kvist
28-12-2009, 10:43
Men hur menar ni SÅ mistel?
Måste inte de gro i en spricka i barken på en trädgren?
Jag bor på mälaröarna o här kryllar det av mistel...
De kan väl inte sås i jorden eller???
Eva i Höga
28-12-2009, 19:30
Du kan läsa här om hur man sår mistel - www.naturochtradgard.se. Det låter spännande och jag ska försöka, men det tar ju tid innan det blir nåt.
therese.kvist
28-12-2009, 20:26
Eva i Höga hur är klimatet där du bor då?
Verkar som misteln vill ha sjö o vind?
Eva i Höga
29-12-2009, 20:12
Här har vi vind i alla fall och älv. Dessutom är det inte långt till havet. Hoppas att det räcker för misteln!
Måste bara få berätta att jag varit i Spanien över jul/nyår. De blomsteraffärer där som sålde mistelkvistar hade stora plakat där det stod att mistlarna importerats från Sverige!!!!!!!!
De mistelkvistar som säljs i Sverige brukar väl vara importerade från Frankrike eller Tyskland!!!!!!!!
Så mistlar åker tydligen både upp och ner.
Eva i Höga
05-01-2010, 19:35
Helt otroligt! Men så är det ju med mycket, och den eviga frågan är ju varför det ska vara så.
CITAT (tulle @ 05-01-2010, 17:12)

Måste bara få berätta att jag varit i Spanien över jul/nyår. De blomsteraffärer där som sålde mistelkvistar hade stora plakat där det stod att mistlarna importerats från Sverige!!!!!!!!
De mistelkvistar som säljs i Sverige brukar väl vara importerade från Frankrike eller Tyskland!!!!!!!!
Så mistlar åker tydligen både upp och ner.
Hmmm, är inte misteln fridlyst i Sverige??? Komersiella mistelodlingar kanske, fast det har jag aldrig hört talas om. Tänk om EU hade försökt komma till rätta med sådana konstigheter i stället för att standardisera gurkor

DET hade varit att göra något för miljön och CO2-utsläppen.....
Tulle - börjar bären mogna? De senaste veckorna har ju också vi fått mer vinter än vi brukar - Hur klarar misteln det?
Misteln klarar vintern bra. Det som mistelntar skada av är om trädet den växer på utsätts för extrem torka under annan del av året.
Bären är inte färdiga för skörd förrän feb-april, ev maj, beroende på temperaturförhållandena framöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.