lisa.bergstrom
02-12-2009, 13:31
På Norrviken har vi som blivande trädgårdsmästare fått i uppdrag att "fixa till" den Nordtyska rabatten till våren. Har sökt förgäves på nätet för att se vilka växter som egentligen finns i en sk Nordtysk trädgård. Nån som vet?
ingrids
02-12-2009, 13:40
Coolt projekt.
Jag tänker osökt på influenserna från tysk trädgårdskonst på 1800talet med färgglada men uppstyrda rabatter - googlade och hittade ett blogginlägg,
http://ruben.tradgardsblogg.se/25574/Svens...dshistoria.html, som vid ett snabbt genomögnande verkar handla om precis det jag tänker på. Vet dock inte om det är "nordtyskt" eller inte.
pleximaster
02-12-2009, 13:47
Nordtysk... men tyskträdgårdskonst 1800-talets andra hälft får mig också att tänka på färgglada tapetgrupper/rabatter med strikt tysk symmetri med olika utplanteringsväxter inspringda i gräsplaner. En stor spegelkula i mitten skulle inte sitta fel samt stora vita snäckor runt om.
mvh plexi
ja det beror ju verkligen på vilket århundrade som avses, med stilen alltså. Vilka växter som är specifikt nordtyska har jag ingen aning om. Weimar ligger ju typ i mitten och när de härjade så var det ju romantik med "natur" och eremitgrottor. Det gör det ju lite lätt, ett träd och lite gräs, klart!