Hej!
För några veckor sedan köpte jag två amaryllislökar.
Jag lät rötterna stå i vatten i 12 timmar (enligt beskrivning) och planterade dem sedan i krukor som fått stå i fönster, ovan element.
Inget har hänt?
Vad kan ha blivit fel?
Kanske de står med lite mer lök ovan jord än 1/3 men inte med mycket.
Finns det något jag kan göra eller är det att ge upp?
Tacksam för svar då julens blomsterprakt står på spel.
Har inget kommit upp nu så gissar jag att du inte får blommor till jul.
Här finns en
odlaartikel:
http://www.odla.nu/artiklar/amaryllis_julens.shtmloch
under
Frågor och svar finns mycket om amaryllis
http://www.odla.nu/fs/articles/file_150-1.htmlJag fuskar och köper med knopp,om den sen blommor till jul eller i januari är ändå svårt att veta tycker jag.
Alexander-VG-zon3
02-12-2009, 18:32
placera den varmt och ljust, och vänta. det tar olika lång tid för olika namnsorter från 4v till så lång tid som 6-8v. kommer ingen knopp så har du antigen köpt en knöl som inte är behandlad för att blomma eller har odlaren gjort nåt fel så att den inte vill blomma.
spara den och sköt den som du ska så kanske det den kan blomma om. säkrast är som mojan gör att köpa en där man tydligt ser knoppen. sedan kan man ställa den svalt eller varmt beroende hur du vill att den ska slå ut och utvecklas. sval placering gör att det tar längre tid med utvecklingen och blomningen och en varm placering gör att den utvecklas snabbare.
Eva i Höga
02-12-2009, 19:24
UNL, jag har också en amaryllislök som det inte har hänt ett dugg med, den har säkert stått i 4 veckor nu. Men den känns hård och den ser frisk ut så den får så tills det händer något. Tror nog att det kan bli något så småningom.
Amaryllis
08-12-2009, 11:05
Det kan komma upp någon knopp, men chansen är väldigt liten om man har väntat för länge redan. Mig hände det en gång näör jag köote en lök, att den inte blommade efter att jag hade planterat den. Men jag sparade den ändå och under juni - juli ploppade det upp ett par knoppar som så småning om blommade fint i juli! Jag rekommenderar dock att du reklammerar lökar som inte får knopp.
Hej
Jag kan säga att lökar behöver Blodmjöl Eller benmjöl för att blomma bra , annars finns mycket kväv N i jorden som ger bara grönskar.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.