strepp
Älskar orkideér ,har en hel del men tyvärr har jag doftallergi så jag tål inga som luktar,Söker efter rödblommande som jag vill ha innan jul,kan någon rek mig några sorter..hälsar strepp
thanks.gif
pejori
CITAT (strepp @ 02-12-2009, 17:35) *
Älskar orkideér ,har en hel del men tyvärr har jag doftallergi så jag tål inga som luktar,Söker efter rödblommande som jag vill ha innan jul,kan någon rek mig några sorter..hälsar strepp
thanks.gif

Cambria nelly isler... tummenupp.gif
strepp
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 17:41) *
Cambria nelly isler... tummenupp.gif

Tack snälla..hälsar strepp
Sussie F-Flower
Jag tycker att det finns många röda som inte doftar...

Röd Phalaenopsis (finns faktiskt, fast de kanske är lite väl mörkröda.. har en själv..),
Dendrobium, Miltonia, Burrageara... -Kanske det kan vara svårt att hitta HELT röda såna, men det finns... tummenupp.gif

HELT röda Cattleya kan vara lättare att hitta. Finns både småblommiga och storblommiga. Dock så finns det BÅDE starkt doftande och icke doftande av dessa, så du får väl fråga i butiken...
KRT
Det finns också en vacker orkidé som heter Ludisia, som har rödaktiga blad och vita blommor. Brukar säljas nu till jul och är jättevacker! Har haft en men kan inte komma ihåg att den luktade.
Jag har inte doftallergi, men är känslig för dofter så starkt doftande orkidéer kommer absolut inte innanför mina väggar..... Har några som doftar svagt, de är antingen odontoglossum, oncidium och cambria, har cambria som både lukter och inte luktar. Har en som luktar väldigt svagt - men min mamma känner absolut ingen lukt från den, konstigt eller hur confused.gif

Enklaste och säkraste sättet är nog att gå till affären och faktiskt känna efter om just DU känner någon lukt.....
pejori
Nelly isler säljs nu då det klassas som en "julorkidee" och är helt doftlös. tummenupp.gif
Min behagar inte blomma i år, men hoppas på vårblommor istället. flirting.gif
KRT
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 10:28) *
Nelly isler säljs nu då det klassas som en "julorkidee" och är helt doftlös. tummenupp.gif

Det låter ju toppen, då blir det svåra bara att få tag på just den smile.gif

Min erfarenhet är tyvärr att många försäljare inte riktigt vet vad det är de säljer, och på etiketten på krukan står för det mesta bara "Cambria" eller något lika ospecifikt. Tror bara jag har stött på artnamn vid ett fåtal tillfällen och hybridnamn ännu mer sällan sad.gif
strepp
CITAT (KRT @ 03-12-2009, 12:03) *

Min erfarenhet är tyvärr att många försäljare inte riktigt vet vad det är de säljer, och på etiketten på krukan står för det mesta bara "Cambria" eller något lika ospecifikt. Tror bara jag har stött på artnamn vid ett fåtal tillfällen och hybridnamn ännu mer sällan sad.gif

Hejsan
Precis som du skriver är det,Har varit runt och frågat i olika affärer idag,men en affär tog hem en orkide som de sa inte luktade fr grossisten men hon i affären ville jag skulle lukta, nu kände jag absolut inget i början men efter en kvart och 6-7 andetag i blomman luktade den väldigt svagt efter en timma sitter jag med en huvudvärk och näsa som rinner och det är just en röd Cambria.En del har varit mycket vänliga och en sa till mig du verkar veta mer än jag .Men hallå det är väl många personer som inte tål dofter tror inte jag är ensam,Hälsar strepp
pejori
CITAT (KRT @ 03-12-2009, 12:03) *

Tyvärr är det så... thumbdown.gif
ICA MAXI kör stenhårt med den nu... tummenupp.gif
149 kr.
strepp
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 10:28) *

Nelly Isler vilken grupp tillhör denna?Är det en cambria vågar jag inte handla det för den har en mycket svag doft som kan uppkomma om jag luktar eller av värmen i huset då blir det en näsa som rinner och en huvudvärk,,Mvh Strepp

CITAT (KRT @ 03-12-2009, 08:23) *
Det finns också en vacker orkidé som heter Ludisia, som har rödaktiga blad och vita blommor. Brukar säljas nu till jul och är jättevacker! Har haft en men kan inte komma ihåg att den luktade.
Jag har inte doftallergi, men är känslig för dofter så starkt doftande orkidéer kommer absolut inte innanför mina väggar..... Har några som doftar svagt, de är antingen odontoglossum, oncidium och cambria, har cambria som både lukter och inte luktar. Har en som luktar väldigt svagt - men min mamma känner absolut ingen lukt från den, konstigt eller hur confused.gif

Enklaste och säkraste sättet är nog att gå till affären och faktiskt känna efter om just DU känner någon lukt.....

Tack för ditt svar men
Precis gjort detluktat på blommorna i en blomaffär har en huvudvärk och näsa som rinner,Dessutom börjar hyacinterna nu så jag vågar knappt gå in i en blomaffär el matvaruaffär,Tack kära matbutiker som verkligen inte tänker på oss som inte tål alla dofterna ,Det är en pina varje jul.Hälsar strepp

CITAT (Sussie F-Flower @ 02-12-2009, 21:00) *
Jag tycker att det finns många röda som inte doftar...

Röd Phalaenopsis (finns faktiskt, fast de kanske är lite väl mörkröda.. har en själv..),
Dendrobium, Miltonia, Burrageara... -Kanske det kan vara svårt att hitta HELT röda såna, men det finns... tummenupp.gif

HELT röda Cattleya kan vara lättare att hitta. Finns både småblommiga och storblommiga. Dock så finns det BÅDE starkt doftande och icke doftande av dessa, så du får väl fråga i butiken...

sussie du har inget namn på din röda phalaenopsis?Tyvärr vet inte butikerna speciellt mycket om växter,De luktar ingen tyckte de men för mig som är känslig räckte det,nej vill ha en röd phalaenopsis
Hälsar strepp
pejori
CITAT (strepp @ 03-12-2009, 12:26) *
Nelly Isler vilken grupp tillhör denna?Är det en cambria vågar jag inte handla det för den har en mycket svag doft som kan uppkomma om jag luktar eller av värmen i huset då blir det en näsa som rinner och en huvudvärk,,Mvh Strepp

Tack för ditt svar men
Precis gjort detluktat på blommorna i en blomaffär har en huvudvärk och näsa som rinner,Dessutom börjar hyacinterna nu så jag vågar knappt gå in i en blomaffär el matvaruaffär,Tack kära matbutiker som verkligen inte tänker på oss som inte tål alla dofterna ,Det är en pina varje jul.Hälsar strepp

den tillhör Burrageara
Jag lovar, den doftar inte ett dugg, då det är en cambriahybrid
Är själv doftkänslig och det finns ingen doft på¨den.
Det finns en till som är mörkare röd och doftar och den är en renrasig Burrageara
pejori
Denna doftar inte kolla dom spräckliga bladen nertill
[attachment=44922:Nelly_Is..._blommor.jpg]
Denna doftar, och är mera mörkröd och helt röd.
[attachment=44921:18763737...1ff513_2.jpg]
KRT
CITAT (strepp @ 03-12-2009, 12:29) *
Dessutom börjar hyacinterna nu så jag vågar knappt gå in i en blomaffär el matvaruaffär,Tack kära matbutiker som verkligen inte tänker på oss som inte tål alla dofterna ,Det är en pina varje jul.

Vet vad du menar - jag har faktiskt fått rejäla migränanfall av hyacinter i livsmedelsaffärer sad.gif Jag klarar av några få, men inte hela vagnslaster i full blom..... Man kunde önska att de iaf satte hyacinterna i skåp med dörrar och egen ventilation (som man har till tändvästka och T-sprit) smile.gif

Var bor du? Det kanske finns någon affär i närehten som har lite av ett specialintresse för orkidér och har mer information att ge än t.ex. livsmedelsaffärerna....
Jag vet inte om det finns helröda dendrobier - men jag har haft flera olika sorter och aldrig stött på en dendrobium som luktar. Och många av de dendrobier som säljs idag är dendrobium/phalenopis hybrider och eftersom phalenopsis inte heller luktar borde inte deras hybrider lukta.

Förresten, kom på en sak till det finns en sort som heter Epidendrum, blommar i gult-rött (olika beroende på namnsort), tror den vanligaste heter Epidendrum radicans. Har en hemma som har blommat vid några tillfällen och den luktar inte heller. Googla så får du ser hur den ser ut. Min köpte jag faktiskt på IKEA, men det var flera år sedan smile.gif

Edit - någon som vet hur det är med Miltonia och Sanhopea? Doftar de????
pejori
CITAT (KRT @ 03-12-2009, 13:35) *
Vet vad du menar - jag har faktiskt fått rejäla migränanfall av hyacinter i livsmedelsaffärer sad.gif Jag klarar av några få, men inte hela vagnslaster i full blom..... Man kunde önska att de iaf satte hyacinterna i skåp med dörrar och egen ventilation (som man har till tändvästka och T-sprit) smile.gif

Var bor du? Det kanske finns någon affär i närehten som har lite av ett specialintresse för orkidér och har mer information att ge än t.ex. livsmedelsaffärerna....
Jag vet inte om det finns helröda dendrobier - men jag har haft flera olika sorter och aldrig stött på en dendrobium som luktar. Och många av de dendrobier som säljs idag är dendrobium/phalenopis hybrider och eftersom phalenopsis inte heller luktar borde inte deras hybrider lukta.

Förresten, kom på en sak till det finns en sort som heter Epidendrum, blommar i gult-rött (olika beroende på namnsort), tror den vanligaste heter Epidendrum radicans. Har en hemma som har blommat vid några tillfällen och den luktar inte heller. Googla så får du ser hur den ser ut. Min köpte jag faktiskt på IKEA, men det var flera år sedan smile.gif

Edit - någon som vet hur det är med Miltonia och Sanhopea? Doftar de????

Orkidéerna av släktet Stanhopea har stora blommor som fyller tropiska växthuset med doft av vanilj, choklad och frukt. Blomman besöks av de metallglänsande hannarna av bi-släktet Euglossa, och de kommer inte för att söka mat som normala pollinatörer; i stället kommer de för att parfymera sig. När de samlat på sig ordentligt med blommans dofter är de redo att ragga brudar. Själve Darwin beskrev detta, men trodde att det var honorna som samlade doft.

Det finns 70 arter av Stanhopea. Orkidé-familjen räknar totalt ca 25 000 arter, många med märkliga pollinations-syndrom.

miltonia finns både och, men jag har bara hittat doftande

Hyacinter i mataffärer är ett rent otyg!!!! thumbdown.gif
KRT
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 13:52) *
Orkidéerna av släktet Stanhopea har stora blommor som fyller tropiska växthuset med doft av vanilj, choklad och frukt. Blomman besöks av de metallglänsande hannarna av bi-släktet Euglossa, och de kommer inte för att söka mat som normala pollinatörer; i stället kommer de för att parfymera sig. När de samlat på sig ordentligt med blommans dofter är de redo att ragga brudar. Själve Darwin beskrev detta, men trodde att det var honorna som samlade doft.

Det finns 70 arter av Stanhopea. Orkidé-familjen räknar totalt ca 25 000 arter, många med märkliga pollinations-syndrom.

miltonia finns både och, men jag har bara hittat doftande

Hyacinter i mataffärer är ett rent otyg!!!! thumbdown.gif

Då ska vi nog lägga bpde Stanhopea och Miltonia till listan på doftande smile.gif, för säkerhets skull.

Ludisia då? De luktar väl inte, iofs inte en rödblommande, men blandverket är ju rött så det är inte så annorlunda smile.gif
pejori
CITAT (KRT @ 03-12-2009, 14:08) *
Då ska vi nog lägga bpde Stanhopea och Miltonia till listan på doftande smile.gif , för säkerhets skull.

Ludisia då? De luktar väl inte, iofs inte en rödblommande, men blandverket är ju rött så det är inte så annorlunda smile.gif

Tyvärr har ludisia en svag doft... dunno.gif
KRT
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 14:20) *
Tyvärr har ludisia en svag doft... dunno.gif

Tusan också....... Där sprack det, det ÄR inte lätt att hitta orkidér helt utan doft, men det har väl sina naturliga orsaker - doft attraherar insekter som behövs för pollinering.
pejori
Den här är onekligen rätt läcker, men doftar den???
Återkommer om det.
[attachment=44924:Dend__20...20Black1.jpg]
KRT
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 15:05) *
Återkommer om det.

Vad är det för en? Ser ut som en dendrobium/phalenopsis hybrid, fast å andra sidan - utan bladverket är det svårt att spekulera smile.gif
pejori
CITAT (KRT @ 03-12-2009, 16:01) *
Vad är det för en? Ser ut som en dendrobium/phalenopsis hybrid, fast å andra sidan - utan bladverket är det svårt att spekulera smile.gif

Precis. tummenupp.gif
Det är en dendrobium och inget tyder på, att den doftar.
Tailand black heter den
strepp
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 15:05) *
Återkommer om det.

Mycket vacker..strepp

CITAT (pejori @ 03-12-2009, 12:37) *
Denna doftar inte kolla dom spräckliga bladen nertill
[attachment=44922:Nelly_Is..._blommor.jpg]
Denna doftar, och är mera mörkröd och helt röd.
[attachment=44921:18763737...1ff513_2.jpg]

Nummer 2 var den som de hade i affären jag luktade på mycket svag ,,//strepp

Stort tack till er alla som har försökt att hjälpa mig.. thanks.gif // strepp
pejori
På tal om doft, är det någon som hittat en pahlonopsis/hybrid med doft.?
Jag har bara doftlösa, så det skulle vara kul att veta om det finns med doft också... tummenupp.gif
KRT
Nej, jag tror inte det.
Har ett flertal rena phalenopsisar hemma och ingen luktar, har också 2 phalenopsis/dendrobium hybrider och ingen av dem luktar.
Har dock en bunt som är sålda som "cambria" men jag är ganska säker på att åtminstonde några av dem är odontoglossum eller oncidium-hybrider och inte alls cambria, och DESSA luktar (vissa av dem iaf).

Funderade på en sak - finns det inte röda cymbidium? Visserligen är väl ljusgula, vita eller limfärgade vanligast, men jag har för mig att jag har sett röda.

Edit - kom på att Zygopethalum luktar REJÄLT!!! Så de kan absolut föras upp på listan över doftande orkidéer.
Men hur är det med; Epidendrum, Vanilj, Cymbidium och Encyclia

Edit igen - letade i en bok o enl denna finns det en Phalenopsis violacea Borneo Alba som doftar.
pejori
CITAT (KRT @ 04-12-2009, 17:08) *
Nej, jag tror inte det.
Har ett flertal rena phalenopsisar hemma och ingen luktar, har också 2 phalenopsis/dendrobium hybrider och ingen av dem luktar.
Har dock en bunt som är sålda som "cambria" men jag är ganska säker på att åtminstonde några av dem är odontoglossum eller oncidium-hybrider och inte alls cambria, och DESSA luktar (vissa av dem iaf).

Funderade på en sak - finns det inte röda cymbidium? Visserligen är väl ljusgula, vita eller limfärgade vanligast, men jag har för mig att jag har sett röda.

Edit - kom på att Zygopethalum luktar REJÄLT!!! Så de kan absolut föras upp på listan över doftande orkidéer.
Men hur är det med; Epidendrum, Vanilj, Cymbidium och Encyclia

Cymbidium finns röda (snodd bild)
Där är väl dom flesta doftlösa, men jag har haft en rosa som doftade.
[attachment=44994:imagesCA0QDDFW.jpg]

Epidendrumen har jag aldrig testat, har fått för mej att den är svår.

Cymbidium ja..
Klarar inte att ge dom svalt så jag har släppt dom, men nog blir man sugen igen???
kolla här.
http://www.matsuinursery.net/cymbidium.html
KRT
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 17:15) *
Epidendrumen har jag aldrig testat, har fått för mej att den är svår.

Inte speciellt svår, den är jättelätt att föröka eftersom det hela tiden växer ut nya bulber från stammen på de äldre, bara att vänta tills rötternapå den nya blivit tillräckligt långa. Den är egentligen inte svårskött, den är robust och sköts som en dendrobium, men jag får den itne riktigt att trivas hos mig. Vet inte varför, men jag ska plantera om den i en mindre kruka och se om den trivs bättre då. Den vill ha ganska mycket fukt, mer än många andra (inte så konstigt mtp att den har ganska tunna rötter), men svår är den inte. Får du chansen så skaffa en (alt kan jag skicka en bulb med rötter till dig till våren när temperaturen vid postgång är mer gynnsam smile.gif).

Edit - en orange eller knallröd cymbidium hade passt fint hos mig. Tack och lov har jag numera mjölighet att ha den svalare under vintern, hoppas på en blomma till våren eller iaf nästa höst. Vet inte ens vilken färg den är, ärvde blomman från en kollega som tröttnat smile.gif
pejori
CITAT (KRT @ 04-12-2009, 17:21) *
Inte speciellt svår, den är jättelätt att föröka eftersom det hela tiden växer ut nya bulber från stammen på de äldre, bara att vänta tills rötternapå den nya blivit tillräckligt långa. Den är egentligen inte svårskött, den är robust och sköts som en dendrobium, men jag får den itne riktigt att trivas hos mig. Vet inte varför, men jag ska plantera om den i en mindre kruka och se om den trivs bättre då. Den vill ha ganska mycket fukt, mer än många andra (inte så konstigt mtp att den har ganska tunna rötter), men svår är den inte. Får du chansen så skaffa en (alt kan jag skicka en bulb med rötter till dig till våren när temperaturen vid postgång är mer gynnsam smile.gif ).

Dendrobium klarar jag, så då kanske man ska testa en sådan också...
Såg dom på "min länk" och ha-begäret slog till bra där... giggle.gif
KRT
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 17:23) *
Dendrobium klarar jag, så då kanske man ska testa en sådan också...
Såg dom på "min länk" och ha-begäret slog till bra där... giggle.gif

Sådana länkar är livsfarliga, iaf om man inte har massor med pengar och plats laugh.gif
pejori
Usch ja...Så många sorter och så vackra... tummenupp.gif
Får leta upp en stenrik sak, som inte orkar protesstera, så jag kan fylla en herrgård med orkideer och ett rejält odlingsskåp också... rotfl.gif
KRT
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 17:37) *
Usch ja...Så många sorter och så vackra... tummenupp.gif
Får leta upp en stenrik sak, som inte orkar protesstera, så jag kan fylla en herrgård med orkideer och ett rejält odlingsskåp också... rotfl.gif

Det låter som en ABBA-låt, med något annorlunda text rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon