CITAT (varghem @ 02-12-2009, 20:18)

vanlig blomjord har jag till min... den ska stå i rätt liten kruka ca 10-12cm tills den är ett par år gammal
jag har fått tipset att inte göra något alls med den förrän till våren då den förmodligen inte växer så mycket ändå
Tackar, ni hjälpte mig att ta reda på vad det va och nu hur den ska skötas :-)
Den står nu i en mindre kruka kanske 7-8 med lecakulor i botten. Då kanske den kan stå i det till våren å plantera lite större den är ca 25-27cm hög nu.
Tack ännu en gång!
CITAT (flaxss @ 02-12-2009, 20:41)

är det Delonix regia som menas ? finns många växter som heter så på eng.
Delonix regia vill ha lucker och luftigjord (dränerat) så vanlig blom eller plantjord uppblandat med grus, leca vill den gärna ha. den trivs bra i kalkrikjord.
det är normalt att dom är tunna i stammarna som små, helst ska man inte klippa dom då det är träd, dock kan man toppa dom när dom blivit äldre om dom inte grenat sig.
skötsel är enkel , ta gärna ut den efterfrost risken, sätt den i skuggan först så den vänjer sig vid solen sedan vill den stå soligt och varmt. håll den lätt fuktig hela sommaren (den tål dock torka bra) ge den regelbunden näring under sommaren (det ökar tillväxten). ta in den innan frosten och placera den som vanlig krukväxt och ev ge den extra ljus för det mår den bra på. är det svalt och mörkt under vintern eller torrt så fäller den bladen (det är natruligt) nya kommer när förhålladen blir bättre.
det går också odla den inne åretrunt, då vill den stå så ljust som möjligt och hållas fuktig under tillväxten och ha näring. under vintern mindre vatten och ingen näring.
Tackar, står i en kruka med vanlig jord och lecakulor i botten.
Den har även nu en halogenlampa som hänger en bit upp för att ge ljus morron och kväll. Blir nog lite varmare av den oxå.
Tack för hjälpen!