Full version: min älskade citron
niggle
Köpte ett citronträd i våras som är ca 1,5 m högt. Det stod ute i soligt läge hela sommaren och fick dessutom gödning av och till. Sedan oktober står det i mitt uterum. Det får ca 0,5 liter vatten i veckan. Den står i en rejält stor kruka.
Trädet bär ca 10 gröna citroner och är friskt, men nu har flera blad börjat gulna och trillar av.
Ska man vattna på fatet?
Ska det ha gödning? Där är blommor som ser ut att vilja slå ut.
Ska man vattna rejält och vänta längre mellan gångerna?
Tål det någon frost alls? Nu i natt frös det och jag misstänker att tillskottsvärmen var otillräcklig.
Kan det komma igen efter en frostskada.

undrar

niggle
Alexander-VG-zon3
i vilken temperatur står det i ? får det extra ljus ? har du sett någon ohyra ?

vattna rejält (vattan under ifrån) och sedan låt den torka upp några dagar och vattan igen. dock allt beror på i vilken miljö den står i.

hur mycket näring den ska ha beror också på hur den står, dock i dom flesta fall ska den inte ha näring under vintern. står den dock varmt och extraljus kan den få lite.

tål ett par lätta frostnätter men knoppar som visarfärg och kart/frukt kan skadas. man bör dock ta in trädet innan det går under -3c om man nu vill utsätta det för frost. sedan skiljer det lite från sort till sort en del tål ner till -6c andra bara runt -2c. mitt eget brukar klara ner till -2c -4c utan problem. citroner behöver inte frost alls så vill man vara säkert att det klarar sig så ta in det innan det blir frost. skulle den bli skadad återhämtar den sig oftast.
niggle
jo, det står i ett vanligt uterum med en värmefläkt. Så det är lite varmare än utomhus. Jag har ökat temperaturen lite grand. Där är väldigt ljust. Nästan som ute.
Alexander-VG-zon3
dock även ute ger lite ljus nu till växterna, men håller det sig frostfritt och under 10grader så brukar inte ljuset vara så viktigt. håller det sig över 10grader blir ljuset viktigare.

men håll det frostfritt i vinter så bör det inte vara några problem med ditt citronträd. jag hade försökt hålla en min temp på ca +3c +5c.

och en del blad kan trilla av utan att det är någon fara för växten. och kan vara att den bara är allmänt trött på vintern just nu. och skulle det hända att den tappar alla blad och grenarna liver så kommer nya skott och dne blir grön och fin på nolltid.
niggle
en sak till........
när den står ute duschar jag den varje kväll. Inbillar mig att det är bra.
Är det det?
Alexander-VG-zon3
du behöver inte duscha den om den står ute, det är tillräckligt med hög luftfukt.

och vill du duscha så gör det på morgonen.
clivia
CITAT (niggle @ 02-12-2009, 20:40) *
Köpte ett citronträd i våras som är ca 1,5 m högt. Det stod ute i soligt läge hela sommaren och fick dessutom gödning av och till. Sedan oktober står det i mitt uterum. Det får ca 0,5 liter vatten i veckan. Den står i en rejält stor kruka.
Trädet bär ca 10 gröna citroner och är friskt, men nu har flera blad börjat gulna och trillar av.
Ska man vattna på fatet?
Ska det ha gödning? Där är blommor som ser ut att vilja slå ut.
Ska man vattna rejält och vänta längre mellan gångerna?
Tål det någon frost alls? Nu i natt frös det och jag misstänker att tillskottsvärmen var otillräcklig.
Kan det komma igen efter en frostskada.

undrar

niggle

Om du verkligen älskar ditt citronträd kommer du att se till att det inte tappar alla blad.

Hur många blad ungefär har den nu? En bild skulle ju absolut inte skada. Vad betyder en rejält stor kruka? Jag har ungefär så stor apelsinträd som du upger men tio frukter förefallar för mig som många. Du måste inse att ditt träd inte finns i naturliga förhållanden och underlätta för det att överleva vintern som absolut inte går att jämföra med vintern i subtropiska förhållanden . Det är det naturliga ljuset som fattar mest. I subtropiska förhållanden mognar citroner hela året för att klimatet tillåter det. I Sverige är det svårt att förverkliga och därför lämpligt att se till att trädet inte börjar blomma tills slutet av januari och frukter mognar till slutet av november, början av december. Frukter som överlever vintern på trädet, kommer att bli torrare och med tjockare skal. Jag tror att du förstår om du vill ha frukter på trädet behöver du friska välutvecklade blad som samarbetar med friska rötter. Om du förvarar ditt citronträd på ett kallt ställe spara med vatten ordentligt. Glöm gödning. Vad gäller frost skulle jag inte experimentera med ett träd som betyder mycket för mig. Vatten i kruka i kombination med frost är inga snälla vänner med ditt citronträd. Frost kan trädet överleva bara i torra förhållanden i motsatt fall spricker barken redan vid -1 gr C. Rötterna behöver inte mängder med vatten nu, deras aktivitet är dämpad med temperatur. Ta bort blommor och frukter första året. Blommorna behöver 15-18 gr och mer ljus än du kan erbjuda nu för att utvecklas normalt. Andra året lämna bara några kanske två-tre styck. Du kan köpa citroner ganska billigt i jämförelse med trädet. Jag försäkrar dig att ditt citronträd kommer att växa mycket kraftigare på våren om den inte är tvungen att ge dig citroner för varje pris redan nu. Mitt citronträd är ganska gammalt i jämförelse med ditt men jag kör minst en viloperiod var tredje år. Just nu har den inga citroner kvar.

Mitt apelsinträd (Citrus sinensis) med den sista apelsinen (jag lämnade bara fyra det här året). Trädet blommade i slutet av februari. Förra året tog jag bort all kart och njöt bara av blommor.

[attachment=45117:apelsint....12.2009.jpg][attachment=45118:den_sist....12.2009.
jpg]

Apelsiner är verkligen guda. Här har du jämförelse med den köpta som jag haft hemma. Ja, inte samma sort.
[attachment=45119:apelsine....12.2009.jpg][attachment=45120:apelsine....12.2009.
jpg]

MVH/clivia
evaisa
Clivia..Åh så läckert.... Nu fattar jag varför någon vill ha citrusar....

Eva
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 07-12-2009, 17:25) *
Vad gäller frost skulle jag inte experimentera med ett träd som betyder mycket för mig. Vatten i kruka i kombination med frost är inga snälla vänner med ditt citronträd. Frost kan trädet överleva bara i torra förhållanden i motsatt fall spricker barken redan vid -1 gr C. Rötterna behöver inte mängder med vatten nu, deras aktivitet är dämpad med temperatur. Ta bort blommor och frukter första året.

och mitt eget citronträd har klarat lägre än -1c i blöta förhållanden (och jorden i krukan va väldigt vått efter allt höstregn). och dessutom gör den det varje höst av att jag är lat.

konstigt nog så trivs den ändå för övrigt. whistling.gif men som jag skrev innan i tråden för att vara säker är det bäst att ta in den innan det blir frost och hålla min temp på +3c +5c.

nästa sak... jag har aldrig tagit veck kart/frukt/blommor första år och samtliga lever och frodas jag låter ''dom själva bestämma'' det. men jag har kanske haft tur med det. whistling.gif

over and out..............
pejori
Urtjusiga Clivia och dom ser riktigt goda ut.... bravo.gif bravo.gif
clivia
Tack Evaisa och pejori... blush.gif

Flaxss,

hur länge ägnar du dig citrusar? Hur många vintrar har de överlevt med ditt omhändertagande? Hur många frukt har du skördat?

Du skriver att du har limequat som blommar året runt utan blad. Hur gammal är den?

Mitt mål är inte till varje pris övertyga mig själv att det går att odla citrusar ute på hösten här i Sverige, jag vill inte utsätta mina träd för frostskador som de inte har tid att läka tillräckligt för att sommaren är kort och ibland kallare än vi förväntar oss, jag vill ha träd som växer och frodas. Jag vill ha växter som jag njuter av, inte ständiga patienter som jag måste ta hand om på något speciellt sätt. Frostskadade växter är benägna till många sjukdomar, deras motståndskraft gentemot insekter sjunker också för varje år som går. Att ta sovande citrusar in i varma förhållanden när det hotar minus grader ute bara bidrar till att de tappar blad för att du väcker dem till aktivitet mycket okänsligt, bladen vill andas och kan inte för att det kalla rotsystemet inte tillför vatten... Det är alltid bättre att ta dem in när det fortfarande är lite varmare ute så att de har tid att anpassa sig... Citrus kan vara ute tills frosten kommer bara om du har något kallare frostfri och ljusa övervintrigsrum... där kan den fortsätta att sova utan att det rubbar dennes vila.

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 07-12-2009, 20:37) *
Flaxss,

hur länge ägnar du dig citrusar? Hur många vintrar har de överlevt med ditt omhändertagande? Hur många frukt har du skördat?

Du skriver att du har limequat som blommar året runt utan blad. Hur gammal är den?

Mitt mål är inte till varje pris övertyga mig själv att det går att odla citrusar ute på hösten här i Sverige, jag vill inte utsätta mina träd för frostskador som de inte har tid att läka tillräckligt för att sommaren är kort och ibland kallare än vi förväntar oss, jag vill ha träd som växer och frodas. Jag vill ha växter som jag njuter av, inte ständiga patienter som jag måste ta hand om på något speciellt sätt. Frostskadade växter är benägna till många sjukdomar, deras motståndskraft gentemot insekter sjunker också för varje år som går. Att ta sovande citrusar in i varma förhållanden när det hotar minus grader ute bara bidrar till att de tappar blad för att du väcker dem till aktivitet mycket okänsligt, bladen vill andas och kan inte för att det kalla rotsystemet inte tillför vatten... Det är alltid bättre att ta dem in när det fortfarande är lite varmare ute så att de har tid att anpassa sig... Citrus kan vara ute tills frosten kommer bara om du har något kallare frostfri och ljusa övervintrigsrum... där kan den fortsätta att sova utan att det rubbar dennes vila.

MVH/clivia

tydligen blev det inte over and out för mig

varför måste jag bevisa med bilder för ?

men om jag nu måste kan du väl pila dig igenom dessa, finns citrus bilder i nästan samtliga album.

http://www.pixbox.se/usr_show_id119380_page0_order1.html

http://www.pixbox.se/usr_show_id178065_page0_order1.html

http://flaxss.webs.com/apps/photos/

jag ägnar mig åt mina citrusar ett par timmar per dag, om varför du nu ska veta detta. jag sköter om dom och tittar till och kollar på tillväxten och ser om där är ohyra som måste bekämpas.

ja mina såkallade behandlingar verkar inte vara nåt som dom mår dåligt på om du nu kollar bilderna.

vilken ålder mina har är väldigt svårt att säga då dom är köpta som stora. alltifrån 100kr till 6-7hundra kr. kvalitet och ålder varierar såklart. hur länge jag haft dom varierar också den första köptes nog 04 och den sista är inte köpt än. och jag har också en mängder med frösådder som varierar i ålder. hur som samtliga trivs vad jag tolkar det som.

men du läser INTE mina inlägg, för här skrev jag om min erfarenhet angående frost för det frågades om det. inte att man SKA utsätta dom för frost, jag skriver alltid ta in dom innan frosten och håll en min temp på ca +5c. vill däremot någon veta hur det går med frost så skriver jag hur det går med mina. mina citron i blötväder har detta år klarat ca 4frostnätter (den andra frös dock den nya tillväxten men det var också en kall natt). även om du inte tror på det så är det sant och då svarar jag dig och skriver hur det gått med mina. även om min citrons nya tillväxt frös veck i höstas så har den knoppar nu. och jag gråter inte om den nya tillväxten skulle frysa veck (det var höst tillväxten som frös, sommar tillväxten frös ej) den tillväxten som frös bort är en droppe i havet av vad den växer nästa år. samtliga av mina citrusar växer väldigt bra ute på sommaren vilket syns på mina bilder. samtliga av mina citrusar skiner upp under sommaren. min citron har i sommar (per skott) växt ca 20-40cm den får stora välmående blad och alla andra riktigt skjuter iväg med nya frisk välutvecklas bladtillväxt och blomskott.

jag tar in mina citrusar beroende vilken typ av citrus först kommer lime och andra känsliga in i sept. sista kommer yuzo in i nov. samtliga av mina citrusar har klarat att tas in direkt i rumsvärme. citronen tog jag ut i nov när det var ca +10c på dagen sedan smällde det till och blev frost en natt och när jag tog in den var det frost på dagen, den har nu varit inne ett tag igen och den har bildat blomknoppar och inte tappat ett ända blad samma sak gjorde jag förra året tog in den direkt inte ett ända blad tappade den, i jan-feb hade den blomklasar i nästan samtliga bladveck och den blommade mycket hela våren-försommaren redan i dec började den vegetera. frukten tappade den dock i ett blåsväder. men den blommar övderdådigt.

MIN(a) tål att jag gör så här, ja jag hanterar dom såhär men det menas inte att jag inte gillar dom. och jag vet att det funkar för mina och jag vet att det funkar för andra.

och ja det kan bli frostskador både på förvedade delar och blad och skott, och ja det ska man undvika. men är det bara lättare skador så återhämtar dom sig oftast. garantier finns det inte att dom återhämtar sig. men sedan brukar jag inte rekommendera folk att ah sina citrusar ute i frost heller så där var det ju inte mycket att säga.

hur många frukter jag skördat kan väl kvitta, jag ser att mina mår bra av att dom ger mycket tillväxt. och hur hög skörd jag får varierar, men just nu har väl min Thatiapelsin en sådär 10-15frukter och kart som utvecklas, i sensomras tror jag det var skördade jag ca 20kalamondin eller nåt kommer inte ihåg exakt antal. likaså limequaten har jag skördat i år. limettan, apelsinen, grapefrukten, mandarinen har samtliga mängder med kart som utvecklas.
just min grapefrukt hade väl ca 200st kart innan den började själv gallra vilket jag tycker är trevligt för så mycket vill jag ej ha.

limequaten, apelsinen, citronen, grapefrukten, limettan, fingercitronen m.f m.f har knoppar och blommar så att jag knappt kan andas i köket. och här var min lilla redovisning för dig av mina lilla samling som byggts upp.

mitt mål är inte till att få mängder med frukt och jag är inte den som gullar alltför mycket med mina citrusar, är det en dålig sommar så är det så och då blir det sämre tillväxt jag bryr mig inte. mitt mål är att ha citrusar helst i massor för jag helt enkelt gillar dom såå mycket så jag måste ha fler och fler, mitt mål är att få blommor vilket jag får i mängder. får jag frukt så är det ett plus som nu senast resulterade i marmelad som jag gav bort och har än kvar.

och du kanske tycker jag är jätte elak med min skötsel, men för mig funkar det och jag är nöjd med som det är och mina citrusar VERKAR vara nöjda jag har inga som mår dåligt eller som behöver gullande special skötsel knappast tror det så tror du fel. jag kan inte veta vad en citrus vill för den kan inte tala därför kan inte heller du veta att dom den får sämre motstånds kraft längre fram av att vara ute i lite frost du kan inte veta exakt om en citrus mår dåligt eller mår bra av att vara ute under hösten. men vi kan tro och lära oss igenom att TOLKA dom.

jag tolkar mina att dom mår bra av min skötsel och du har bevisat att dina mår bra av din skötsel. att det nu är olika tro/tolkande är kanske bra eller dåligt vad vet jag. dock tror jag nog att vi sköter dom på samma sätt, bara att jag är lite mer tuffare mot mina. tillägg detta är för mig mitt bästa sätt att odla på dom då jag inte har tillgång till växthus eller fina inglasadebalkonger, och inte har en bra miljö inne för att dom ska trivas där. hade jag haft ett växthus eller en inglasad balkong så hade dom stått där åretrunt.

nu kanske det blir over and out för mig. för nu har jag inte mer att tillägga. yes.gif tummenupp.gif smile.gif
clivia
CITAT (flaxss @ 07-12-2009, 21:48) *
tydligen blev det inte over and out för mig

varför måste jag bevisa med bilder för ?

men om jag nu måste kan du väl pila dig igenom dessa, finns citrus bilder i nästan samtliga album.

http://www.pixbox.se/usr_show_id119380_page0_order1.html

http://www.pixbox.se/usr_show_id178065_page0_order1.html

http://flaxss.webs.com/apps/photos/

jag ägnar mig åt mina citrusar ett par timmar per dag, om varför du nu ska veta detta. jag sköter om dom och tittar till och kollar på tillväxten och ser om där är ohyra som måste bekämpas.

ja mina såkallade behandlingar verkar inte vara nåt som dom mår dåligt på om du nu kollar bilderna.

vilken ålder mina har är väldigt svårt att säga då dom är köpta som stora. alltifrån 100kr till 6-7hundra kr. kvalitet och ålder varierar såklart. hur länge jag haft dom varierar också den första köptes nog 04 och den sista är inte köpt än. och jag har också en mängder med frösådder som varierar i ålder. hur som samtliga trivs vad jag tolkar det som.

men du läser INTE mina inlägg, för här skrev jag om min erfarenhet angående frost för det frågades om det. inte att man SKA utsätta dom för frost, jag skriver alltid ta in dom innan frosten och håll en min temp på ca +5c. vill däremot någon veta hur det går med frost så skriver jag hur det går med mina. mina citron i blötväder har detta år klarat ca 4frostnätter (den andra frös dock den nya tillväxten men det var också en kall natt). även om du inte tror på det så är det sant och då svarar jag dig och skriver hur det gått med mina. även om min citrons nya tillväxt frös veck i höstas så har den knoppar nu. och jag gråter inte om den nya tillväxten skulle frysa veck (det var höst tillväxten som frös, sommar tillväxten frös ej) den tillväxten som frös bort är en droppe i havet av vad den växer nästa år. samtliga av mina citrusar växer väldigt bra ute på sommaren vilket syns på mina bilder. samtliga av mina citrusar skiner upp under sommaren. min citron har i sommar (per skott) växt ca 20-40cm den får stora välmående blad och alla andra riktigt skjuter iväg med nya frisk välutvecklas bladtillväxt och blomskott.

jag tar in mina citrusar beroende vilken typ av citrus först kommer lime och andra känsliga in i sept. sista kommer yuzo in i nov. samtliga av mina citrusar har klarat att tas in direkt i rumsvärme. citronen tog jag ut i nov när det var ca +10c på dagen sedan smällde det till och blev frost en natt och när jag tog in den var det frost på dagen, den har nu varit inne ett tag igen och den har bildat blomknoppar och inte tappat ett ända blad samma sak gjorde jag förra året tog in den direkt inte ett ända blad tappade den, i jan-feb hade den blomklasar i nästan samtliga bladveck och den blommade mycket hela våren-försommaren redan i dec började den vegetera. frukten tappade den dock i ett blåsväder. men den blommar övderdådigt.

MIN(a) tål att jag gör så här, ja jag hanterar dom såhär men det menas inte att jag inte gillar dom. och jag vet att det funkar för mina och jag vet att det funkar för andra.

och ja det kan bli frostskador både på förvedade delar och blad och skott, och ja det ska man undvika. men är det bara lättare skador så återhämtar dom sig oftast. garantier finns det inte att dom återhämtar sig. men sedan brukar jag inte rekommendera folk att ah sina citrusar ute i frost heller så där var det ju inte mycket att säga.

hur många frukter jag skördat kan väl kvitta, jag ser att mina mår bra av att dom ger mycket tillväxt. och hur hög skörd jag får varierar, men just nu har väl min Thatiapelsin en sådär 10-15frukter och kart som utvecklas, i sensomras tror jag det var skördade jag ca 20kalamondin eller nåt kommer inte ihåg exakt antal. likaså limequaten har jag skördat i år. limettan, apelsinen, grapefrukten, mandarinen har samtliga mängder med kart som utvecklas.
just min grapefrukt hade väl ca 200st kart innan den började själv gallra vilket jag tycker är trevligt för så mycket vill jag ej ha.

limequaten, apelsinen, citronen, grapefrukten, limettan, fingercitronen m.f m.f har knoppar och blommar så att jag knappt kan andas i köket. och här var min lilla redovisning för dig av mina lilla samling som byggts upp.

mitt mål är inte till att få mängder med frukt och jag är inte den som gullar alltför mycket med mina citrusar, är det en dålig sommar så är det så och då blir det sämre tillväxt jag bryr mig inte. mitt mål är att ha citrusar helst i massor för jag helt enkelt gillar dom såå mycket så jag måste ha fler och fler, mitt mål är att få blommor vilket jag får i mängder. får jag frukt så är det ett plus som nu senast resulterade i marmelad som jag gav bort och har än kvar.

och du kanske tycker jag är jätte elak med min skötsel, men för mig funkar det och jag är nöjd med som det är och mina citrusar VERKAR vara nöjda jag har inga som mår dåligt eller som behöver gullande special skötsel knappast tror det så tror du fel. jag kan inte veta vad en citrus vill för den kan inte tala därför kan inte heller du veta att dom den får sämre motstånds kraft längre fram av att vara ute i lite frost du kan inte veta exakt om en citrus mår dåligt eller mår bra av att vara ute under hösten. men vi kan tro och lära oss igenom att TOLKA dom.

jag tolkar mina att dom mår bra av min skötsel och du har bevisat att dina mår bra av din skötsel. att det nu är olika tro/tolkande är kanske bra eller dåligt vad vet jag. dock tror jag nog att vi sköter dom på samma sätt, bara att jag är lite mer tuffare mot mina. tillägg detta är för mig mitt bästa sätt att odla på dom då jag inte har tillgång till växthus eller fina inglasadebalkonger, och inte har en bra miljö inne för att dom ska trivas där. hade jag haft ett växthus eller en inglasad balkong så hade dom stått där åretrunt.

nu kanske det blir over and out för mig. för nu har jag inte mer att tillägga. yes.gif tummenupp.gif smile.gif

Jag har inte begärt dina bilder som bevis, Flaxss. Varför ska jag göra det?

Mea culpa, förlåt. Frågan borde lyda: Hur länge har du ägnat dig åt citrusar... men ja, du har svarat ändå..., tack

Jag har ägnat mig citrusar i 30 år, Flaxss, ja, med en liten paus när vi flyttade till Sverige för tio år sedan. Det har varit olika förhållanden hos mig också inte alltid har jag haft inglasade balkong. Men tyvärr kunde jag inte ta mina citrusar hit... Livet blandar kort och ibland kan man inte göra något åt...

Du är ung och har ditt liv framför dig, då kommer det bli kanske något växthus i framtiden...

Jag önskar dig lycka till...

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 07-12-2009, 23:36) *
Jag har inte begärt dina bilder som bevis, Flaxss. Varför ska jag göra det?

Mea culpa, förlåt. Frågan borde lyda: Hur länge har du ägnat dig åt citrusar... men ja, du har svarat ändå..., tack

Jag har ägnat mig citrusar i 30 år, Flaxss, ja, med en liten paus när vi flyttade till Sverige för tio år sedan. Det har varit olika förhållanden hos mig också inte alltid har jag haft inglasade balkong. Men tyvärr kunde jag inte ta mina citrusar hit... Livet blandar kort och ibland kan man inte göra något åt...

Du är ung och har ditt liv framför dig, då kommer det bli kanske något växthus i framtiden...

Jag önskar dig lycka till...

MVH/clivia

nej du skrev inte det, men bilder säger mer än ord. och med ord känns det som man inte blir trodd att det funkar att sköta dom som jag gör också. jag har sett alla bilder du visat och jag vet att du kan och det funkar för dig med din skötsel. vi har olika skötsel och även om det låter brutalt att göra som jag gör så funkar det. likaväl som det funkar för dig. iförsig så mycket skiljer det inte mer än kanske 2-3saker.

och även för mig har det varit olika miljöer välisolerat modernt hus, gammal dragit 40tals hus, lägenhet nu senast. och olika övervintrings platser.

väldigt tråkigt att du inte kunde ta med dig dina citrusar, det hade varit väldigt svårt för mig att inta kunna ta med mig mina.

ja nåt ''glasat'' skulle vara kul att ha och det blir nog bättre för citrusarna speciellt under vintern tror jag.

tack smiley_small_hug.gif det samma smiley_small_hug.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att skriva någon om Citron:

1 nya grenar skadar vid -4 till -6 gradar,

2 blad dog vid -4 till-5 gradar .

3 gamla grenar skadar vid -6 till -7 gradar.

4 hela träd dog vid -8 till -9 gradar.

obs
1 Hög luft fuktighet ger fruk glatt och saftiga, citron behöver mycket fukt i jorden när de är på knoppar lommor och frukt.
2 jag tycker gul färge på bladen på den här tiden beror på lite ljus och att du ger de mycket vatten.
H:Bassam

H: Bassam
clivia
CITAT (Bassam @ 09-12-2009, 00:33) *
Hej
Jag tycker att skriva någon om Citron:

1 nya grenar skadar vid -4 till -6 gradar,

2 blad dog vid -4 till-5 gradar .

3 gamla grenar skadar vid -6 till -7 gradar.

4 hela träd dog vid -8 till -9 gradar.

obs
1 Hög luft fuktighet ger fruk glatt och saftiga, citron behöver mycket fukt i jorden när de är på knoppar lommor och frukt.
2 jag tycker gul färge på bladen på den här tiden beror på lite ljus och att du ger de mycket vatten.

H: Bassam

Ja, Bassam, dina råd gäller gamla etablerade träd i jorden, inte unga citronträd i kruka som knappast hunnit anpassa sig till de svenska förhållanden. Citronträd behöver mycket fukt i jorden när det är ljust och varmt. Som sagt knoppar behöver temperaturen 15-18 gr för att utvecklas normalt och inte för länge och givetvis behöver de ljus. Om du ger dem ljus och vatten då kan du fortfarande ha ljusa blad, värme bör du absolut inte glömma.

MVH/clivia
Bassam
Hej Cilvia

Kan du skriva vilka stor skilnad mellan mellan stora citron träd och citron som odla i krukor i SVERIGE.

clivia
CITAT (Bassam @ 09-12-2009, 21:58) *
Hej Cilvia
Kan du skriva vilka stor skilnad mellan mellan stora citron träd och citron som odla i krukor i SVERIGE.

Bassam,

när jag skriver om etablerade träd i jorden har jag i åtanke citronträd i subtropiska förhållanden som växer fritt inte med rotsystem "fångade" i kruka. I Sverige som jag vet finns inga sådana träd. Det går inte att utsätta citronträd i kruka full med vatten efter höstregn för minusgrader utan att detta ställer med problem. Här i Sverige kan frosten komma utan förvarning ganska ofta och dessutom är underkyld regn och vind inte så ovanliga kompanjoner. Det är loteri att lämna trädet ute och chansa... Du kan experimentera med fröplantor till härdigare hybrider mellan Poncirus och Citrus... Och sedan... går det bara inte att jämföra vintern i subtropiska förhållanden (vid enstaka frostanfall) med vintern här även om minusgrader tex. här i Skåne inte är så försräckliga... För dessa träd är kallt här, de behöver längre och varmare vår och höst än Sverige kan erbjuda...Jag är skeptisk till att från Italien eller Spanien importerade träd är benägna att "acceptera" dina vilkor här i Norden... Ja, det är min åsikt och mina erfarenheter.

MVH/clivia
pejori
Jag ser kanske enkelriktat på saken, men hade citroner klarat vårt klimat utomhus, hade det växt citroner i Sveriges trädgårdar..
Det gör det inte, alltså kan dom inte överleva vårat klimat.. dunno.gif
Alexander-VG-zon3
väldigt få citrus går ju odla i sverige på friland (även om jag har hört någon som haft citron på friland på västkusten ute på öarna utan skydd) men citron tror jag inte går odla en längre tid i marken här, någon skörd får man inte och i de flesta fall skulle jag tro att den fryser ihjäl på friland, säkrast kort är nog Citrontörne som klarar sig upp till zon 2 ev också zon 3 i ett skyddat/varmt läge om man nu vill ha en citrus art på friland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citront%C3%B6rne

däremot finns det många härdiga hybrider med härdiga citrusar exempelvis Citrus trifoliata - Citrontörne och andra arter. dessa går att testa i zon 1, i rätt klimat och rätt läge så tål dom ca -10c -15c (kanske lägre) beroende sort. och det finns områden i zon 0-1 som sällan får kallare än -10c.

jag själv har en Citrus x junos som klarat flera kalla frostnätter utan skydd i våta förhållanden. lägst den sett har nog varit runt -7c under natten och fruset även under dagen. den var ute hela kalla okt i kruka utan skydd. den är rotäkta då det är från en stickling.

här finns namn på några härdiga varianter. citrusbali säljer till sverige om man nu vill testa härdigare sorter.
http://www.citrusbali.nl/vorstbestendige.htm
http://www.worldwideplants.com/hardy_citrus.htm

och det går inte jämföra vintern i subtropiskt klimat med sveriges klimat, och heller ej dom som är i kruka och som är i mark. i marken är det jämnare klimat för rötterna och förhållanden både vad gäller torka/väta och kyla/värme och växlande. även i norra Spanien, Italien tar man in sina citroner bara för att dom får frost under vintern.

som med alla växter så är dom känsliga mot kyla/frost i kruka och står det att en växt tål -10c så bör man ta in den innan det blir -10c om man nu känner för att testa citrusar ute i frost så bör man veta som jag skrev att dom är känsliga i kruka och att frosten kan skada frukt/blommor. dock så rekommenderar jag att man tar in citrusar innan det blir frost vilken art/sort som. och ja det är klart att det alltid är en chansning att lämna dom ute det är mycket som spelar in hur citrusen tål frosten dock så finns det dom som tål detta bättre än andra. ibland kan natten blir kallare än väntat och ibland kan växten må dåligt innan eller så kanske inte växten är beredd på frost vilket faktiskt kan döda även en tålig citrus om det kommer frost när den är i full tillväxt. ev härdighet för frost gäller för stora etablerade plantor som är i vila och i rätt klimat/läge/jord.

jag skulle inte våga utsätta mitt citronträd under -5c för det vet jag ger skador som inte är bra. och jag vet att mitt överlever ett par lätta frostnätter i våta förhållanden utan synbara skador och en positiv blomning och tillväxt efter åt, dock så brukar inte långt kommen frukt och knoppar som visar färg klara frosten vilken är en anledning till att ta in den innan frosten. det är min erfarenhet.

kan nämna en annan sak att i boken ''Våra krukväxter av Marie och Björn Hansson'' så står där såhär ''Därefter står den ute tills början av november, då har den oftast varit med om en omgång lätt nattfrost, men det klarar den''. även författaren Eva rönnblom skriver i sin bok ''Citrus i kruka'' att citronträd tål någon minusgrad under mycket kort tid.

CITAT (pejori @ 09-12-2009, 23:20) *
Jag ser kanske enkelriktat på saken, men hade citroner klarat vårt klimat utomhus, hade det växt citroner i Sveriges trädgårdar..

vintern klarar citron inte vad jag vet ute. men våren-sommaren-hösten verkar mina trivas ypperligt i. och jag skriver mina då alla inte har samma erfarenhet som jag. så nog klarar dom och trivs i vårat klimat under åtminstone de flesta somrar men inte vintern.
pejori
Det var det jag menade med, att man måste ta in dom och inte ha dom på friland...(avsåg bassams fråga/inlägg) tummenupp.gif
clivia
CITAT (pejori @ 09-12-2009, 23:20) *

Jag vet inte, Pejori... kanske måste man bara försöka hitta vägen...kanske måste man börja med härdigare Poncirus trifoliata och försöka odla den ute åtminstone i sydligaste delar av Sverige borde det gå...även om man inte kan äta dennes gula frukter (inte giftiga men smakar bittert) ger den en citruskänsla i trädgården... ja, jag drömmer... det är för sent shy.gif

MVH/clivia
Krokodilen
Jag har länge varit sugen på ett litet citronträd, nu blev jag ännu mer sugen.

Fråga: Kan det övervintra i vårt orangeri, där vi har 14-16 grader på vintern? (Vi kan inte ha svalare än så för kaffeträdets skull. Pelargoner och buxbom trivs.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Krokodilen @ 10-12-2009, 12:30) *
Jag har länge varit sugen på ett litet citronträd, nu blev jag ännu mer sugen.

Fråga: Kan det övervintra i vårt orangeri, där vi har 14-16 grader på vintern? (Vi kan inte ha svalare än så för kaffeträdets skull. Pelargoner och buxbom trivs.)

ja du kan ha det där på vintern, dock är det över +10c så behövs det ljus, gärna extra ljus om det går att fixa.
Bassam
Hej

Ja ,som ni säger att man kan ta dom inne under vinter tiden för säkerhet skull , men som vi skriver finns olika sorter några som kan klara frot mera än andra , men kan säga att vi får varma klimaten i Sverige nu än förut,
och att frost skada beror på hur länge tid frost stannad och frost skada blir mera om finns mycket fukt i jorden , så vi bjöder väldränerad jord till växter som lever i zon 4 -5 -6-7 -8 .

Obs jag bor i Stockholm och jag ska försöka stanna citrun ute hela året och ser vad ska hända .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon