Tummelisa
har suttit å läst i forumet om stratifiering.
försökt förstå vad fördelen med stratifiering mot direktsådd är. utrymmessparande är ju självklart. men annars ser jag inte fördelarna. om d nu gror och växer bra direkt.

förklara gärna

Gåsis
Stratifiering är vad man utsätter fröer som behöver köldbehandling för att gro för. Tex om man som jag bor i zon sju och nästan inte hinner får färdiga plantor om man låter det gro ute. Då får fröerna stå ute visst antal veckor men sen gro inne. Bor man i gynnsammare klimat och har bättre tålamod sår man ute och låter det gro ute.

/Åsa
Tummelisa
jo jag förstår.
men om fröerna gror utan köld/strat..

de fröer jag tog i omgång 1 i frökjedjan har alla grott bra utan stratifiering. (nu Måste jag ju testa alla i omgång 2).

en sak jag kan tänka mig är att man får mer tåliga planter. eller ???
Anki V
Vissa frön vägrar i sten att gro utan stratifiering medan andra sorters frön gror glatt och villigt utan.

Du kan ske bara tog frön som gror utan kyla.

Meningen är att lura fröna att det varit vinter eftersom många frösorter har ett inbyggt skydd mot att gro innan det blivit vår. För att komplicera det ytterligare finns det frön som kräver två eller flera vintrar innan de gror.

/Anki
Tummelisa
så kan d ju vara.

men hur vet man vilka som behöver strat å hur vet man vilka som kan behöva två vintrar.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns dessutom frön som behöver en köldperiod för bilda rot och sedan en köldperiod till för att utveckla blad. Det finns frön som dör om de lagras några veckor, frön som behöver specialbehandlas på olika sätt om de ska gro utan att ligga i jorden i flera år. Frön är intressanta. Det krävs massor av kunskap om man ska lyckas med allt.
MVH
Jan Lindgren
Tummelisa
smile.gif
att lyckas med allt kan vore ju kul.
biggrin.gif

sa han som sår först och tänker sen
Eva 33c
CITAT (Tummelisa @ 02-12-2009, 22:41) *
så kan d ju vara.

men hur vet man vilka som behöver strat å hur vet man vilka som kan behöva två vintrar.

Ja det är den ständiga frågan. det finns listor hos fröförsäljare (tex Jelitto har bra såråd till de perenner de säljer), det finns också olika hemsidor där folk delar med sig av sina erfarenheter, och man kan fråga här.
Själv gör jag ungefär så här:
Frön som jag vet inte behöver kallperiod så jag på vårsidan i krukor inne eller ute. Sår man inne tidigt måste man kunna ge plantorna extra ljus när de grott, sår man ute så gror de när temperatur och ljus räcker till.
Frön som jag vet behöver kyla sår jag i krukor och ställer ut under sen höst eller i allafall så det är lite vinter kvar, det kan räcka med 6veckor vinter men mer gör ingen skada. Ibland tar jag in nån kruka för drivning inomhus på våren, men för det mesta får de bara stå tills värmen kommer av sig självt ute. I maj sådär brukar de första groddarna sticka upp. Om sådderna står ute behöver man inte tänka på avhärdning mm, men de hinner kanske inte bli riktigt lika stora som de som får tjuvstarta inne. Å andra sidan spelar det ingen större roll, perenner ska man ju ändå ha flera år.
Frön som jag är osäker på hurvida de behöver en kallperiod för att gro eller inte, sår jag på samma sätt som de jag vet behöver kyla. De tar nämligen ingen skada av att stå ute.
Och gror det inte första sommaren får de stå till nästa år. Man får bara se till att krukorna inte torkar ut , då kan det vara kört.

Det påverkar inte tåligheten hos plantorna om fröerna fick kyla eller inte efter sådden, om fröna gror är allt OK.

Om du har sått perenner inne nu som redan grott kan det bli en utmaning att hålla liv i dem till våren. Men jag kanske missuppfattade dig där...

Tummelisa
tack Eva!
de var bra svar på undringarna.

och nej, du har inte missuppfattat mig. som sagt; sår först å tänker sen. men d verkar alltid lösa sig. biggrin.gif
men jag gillar ju att odla under lampor. gott att stoppa näsan under dom såhär i december. (och hela vägen fram till våren (nu när man måste övervintra på dessa breddgrader)).

ps
måste erkänna att jag ljög förut. trollsmultronen från dig eva har jag inte testgrott. blush.gif
Tummelisa
ska se om jag förstått:
nu när jag ska prova stratifiering på mina lusifer, höstliljefrön som jag inte fått fart i förut.

jag blötlägger fröna ett par dar sen in i kylen. sen kan jag växla mellan kyl å dragit fönster ett tag för att ge temperaturväxlingar. samt att se till att dom förblir är fuktiga. så borde komma igång efter någon månad eller två.

om frön som behöver stratifiering ligger blötlagda en tid innan straifiering spelar väl ingen roll. så om jag inte får igång frön direkt med mina vanliga klumpiga cowboyfasoner, så lägger jag bara bomullspaden i kyl å inleder stratifiseringen.

lite förklaring till mina tankegångar. jag vill inte lägga ngt i jord utan att jag vet att de börjat gro. därför bomullspad. jag vill inte heller ställa ut ngt och få det kontaminerat.

dags för bingen, hoppas bara d inte blev för snurrigt i d sista
Eva 33c
Stratifiering för höstliljefröer (crocosmia) ska egentligen inte behövas. Jag har inte provat själv, men kollade Jelittos så råd, och enligt dem gror de problemlöst i vanlig rumstemperatur, ca 20 gr. Men de kan gro lite ojämnt under en längre tid. Höstliljan är väl en växt med ganska sydligt ursprung tror jag (hos mig i zon 5 är den inte härdig ute), på Madeira växer den överallt, och de skvallrar lite om behov av kyla eller inte. Från "växtens sida sett" är ju detta med kallperiod en strategi för att fröna inte ska gro för sent på säsongen så att småplantorna fryser bort under vintern. Så växter med sitt ursprung i varmare nejder har ofta inte denna spärr. Men det finns ingen helsäker regel, många faktorer spelar in. Om dina frön inte grott förut, kan det ju bero på att fröna inte varit fertila eller nåt annat. Så visst, prova kallperioder, man vet ju aldrig, de kanske sover hårt smile.gif

Beställ gärna en papperskatalog från Jelitto, de skickar gratis. I den har de såråd på svenska för alla perenner de själva säljer, vilket är många. Vackra bilder på ett stort antal växter gör den också till trevlig läsning. 2010 år katalog har dock inte kommit än. Men såråden finns (på svenska) även på deras hemsida. Först tittar man på den växt man är intresserad av,och där finns en siffra som hänvisar till ett såråd som finns under "Plant Information"/ Sowing Directions.
Jelittos hemsida

Trollsmultronet, potentilla rupestris, behöver nog ingen kallperiod, så den kan du så senare. Det var länge sedan jag sådde den själv, nu får den självså sig i rabatten så tar jag rätt på småplantor vid behov.

CITAT
om frön som behöver stratifiering ligger blötlagda en tid innan straifiering spelar väl ingen roll.

Jag vet inte riktigt vad du undrar här, men ett frö som behöver kallperiod måste alltid ha hunnit suga åt sig lite fukt innan den kalla perioden. Att lägga ett torrt frö i kylen har ingen inverkan. Så det är bara bra om fröet legat i blöt en dag eller max två innan de utsätts för kyla. Fast en del vill ha lite varmt några veckor först, så det är ingen brådska att kyla dem. Däremot får de under inga omständigheter torka ut när de väl en gång börjat ta åt sig fukt.
Själv har jag provsått fröer i papper (typ tvättlappar) som fuktats och sedan lagts i plastburk för att hålla fukten kvar.

Men visst är det kul att experimentera yes.gif
Tummelisa
CITAT (Eva 33c @ 03-12-2009, 10:59) *
Så det är bara bra om fröet legat i blöt en dag eller max två innan de utsätts för kyla.

varför max två?
vad händer om man provat att gro frön och när de visar sig att de inte vill börja gro provar med stratifisering? känns inte som d borde påverka att de legat ett tag i fukt.

attans att det inte var stratifisering som lusifer, höstliljan behövde. jag som så hemskt gärna vill en sån
Eva 33c
Att blötlägga betyder för mig att lägga ett frö i typ ett glas vatten, alltså helt nersänkt. Om fröet får ligga för länge på det sättet kommer det att ruttna. Det är ju heller inte meningen att de ska ligga på det sättet tills de gror. Men det är inte samma sak som att hålla det fuktigt i tex en bomullstuss eller jord eller papper osv. I det senare fallet kommer det ju luft och syre till också.
Tvärtom är det ju viktigt att ett frö som väl börjat suga åt sig fukt inte får torka ut igen.
Så om ett frö har såtts (i jord eller bomull) och hållts fuktigt och inte velat gro så är det ingen fara att sedan futsätta dem för kallperioden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon