Stratifiering för höstliljefröer (crocosmia) ska egentligen inte behövas. Jag har inte provat själv, men kollade Jelittos så råd, och enligt dem gror de problemlöst i vanlig rumstemperatur, ca 20 gr. Men de kan gro lite ojämnt under en längre tid. Höstliljan är väl en växt med ganska sydligt ursprung tror jag (hos mig i zon 5 är den inte härdig ute), på Madeira växer den överallt, och de skvallrar lite om behov av kyla eller inte. Från "växtens sida sett" är ju detta med kallperiod en strategi för att fröna inte ska gro för sent på säsongen så att småplantorna fryser bort under vintern. Så växter med sitt ursprung i varmare nejder har ofta inte denna spärr. Men det finns ingen helsäker regel, många faktorer spelar in. Om dina frön inte grott förut, kan det ju bero på att fröna inte varit fertila eller nåt annat. Så visst, prova kallperioder, man vet ju aldrig, de kanske sover hårt
Beställ gärna en papperskatalog från Jelitto, de skickar gratis. I den har de såråd på svenska för alla perenner de själva säljer, vilket är många. Vackra bilder på ett stort antal växter gör den också till trevlig läsning. 2010 år katalog har dock inte kommit än. Men såråden finns (på svenska) även på deras hemsida. Först tittar man på den växt man är intresserad av,och där finns en siffra som hänvisar till ett såråd som finns under "Plant Information"/ Sowing Directions.
Jelittos hemsidaTrollsmultronet, potentilla rupestris, behöver nog ingen kallperiod, så den kan du så senare. Det var länge sedan jag sådde den själv, nu får den självså sig i rabatten så tar jag rätt på småplantor vid behov.
CITAT
om frön som behöver stratifiering ligger blötlagda en tid innan straifiering spelar väl ingen roll.
Jag vet inte riktigt vad du undrar här, men ett frö som behöver kallperiod måste alltid ha hunnit suga åt sig lite fukt innan den kalla perioden. Att lägga ett torrt frö i kylen har ingen inverkan. Så det är bara bra om fröet legat i blöt en dag eller max två innan de utsätts för kyla. Fast en del vill ha lite varmt några veckor först, så det är ingen brådska att kyla dem. Däremot får de under inga omständigheter torka ut när de väl en gång börjat ta åt sig fukt.
Själv har jag provsått fröer i papper (typ tvättlappar) som fuktats och sedan lagts i plastburk för att hålla fukten kvar.
Men visst är det kul att experimentera