Olle A
Idag, när jag cyklade hem från jobbet, stannade jag till vid ett par äppelträd och plockade en stor påse full med äpplen som jag sedan lade ut på min äng. Sedan tidigare ligger en hög äpplen nära dammen, ca 20 meter från köksfönstret. Ofta har jag sett rådjur komma och äta av dem, vilket alltid är lika roligt. Nu i kväll, vid 22-tiden, blev det ännu mer spännande när jag tittade ut genom köksfönstret: en älg! Den var inte så stor, troligen en årskalv, men det var ändå spännande att den hade hittat till min äppelservering. I ungefär en kvart gick kalven där, ibland stående och ibland liggande på knä för att bättre komma åt äpplena. Sedan drog den sig iväg mot ängen, så jag gick från köksfönstret till ytterdörren för att kika genom fönstret där. Jösses! Där gick mamma älg också! På sin höjd tio meter ifrån mig. En vuxen älg på så nära håll är STOOOR! Minst sagt häftigt att se de två älgarna i det stämningsfulla månskenet, där de gick i ca 20 minuter innan de drog sig uppåt skogen och försvann. Är de på plats igen i morgon är det risk att jag kommer för sent till jobbet - efter att det har varit fotoljus ett tag. rolleyes.gif

Olle
Sussie F-Flower
w00t.gif ohmy.gif wub.gif wub.gif wub.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif bravo.gif bravo.gif
pejori
Otroligt häftiga djur... tummenupp.gif
Man blir rätt ödmjuk inför dessa giganter. blush.gif
Olle A
Visst, de är mäktiga. Nu på morgonen var två rådjur framme, också i fint månsken över frostlandskapet. Stämningsfullt!

Olle
PeterDeleter
Härligt!

Brukar själv ha en del djurliv på tomten men vi har hitintills inte sett någon älg tyvärr. Ska mata med äpplen tror jag som du gjort.

Rolig episod var för några dagar sen när jag örde ett knastrande ljud 5-6 meter ifrån mig i dunklet. Tittade till och kunde inte hålla mig för garv. En ståtlig råbock stod och mumsade i sig fröer från fågelbordet helt ogenerat och brydde sig inte alls om mig. Hade ingen aning att dom gillade fågelkäk.
Myosotis
Tog ett tag innan jag fattade var dunsarna och skrapet kom ifrån. Det låter konstigt när ett rådjur äter upp murgrönan på väggen.
pejori
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 10:37) *
Tog ett tag innan jag fattade var dunsarna och skrapet kom ifrån. Det låter konstigt när ett rådjur äter upp murgrönan på väggen.

Dom rackarna kan klättra bra, för att nå godiset...
Tulipanaros
Är inte murgrönan giftig?!
Mäktigt med älgarna, Olle!
Myosotis
CITAT (Tulipanaros @ 03-12-2009, 10:47) *
Är inte murgrönan giftig?!

Inte för rådjur, verkar det som. De behöver ju många olika foderväxter, och jag har läst att de faktiskt behöver växter som är giftiga för andra. Murgröna är giftig för hästar (men tydligen inte för åsnor), hundar, katter, gnagare och fåglar.

Olle A
Rådjuren tycks klara av en hel del giftiga växter. Jag har till och med hört att de tar julrosor, som innehåller betydligt starkare gift än murgröna.

Olle
Eva i Höga
Ja Olle, vilka fantastiska upplevelser vi får i vår natur. Det har varit fantastiskt fint nu med rimfrost och ett väldigt månsken. Dessa nätter har nästan varit ljusare än de mörka regndagarna som var alldeles innan. Vi är lyckliga som bor på "landet" och får uppleva djur och natur.
Wilmer
wub.gif Olle, så härligt.

Min kompis trädgårds-rådjur brukade dunka huvudet i fågelmataren så det skvätte ut, sedan åt de giggle.gif Hos oss kom de bara då det var mycket snö, de föredrog skogen vanligtvis. Här ser jag dem inte i trädgården alls trots äpplen!
Olle A
Detta med rådjur och fågelmatare verkar kul, kanske något att testa? giggle.gif Mina fågelmatare sitter för högt upp för att rådjuren ska kunna nå dem.

Olle
Wilmer
Gillar du rådjur så absolut! Eller kan de bli smittade av fågelsjukdomar?
Meriona
CITAT (Olle A @ 03-12-2009, 12:47) *
Detta med rådjur och fågelmatare verkar kul, kanske något att testa? giggle.gif Mina fågelmatare sitter för högt upp för att rådjuren ska kunna nå dem.

Olle

Dina älgar når dem kanske? tummenupp.gif
Olle A
Det gör de, om de skulle vilja. I kväll har jag inte sett några älgar (än) men de två rådjuren har varit framme ett tag. Nu är det inget månsken, men mot den nyfallna snön ser jag ändå rådjuren ganska bra.

Olle
Eva i Höga
Va, har du fått snö Olle? Det har inte jag! Men jag bor ju "söderut" förstås.
skogstroll
wow ja de är rätt imponerande. När jag gick till bussen en tidig sommarmorgon så låg några dovhjortar i en glänta bredvid vägen och snarkade. De märkte inte alls att jag smög förbi. Det var en fin syn!
Olle A
Igår kväll snöade det ganska bra ett tag. Men nu är det plusgrader och lite regn, så snön försvinner fort.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon