lenamarita
02-12-2009, 23:13
Jag har flyttat in där det finns en idegran som är 1,5 meter hög och står invid en vägg. Den syns inte där och jag skulle vilja flytta den om det inte är för problematiskt. Den ska ju inte dö och den är ca 50 cm i omkrets.
Orkar man att flytta den med handkraft d v s utan maskiner?
Tacksam för svar.
Vänliga hälsningar Lena
Davidia
03-12-2009, 08:19
Idegranar tål väldigt mycket, så du kan säkerligen lyckas med en flytt! Till skillnad från de flesta barrväxter kan du nämligen skära tillbaka delar av idegranen, och därför behövs kanske inte heller en enorm mankraft för att flytta din planta.
Så här skulle jag ha gjort:
I maj hade jag klippt tillbaka plantan ganska hårt, gjort en grund för hur jag vill att busken ska se ut i framtiden. Jag hade också försökt rotbeskära. Gräv ut intill busken så att du lätt kan skära av rötterna en 20-30 cm från mittpunkten. Använd spaden för att skära av rötterna, eller en sekatör. Om möjligt fyll det utgävda med sand/grus. Sand och annat luftigt material hjälper till att bilda fler finrötter, och för en lyckad förflyttning vill man ha många finrötter. hjälp till med lite bevattning om det är torra följande månader.
Själva flytten hade jag gjort i september. Då har plantan haft hela sommaren på sig att bilda nya skott och rötter. I september är det blötare i både luft och marken, och man behöver inte hjälpa till med en massa extra bevattning. Men vattna direkt vid omplanteringen.
Huggorm
03-12-2009, 20:39
Det är ju ett barrträd, kanske man också bör hålla reda väderstrecken vid flyttning?
lenamarita
05-12-2009, 19:32
Tack Davidia och Huggorm för era svar. Det var utförligt och heltäckande om hur jag ska göra vid flytten av min idegran. Det ska säkert gå bra med all denna kunskap.
Vänliga hälsningar
Lena
Hej
Jag tycker inte beskära rötter men jag tycker bara ta bort sjuka och skada rötter.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.