Full version: Gris eller SAAB
Sidor: 1, 2
elvisjö
Gris eller Saab-anställd vem får mest uppmärksamhet ?
Aqvakul
I Trollhättan med omnejd - absolut SAAB!

Annars är det nog grisarna. SAABs problem är inte precis någon nyhet....
Nauti
Får väl hoppas att det är grisfrågan åtminstone. Den bidrar ju till litet mer lidande än arbetslösheten gör. Samtidigt kanske arbetslösa köper billigare kött och bidrar mer till det negativa :/
Rose
Det borde vara alla dom som arbetar på SAAB. Att gå ut i arbetslöshet i dessa tider är fruktansvärt, jag lider verkligen med dom och alla andra som drabbas.
pejori
Saab och hur det ska gå med dom anstälda tummenupp.gif
Trevlig jul dom får, utan besked. thumbdown.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 10:22) *
Saab och hur det ska gå med dom anstälda tummenupp.gif
Trevlig jul dom får, utan besked. thumbdown.gif

och vi andra skulle kanske satsa på får istf gris....
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 10:26) *

Där fick du till det! tummenupp.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 10:26) *

Skojare där... smiley_small_hug.gif giggle.gif
Nauti
CITAT (Rose @ 03-12-2009, 09:39) *
Det borde vara alla dom som arbetar på SAAB. Att gå ut i arbetslöshet i dessa tider är fruktansvärt, jag lider verkligen med dom och alla andra som drabbas.
Ja oj vad synd det vore om alla de stackars anställda som skulle bli arbetslösa och förlora sin inkomst över jul. De skulle inte kunna lägga lika mycket pengar på julklappar och julskinka, vilken bedrövelse. Det måste ju i det närmaste liknas vid en katastrof.

Det är givetvis en mycket viktigare fråga att ett relativt litet antal människor får en lägre inkomst än att flera miljoner grisar. Ser vi till en längre tidsperiod så blir det väldigt många miljoner grisar som lider.

Men visst, systematisk tortyr och massdöd hos dessa intelligenta, kännande individer kan ju inte liknas vid att en grupp människor inte kan konsumera lika mycket. Den ena mindre gruppen är ju trots allt människor, de andra är djur. Djur är som bekant mindre intelligenta och därmed mindre värda och således kan vi behandla dem hur vi vill utan att behöva visa hänsyn och respekt.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 10:36) *
Ja oj vad synd det vore om alla de stackars anställda som skulle bli arbetslösa och förlora sin inkomst över jul. De skulle inte kunna lägga lika mycket pengar på julklappar och julskinka, vilken bedrövelse. Det måste ju i det närmaste liknas vid en katastrof.

Det är givetvis en mycket viktigare fråga att ett relativt litet antal människor får en lägre inkomst än att flera miljoner grisar. Ser vi till en längre tidsperiod så blir det väldigt många miljoner grisar som lider.

Men visst, systematisk tortyr och massdöd hos dessa intelligenta, kännande individer kan ju inte liknas vid att en grupp människor inte kan konsumera lika mycket. Den ena mindre gruppen är ju trots allt människor, de andra är djur. Djur är som bekant mindre intelligenta och därmed mindre värda och således kan vi behandla dem hur vi vill utan att behöva visa hänsyn och respekt.

Nu frågade ju faktiskt inte TS vilket vi tyckte var värst, utan vilken nyhet som får mest uppmärksamhet.!
pejori

MÅSTE DU DRIVA PORPAGANDA OCH FÖRSTÖRA VARENDA TRÅD??????
Va gärna idealist, men du måste inte slå in skallen på alla som inte tycker som du gör...
ALLA vet dina åsikter nu så....
Ge dej någon gång!!!!
elvisjö
Det är en konstig utveckling när man likställer djur med människor och att empatin är större inför grisar än för människor
Att ironisera över arbetslöshet och medmänniskors oro visar på en märklig inställning
Efter att ha läst igenom Nautis kommentarer på olika ställen på forumet, kan jag misstänka att Nauti är väldigt ung eller saknar något som en psykolog kan sätta namn på.
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 10:39) *
Nu frågade ju faktiskt inte TS vilket vi tyckte var värst, utan vilken nyhet som får mest uppmärksamhet.!
Det var mer en reaktion på hur Rose bagatelliserar grishållningsfrågan och djurens lidande vilket hon gjort hela tiden. Att jämföra de här två frågorna är ju enbart löjligt om man ser till vilket lidande de olika delarna bidrar till.
pejori
Tänk om man la all den energin på, att motverka hemlöshet och utanförskap istället.
Grisarna har kompisar och tak över huvudet åtminstånde...
Nauti
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 10:40) *
MÅSTE DU DRIVA PORPAGANDA OCH FÖRSTÖRA VARENDA TRÅD??????
Va gärna idealist, men du måste inte slå in skallen på alla som inte tycker som du gör...
ALLA vet dina åsikter nu så....
Ge dej någon gång!!!!
Jag ger mig när djurhållningen och konsumenterna behandlar djur som levande kännande individer och tillgodoser deras behov och prioriterar deras välmående framför allt annat.

CITAT (elvisjö @ 03-12-2009, 10:54) *
Det är en konstig utveckling när man likställer djur med människor och att empatin är större inför grisar än för människor
På vilket sätt är det konstigt att likställa djur med människor? Vad är det som skiljer oss åt utöver intelligensen? Jag kanske skall börja anse att vi kan behandla utvecklingsstörda, barn och andra som är mig intelligent underlägsen som skit? Jag kan alltså fastställa min IQ-nivå och sedan behandla de med lägre IQ precis som jag vill?

CITAT (pejori @ 03-12-2009, 11:04) *
Tänk om man la all den energin på, att motverka hemlöshet och utanförskap istället.
Grisarna har kompisar och tak över huvudet åtminstånde...
Ser knappast att man kan jämföra det lidandet heller. De hemlösa och de i utanförskap kan förändra sin egen situation och göra sin egen röst hörd. Det kan inte djuren.
pejori
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 11:05) *
Jag ger mig när djurhållningen och konsumenterna behandlar djur som levande kännande individer och tillgodoser deras behov och prioriterar deras välmående framför allt annat.

Du ska vara glad över, att det finns dom som sätter mäniskors överlevnad före djuren...
Den dagen kan komma, när du behöver andra mäniskors hjälp.
Då ska du vara glad över, att dom inte sätter slaktdjur före dej.
Hur dåligt dom än har det så har dom mat och tak över huvudet.
Det är inte alla Svenskar förunnat, att ha det.

Försök inte ens dra igång ett bråk, för du kommer inte att lyckas med det.

Driv gärna din propaganda, men välj ett bättre forum för det, än ett odla-forum
Anma
SAAB. Det tycker jag när jag ser på TV och läser tidningar. Saab får mycket mer uppmärksamhet, vilket är alldeles rätt och riktigt.
Att mista sitt jobb leder inte bara till lägre inkomst. I några fall leder det även till misär och kanske död.
En död människa är värre än en lidande gris, även om det sistnämnda också är något som bör undvikas.
Myosotis
Jag håller med Nauti. Självklart är det jobbigt för dem som drabbas av arbetslöshet, jag ironiserar inte över dem. Men det är väl alldeles uppenbart att det är mer synd om grisarna. Många tycker att människor är viktigare än grisar och det är nog ganska naturligt att människorna tycker det. Grisarna tycker säkert tvärtom. Så jag hade förstått er inställning (inte nödvändigtvis hållit med, men förstått) om det hade gällt grisar och människor som hållits under likadana plågsamma förhållanden. Men att jämföra systematiskt djurplågeri med arbetslöshet är bara osmakligt. Jag är själv långtidsarbetslös och det gör inte ont någonstans.
Wilmer
Jag sympatiserar fortfarande mer med mina medmänniskor än med grisar, men jag vill för den skull inte att de ska plågas (någon av oss). Just nu, tja, grisarna kanske får lite mindre uppmärksamhet, men det är nog ändå en het potatis, SAAB är ju en rätt trög nyhet när det sällan händer något spännande, grisarna kan spela på människorns medlidande på ett annat sätt. Vem utanför området lider med familjer som drabbas av ångest över att behöva flytta från vänner och familj för att skaffa jobb, det skaffar nog inte så mycket i sympati som bilder med grisar som har bölder.

Du Nauti, jag tror inte att överkonsumtion är något problem för människor som får vänta i upp till ett halvår på att få a-kassa, vilken verklighet lever du i???? Att de inte blir vräkta etc. har enbart hyresvärdars och andra som har krediter på dem godhet att tacka för. Men det kankse är överkonsumtion så fort man flyttar in från stian i lägenhet?
Aqvakul
Än en gång:

Nu frågade ju faktiskt inte TS vilket vi tyckte var värst, utan vilken nyhet som får mest uppmärksamhet!

Nauti!

Kan du vara vänlig och sluta upp med att att kapa trådar för dina egna syften. thumbdown.gif
Nauti
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 11:10) *
Du ska vara glad över, att det finns dom som sätter mäniskors överlevnad före djuren...
Den dagen kan komma, när du behöver andra mäniskors hjälp.
Då ska du vara glad över, att dom inte sätter slaktdjur före dej.
Hur dåligt dom än har det så har dom mat och tak över huvudet.
Det är inte alla Svenskar förunnat, att ha det.

Försök inte ens dra igång ett bråk, för du kommer inte att lyckas med det.

Driv gärna din propaganda, men välj ett bättre forum för det, än ett odla-forum
Det är jag glad över. Det finns dock folk som redan driver alla typer av människorättsfrågor, djurrättsfrågan ligger mer i skymundan och någon måste driva den också.

Jag försöker inte driva i gång ett bråk, det har jag aldrig gjort. Det är ett forum där man diskuterar saker, inte bara odlingsrelaterade ämnen. Därför passar odla.nu lika bra som vilket annat forum där man kan diskutera på som helst. Kanske bör nämna att jag inte ser det som att jag propagerar heller, jag ser det mer som att jag informerar.
pejori
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 11:11) *
Jag håller med Nauti. Självklart är det jobbigt för dem som drabbas av arbetslöshet, jag ironiserar inte över dem. Men det är väl alldeles uppenbart att det är mer synd om grisarna. Många tycker att människor är viktigare än grisar och det är nog ganska naturligt att människorna tycker det. Grisarna tycker säkert tvärtom. Så jag hade förstått er inställning (inte nödvändigtvis hållit med, men förstått) om det hade gällt grisar och människor som hållits under likadana plågsamma förhållanden. Men att jämföra systematiskt djurplågeri med arbetslöshet är bara osmakligt. Jag är själv långtidsarbetslös och det gör inte ont någonstans.

Antar att du har mat på bordet och tak över huvudet?

Håller med dej om, att det som händer med djuren är vidrigt, men det betyder inte att man inte kan värna om sina medmäniskor i första hand.
Det ena behöver inte utesluta det andra och jag tycker nog att om jag ska välja...Att rädda en Mäniska eller gris, så väljer jag mäniskan...
Nauti
CITAT (Anma @ 03-12-2009, 11:11) *
SAAB. Det tycker jag när jag ser på TV och läser tidningar. Saab får mycket mer uppmärksamhet, vilket är alldeles rätt och riktigt.
Att mista sitt jobb leder inte bara till lägre inkomst. I några fall leder det även till misär och kanske död.
En död människa är värre än en lidande gris, även om det sistnämnda också är något som bör undvikas.
Fast den där jämförelsen var knappast särskilt realistiskt. Att jämföra någonting som eventuellt kan hända och sker i väldigt väldigt få av fallen med någonting som är systematiserat och sker dagligen i stor utsträckning över hela världen
pejori
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 11:15) *
Än en gång:

Nu frågade ju faktiskt inte TS vilket vi tyckte var värst, utan vilken nyhet som får mest uppmärksamhet!

Nauti!

Kan du vara vänlig och sluta upp med att att kapa trådar för dina egna syften. thumbdown.gif

tummenupp.gif tummenupp.gif
Nauti
CITAT (Wilmer @ 03-12-2009, 11:12) *
Du Nauti, jag tror inte att överkonsumtion är något problem för människor som får vänta i upp till ett halvår på att få a-kassa, vilken verklighet lever du i???? Att de inte blir vräkta etc. har enbart hyresvärdars och andra som har krediter på dem godhet att tacka för. Men det kankse är överkonsumtion så fort man flyttar in från stian i lägenhet?
Det tror inte jag heller, det jag sade är att de kan överkonsumera när de har ett arbete och en fast inkomst men inte när de är utan arbete och inkomst. Jag har inte sagt någonting annat vad jag vet.
Aqvakul
För tredje gången - utan att fått svar:

Nauti!

pejori
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 11:19) *
Det tror inte jag heller, det jag sade är att de kan överkonsumera när de har ett arbete och en fast inkomst men inte när de är utan arbete och inkomst. Jag har inte sagt någonting annat vad jag vet.

Vad har det med SAAB-arbetarnas situation att göra???
Wilmer
OT svar, förlåt.. Men Nauti, har du missat uppsägningarna som redan pågått sedan över ett år pga. SAAB i regionen? Det är inte ett ev. scenario, det är något vi levt med i över ett år!

Sedan kan jag tycka att det säkert finns bygder som drabbats/drabbas lika hårt men inte får denna uppmärksamhet.. Bara för att SAAB är SAAB.

CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 11:19) *

Nej det gjorde du inte, helt rätt, förlåt.
Myosotis
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 11:16) *
...Att rädda en Mäniska eller gris, så väljer jag mäniskan...

Det är som sagt rätt normalt att välja att rädda någon av den egna arten. Grisen skulle förmodligen hellre rädda en annan gris om den kunde, lika normalt det. Dvs. jag tycker inte att människan i sig är något bättre eller högre stående än en gris, men det är förståeligt att människor värnar mer om andra människor, se mitt exempel ovan. Men nu handlade det inte om koncentrationslägerfångar eller barnsoldater eller uteliggare som svälter och fryser ihjäl. Arbetslöshet kan leda till att man hamnar i misär, blir hemlös och möjligen i sällsynta fall dör, och i så fall är det naturligtvis fruktansvärt, men när jag hör "arbetslös" så tänker jag mer på en helt vanlig människa som blir ledsen och orolig och får inskränka sina utgifter ett tag tills han har hittat ett nytt jobb. Hur kan man jämföra detta med något som mer liknar ett koncentrationsläger?

CITAT (Wilmer @ 03-12-2009, 11:23) *
...Det är inte ett ev. scenario, det är något vi levt med i över ett år!...

Scenariot Nauti syftade på var väl snarare att man dör av arbetslöshet.
pejori
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 11:26) *
Det är som sagt rätt normalt att välja att rädda någon av den egna arten. Grisen skulle förmodligen hellre rädda en annan gris om den kunde, lika normalt det. Dvs. jag tycker inte att människan i sig är något bättre eller högre stående än en gris, men det är förståeligt att människor värnar mer om andra människor, se mitt exempel ovan. Men nu handlade det inte om koncentrationslägerfångar eller barnsoldater eller uteliggare som svälter och fryser ihjäl. Arbetslöshet kan leda till att man hamnar i misär, blir hemlös och möjligen i sällsynta fall dör, och i så fall är det naturligtvis fruktansvärt, men när jag hör "arbetslös" så tänker jag mer på en helt vanlig människa som blir ledsen och orolig och får inskränka sina utgifter ett tag tills han har hittat ett nytt jobb. Hur kan man jämföra detta med något som mer liknar ett koncentrationsläger?

Håller med dej i sak...
Men jag såg arbetslösheten i vad den kan leda till i förlängningen...
Jag är yrkesskadad...Jag vet... blush.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 11:19) *

Men visst måste TS ha menat lite mer än bara en siffra på hur många procent uppmärksamhet respektive nyhet får? Åtminstone jag fattade det som en kritik mot att grisarna tar så mycket plats i medierna när samtidigt folk blir arbetslösa. Och utifrån detta måste man väl få säga att man tycker tvärtom? Och diskutera? Trådar skulle vara bra tråkiga om de bara innehöll direkta svar på trådrubriken, då skulle det ju ha räckt med ett enda svar i denna tråden: "Grisarna."

CITAT (pejori @ 03-12-2009, 11:29) *
Håller med dej i sak...
Men jag såg arbetslösheten i vad den kan leda till i förlängningen...
Jag är yrkesskadad...Jag vet... blush.gif

Då förstår jag kompiskram.gif
herkules
/..../
Jag är själv långtidsarbetslös och det gör inte ont någonstans.

tummenupp.gif
tyvärr så tar saab större plats i media än vad misshandlade grisar gör.

människor är konstiga...
Solstorm
Om djur som far illa står det ju i tidningarna lite då och då. En del får djurförbud och det är ju inte så roligt för dem som hamnar i lokaltidningen och alla i ens närhet får veta hur det är. Det är ju ett ständigt pågående arbete om djur som far illa, tack och lov så blir det tillrättat med tiden. Människor som upptäcker att djur far illa brukar slå larm till myndigheterna och det blir så småningom åtgärdat, antingen genom att djuren får det bättre eller att djurägaren får djurförbud. (Det finns ju undantag där de som upptäcker missförhållandena väntar i två år med att slå larm, men det vanliga är att människor säger till direkt)

Saab kommer att få den största uppmärksamheten på förstasidorna under en lång tid. Självklart har det en oerhörd betydelse inte bara för de anställda utan också deras familjer, underlevernatörer och deras familjer. Kommer alla att kunna på kvar på orten där de har rotat sig och har vänner, kanske gamla föräldrar som behöver hjälp,?
Kommer grönsakodlarna som bor där få avsättning för sina produkter i närområdet eller kommer det att krävas långa transporter för att säljas någon annanstans? Kommer alla livsmedelsbutiker kunna finnas kvar om Trollhättan börjar att avfolkas?

Självklart är Saab den viktigaste nyheten, det är ju människor som läser tidningar, inte grisar.
Anma
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 11:17) *
Fast den där jämförelsen var knappast särskilt realistiskt. Att jämföra någonting som eventuellt kan hända och sker i väldigt väldigt få av fallen med någonting som är systematiserat och sker dagligen i stor utsträckning över hela världen

Om alla SAAB anställda blir arbetslösa kommer några av dem med säkerhet hamna i svår ekonomisk trångmål, i många familjer är det ju båda som arbetar på SAAB.

Dessutom är risken för självmord hos personer som sett sitt jobb som viktigast i livet överhängande då de mister det.

Men grisar ska absolut inte lida varken här eller annanstans. Men ska jag välja väljer jag hellre 100 lidande grisar än en död ung människa. Sen får du anse att jag är en grym varelse, må så vara. Men jag gråter mycket mer efter en död ung anhörig än 100 döda unga eller gamla grisar.
*Stintan*

Sluta förmänskliga djuren och så sluta trakassera oss andra med ditt snack i varenda tråd. Vi vet var du står så det räcker och blir över. Håll dig till ämnet istället vilket jag tänker övergå till nu.

Jag hoppas att det är SAAB:s anställda och alla andra som är eller kommer att bli arbetslösa som får den största uppmärksamheten.
*Stintan*

Vadå mer synd om grisarna? Vad är det för mänskliga värderingar du gör? Tror du på fullt allvar att grisarna står och tycker synd om sig själva att de har det som de har det? Grisar kan inte tänka, tycka och känna som oss människor så det är nog människorna som lider mer än grisarna själva. Man kan märka på grisarna om de har det bra eller dåligt och ska naturligtvis sträva efter att de ska ha det så bra som möjligt den tid de lever. Djurplågeri är det väl ingen här som tyckt är OK.
Piccante
CITAT (Solstorm @ 03-12-2009, 11:49) *
Om djur som far illa står det ju i tidningarna lite då och då. En del får djurförbud och det är ju inte så roligt för dem som hamnar i lokaltidningen och alla i ens närhet får veta hur det är. Det är ju ett ständigt pågående arbete om djur som far illa, tack och lov så blir det tillrättat med tiden. Människor som upptäcker att djur far illa brukar slå larm till myndigheterna och det blir så småningom åtgärdat, antingen genom att djuren får det bättre eller att djurägaren får djurförbud. (Det finns ju undantag där de som upptäcker missförhållandena väntar i två år med att slå larm, men det vanliga är att människor säger till direkt)

Saab kommer att få den största uppmärksamheten på förstasidorna under en lång tid. Självklart har det en oerhörd betydelse inte bara för de anställda utan också deras familjer, underlevernatörer och deras familjer. Kommer alla att kunna på kvar på orten där de har rotat sig och har vänner, kanske gamla föräldrar som behöver hjälp,?
Kommer grönsakodlarna som bor där få avsättning för sina produkter i närområdet eller kommer det att krävas långa transporter för att säljas någon annanstans? Kommer alla livsmedelsbutiker kunna finnas kvar om Trollhättan börjar att avfolkas?

Självklart är Saab den viktigaste nyheten, det är ju människor som läser tidningar, inte grisar.

Trollhättan står och faller inte med SAAB. Dels är Trollhättan för stor och expansiv ort för det. Där finns ju Vattenfall och andra stora företag och en ny högskola. Svensk bilindustri har varit på nedgång hur länge som helst. Det var ju inte för inte som Volvo lastvagnar sålde av personbilsdelen och SAAB såldes till GM. Man har nog varit medveten om det länge att SAAB är hotat. GM flyttade vl tillverkning till Tyskland för några år sedan?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 11:34) *
Men visst måste TS ha menat lite mer än bara en siffra på hur många procent uppmärksamhet respektive nyhet får? Åtminstone jag fattade det som en kritik mot att grisarna tar så mycket plats i medierna när samtidigt folk blir arbetslösa. Och utifrån detta måste man väl få säga att man tycker tvärtom? Och diskutera? Trådar skulle vara bra tråkiga om de bara innehöll direkta svar på trådrubriken, då skulle det ju ha räckt med ett enda svar i denna tråden: "Grisarna."

Naturligtvis får man brodera ut och vinkla ämnet, men hur kul är det med en femte tråd som handlar om vanvård av grisar och där Nauti i ännu en tråd (minst dussinet totalt vid det här laget) predikar för veganism.... blir bara så trött...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 11:15) *
Än en gång:

Nauti!

Du är inte på jobbet nu, magisterns!
Framför gärna dina åsikter, men kan du vara vänlig att sluta upp med det där tillrättavisandet.
Gita
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 03-12-2009, 12:20) *
Sluta förmänskliga djuren och så sluta trakassera oss andra med ditt snack i varenda tråd. Vi vet var du står så det räcker och blir över. Håll dig till ämnet istället vilket jag tänker övergå till nu.
Sluta förringa djurens värde och bagatellisera ett sådant stort problem.

Jag har redan sagt när jag kommer att sluta, inte förrän dess. Däremot tar jag en paus nu. Känner mig mer eller mindre utbränd och all energi har gått åt till grishållningsfrågan på sistone. Jag måste fokusera mer på studierna så du kanske slipper mig ett tag nu, men jag kommer tillbaka tongue.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 13:08) *
Naturligtvis får man brodera ut och vinkla ämnet, men hur kul är det med en femte tråd som handlar om vanvård av grisar och där Nauti i ännu en tråd (minst dussinet totalt vid det här laget) predikar för veganism.... blir bara så trött...

Håller med fullständigt smiley_small_hug.gif ... tummenupp.gif

CITAT (Gita @ 03-12-2009, 13:28) *
Du är inte på jobbet nu, magisterns!
Framför gärna dina åsikter, men kan du vara vänlig att sluta upp med det där tillrättavisandet.
Gita

Är det inte det du själv gör nu???
Tillrättavisar andra alltså..
Gita
CITAT (Anma @ 03-12-2009, 11:59) *
Om alla SAAB anställda blir arbetslösa kommer några av dem med säkerhet hamna i svår ekonomisk trångmål, i många familjer är det ju båda som arbetar på SAAB.

Dessutom är risken för självmord hos personer som sett sitt jobb som viktigast i livet överhängande då de mister det.

Men grisar ska absolut inte lida varken här eller annanstans. Men ska jag välja väljer jag hellre 100 lidande grisar än en död ung människa. Sen får du anse att jag är en grym varelse, må så vara. Men jag gråter mycket mer efter en död ung anhörig än 100 döda unga eller gamla grisar.

Men hur skall man rädda SAAB, finns det någon som vill gå in i ett företag som går back ofattbara sex miljoner kronor per dygn och har gjort så en lång tid. Man kan väl bara inte fortsätta och fortsätta och fortsätta att tillverka en produkt som nästan ingen vill ha.
Jag tror inte det kommer att bli en jättekatastrof när SAAB läggs ner, som exempel kan man ta Gislaved, alla ropade katastrof när gummifabriken lades ner. Idag är Gislaved en blomstrande ort med mängder av inovativa, spännande småföretag och en arbetslöshet som inte är högre där än på andra platser. Ett annat exempel är Karlskrona som länge var beroende av en stor industri men som idag satsar på mindre högteknologiska företag och stan verkar blomstra.
Min slutsats är alltså att man inte med alla medel skall hålla kvar en olönsam biltillverkning utan man får satsa på något annat, något som efterfrågas på marknaden.
Gita
P.s Aqvakul, du kanske ser det som jag kapade tråden, men jag ser det som att jag spinner vidare på ett samtal D.s
Gita
CITAT (pejori @ 03-12-2009, 13:36) *
Håller med fullständigt smiley_small_hug.gif ... tummenupp.gif
Är det inte det du själv gör nu???
Tillrättavisar andra alltså..

Jag trodde att det var helt OK att tillrättavisa någon som tillrättarvisar andra, dessutom med exakt hans egna ord.
Nu är det väl snudd på att du tillrättarvisar mig, eller hur?
Även om det är i form av en fråga!
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 03-12-2009, 13:47) *
P.s Aqvakul, du kanske ser det som jag kapade tråden, men jag ser det som att jag spinner vidare på ett samtal D.s

Nej, jag har tyvär gett upp om denna tråden också...

annars är du rätt bitsk för att föra samtal... flirting.gif
pejori
CITAT (Gita @ 03-12-2009, 13:58) *
Jag trodde att det var helt OK att tillrättavisa någon som tillrättarvisar andra, dessutom med exakt hans egna ord.
Nu är det väl snudd på att du tillrättarvisar mig, eller hur?
Även om det är i form av en fråga!
Gita

rotfl.gif Det är väl en del av en diskusion, så att påpeka att någon tillrättarvisar andra är väl i botten enbart att man har olika åsikter... tummenupp.gif

Sedan är det inte konstigt om man reagerar och säger ifrån, när samma "klubba" dyker upp, oavsett vad tråden handlar om...
Rose
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 13:29) *
Däremot tar jag en paus nu.
bravo.gif
gnon49
Att både grisar och Saab skapar rubriker fast på olika sätt är ganska naturligt. För grisarna kan vi ställa någon till svars, myndigheter, politiker, grisbonden mm. Och kan på det sättet skapa debatt och kanske förbättringar. Vid Saab gäller arbetstillfällen som hotas och den krisen har varit på tapeten ganska länge.
Den skapar givetvis mer rubriker eftersom vi är i en lågkonjungtur och arbeten är hotade. Samtidigt är det svårt att ställa någon mot väggen när det gäller Saab. Allt bestämms av GM. Vi kan ju knappast pumpa in skattemedel i ett så illa skött företag som Saab. Jag tror också att dom flesta bilarbetarna i Trollhättan relativt snabbt får nya arbeten. Det är faktiskt till stor del en mycket välutbildad styrka som utan tvivel sugs upp av andra företag inom bilbranschen. Bilparken i Sverige minskar ju inte om Saab kursar. Grisbönder kommer vi att ha i all framtid så en o annan skandal kommer säkert att dyka up då och då. Men industrin är det som håller Sverige igång, så givetvis får och skall det ha feta rubriker i pressen när risken finns för konkurs.
herkules
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 13:29) *
Sluta förringa djurens värde och bagatellisera ett sådant stort problem.
Jag har redan sagt när jag kommer att sluta, inte förrän dess. Däremot tar jag en paus nu. Känner mig mer eller mindre utbränd och all energi har gått åt till grishållningsfrågan på sistone. Jag måste fokusera mer på studierna så du kanske slipper mig ett tag nu, men jag kommer tillbaka tongue.gif

du är välkommen tillbaka närhelst du känner för det, vält några scanbilar om du tid över! flirting.gif

vad det gäller saab så är det väl ändå på tiden att den fabriken läggs ned? konstgjord andning hur länge då?
Ralf
CITAT (herkules @ 03-12-2009, 22:09) *
vad det gäller saab så är det väl ändå på tiden att den fabriken läggs ned? konstgjord andning hur länge då?

...19 år av de senaste 20...
herkules
CITAT (Ralf @ 03-12-2009, 22:11) *
...19 år av de senaste 20...

slap.gif
sanslöst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon