blomkronan
Jag fick min odlingslott i november och det blev bråttom att hinna fixa till några odlingsbäddar... Jag har kunnat vara där 4 hela dagar under tiden tills idag smile.gif 1:a dec blev sista dagen sad.gif då frös marken!!!

Marken består av bara tung lera, så nu gällde det att blanda ner så mycket löv jag kunde hitta, nästan varje morgon kratta jag ihop två säckar och åkte ner med dom... fick nog i hop 20 säckar innan frosten kom! Hade behövt lägga på mera, men det kommer ett år nästa år oxå biggrin.gif

Jag är SÅÅÅÅÅÅ yahoo.gif nu kommer jag få plats med ALLT vad jag vill ha naughty.gif

Titta in i mitt album så får ni se bilder...

(edit: hitta fel på datumet sista dan var 1:a inte 3:e)
Nauti
Jag tänkte vända runt lerjorden på min odlingslott i dag. Jag har inte orkat samla ihop all använd kokos och jord som jag har hemma så den skall jag blanda ner till våren tänkte jag.

Jag tror inte att man får plats med allting man vill ha, det är nog mer orken och tiden som blir begränsningen i slutändan än den yta man har att odla på tongue.gif För ju mer yta man har, desto mer vill man odla tongue.gif
Peztis
Oj Blomkronana! Vilket jobb!
Ja du, det frös ju här hos oss Stockholmare igår så de får potatisar jag har kvar i jorden får vänta på varmare tider. Någon sa 5 grader i nästa vecka...? Vi får väl se!

Tänkte på det där med sittplats, enkelt är ju att köpa några trall och lägga ut (och att skrapa bort jorden från stövlar och skor på smile.gif ). Då har du ju fort en liten plats och kan känna efter att det är den rätta innan du lägger ned tid och jobb på att fixa med sten eller så gräs.
Wilmer
Hoppas det blir bra efter allt ditt slit tummenupp.gif Oj vad du får det kul i vår!
blomkronan
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 09:32) *
Jag tänkte vända runt lerjorden på min odlingslott i dag. Jag har inte orkat samla ihop all använd kokos och jord som jag har hemma så den skall jag blanda ner till våren tänkte jag.

Jag tror inte att man får plats med allting man vill ha, det är nog mer orken och tiden som blir begränsningen i slutändan än den yta man har att odla på tongue.gif För ju mer yta man har, desto mer vill man odla tongue.gif

naughty.gif ja det finns ju risk för att man kommer ägna en massa tid där i sommar biggrin.gif, ork har jag naughty.gif jag glömmer både tid och rum då jag håller på i trädgården/jorden, jag bara ÄLSKAR det biggrin.gif

Har din jord inte fryst än?? i tisdags... när jag var nere sist och grävde, frös jorden på bara några timmar... mellan 16-19 var jag hemma, när jag åkte ner för att lägga på det sista av löven, var marken helt hård... det gick såååå snabbt confused.gif

CITAT (Peztis @ 03-12-2009, 10:43) *
Oj Blomkronana! Vilket jobb!
Ja du, det frös ju här hos oss Stockholmare igår så de får potatisar jag har kvar i jorden får vänta på varmare tider. Någon sa 5 grader i nästa vecka...? Vi får väl se!

Tänkte på det där med sittplats, enkelt är ju att köpa några trall och lägga ut (och att skrapa bort jorden från stövlar och skor på smile.gif ). Då har du ju fort en liten plats och kan känna efter att det är den rätta innan du lägger ned tid och jobb på att fixa med sten eller så gräs.

Att lägga trall var ju en bra ide tummenupp.gif. MEN jag har lovat min man att jag inte ska lägga ut några pengar på lotten whist.gif Men jag har ju tillgång till lastpallar via jobbet... dom kan jag slå isär och spika ihop så det blir som trall smile.gif

På tal om, att potatisen blir kvar i jorden... när jag grävde kom det upp potatis Överallt!!! allt fick jag inte upp. Vad händer med dom potatisarna som ligger kvar i jorden??? blir det jord? eller kan dom börja gro nästa år?

CITAT (Wilmer @ 03-12-2009, 13:05) *
Hoppas det blir bra efter allt ditt slit tummenupp.gif Oj vad du får det kul i vår!

Ja SKIT! vá kul det kommer att vara i vår, nu är det som att man har fått husarrest!!! -cry-.gif

En frusen lott sad.gif
[attachment=44959:DSC03503.JPG]

Jag är sååååå förvånad att det frös såååå fort dunno.gif

zissi
Vilket jobb du lagt ner på din kära lott tummenupp.gif yahoo.gif och du har ju redan flera godbitar där såg jag i albumet

Ohh, vad mycket kul du har framför dig. Förstår att du längtar. Har du inga gamla frökataloger du kan gotta dig i under tiden?

Peztis
Vet du, de säger att det ska bli mildare igen så vi kanske får möjlighet att fixa lite till!

Potatis som inte tas upp ruttnar ju MEN det beror nog också på hur långt ned de ligger i jorden för jag har flera gånger fått potatis som kommit upp året efter då jag missat dem vid uppgrävning. Surprise-surprise!

Rotfrukter kan man ju förvara i stuka ute så viss kyla klarar de ju.

Hmmmm... kan du inte försnillra 200:- ur matkassa och köpa fyra trall? whistling.gif ninja.gif
Lastpallar funkar ju men då får du nog ta och slipa dem först och sedan behandla dem för annars mår de nog rätt dåligt fort. Har du målarfärg el olja hemma? Annars måste du ju köpa det, liksom...
Wilmer
CITAT (blomkronan @ 03-12-2009, 21:36) *
naughty.gif ja det finns ju risk för att man kommer ägna en massa tid där i sommar biggrin.gif, ork har jag naughty.gif jag glömmer både tid och rum då jag håller på i trädgården/jorden, jag bara ÄLSKAR det biggrin.gif

Har din jord inte fryst än?? i tisdags... när jag var nere sist och grävde, frös jorden på bara några timmar... mellan 16-19 var jag hemma, när jag åkte ner för att lägga på det sista av löven, var marken helt hård... det gick såååå snabbt confused.gif
Att lägga trall var ju en bra ide tummenupp.gif. MEN jag har lovat min man att jag inte ska lägga ut några pengar på lotten whist.gif Men jag har ju tillgång till lastpallar via jobbet... dom kan jag slå isär och spika ihop så det blir som trall smile.gif

På tal om, att potatisen blir kvar i jorden... när jag grävde kom det upp potatis Överallt!!! allt fick jag inte upp. Vad händer med dom potatisarna som ligger kvar i jorden??? blir det jord? eller kan dom börja gro nästa år?
Ja SKIT! vá kul det kommer att vara i vår, nu är det som att man har fått husarrest!!! -cry-.gif

En frusen lott sad.gif

Jag är sååååå förvånad att det frös såååå fort dunno.gif

rotfl.gif Ja, och lika fort VARJE ÅR så vänj dig... Jag har hackat upp dahliorna med pannlampa när kölden fullkomligt "vräkt ner" heeelt oväntat typ innan jul (i slutet av okt iallafall).

blomkronan
CITAT (zissi @ 03-12-2009, 22:00) *
Vilket jobb du lagt ner på din kära lott tummenupp.gif yahoo.gif och du har ju redan flera godbitar där såg jag i albumet

Ohh, vad mycket kul du har framför dig. Förstår att du längtar. Har du inga gamla frökataloger du kan gotta dig i under tiden?

biggrin.gif ja det var ju brottom.... Jag gick på som en tok crazy.gif flera kollonister kom fram medans jag grävde, och var nyfikna på den "nya" -Vet du om att det är vinter??? sa dom giggle.gif

Frökatalogerna är min "lunchlektur" och "kvällslektur" ett par beställningar har kommit redan (med godkännande från min man wink.gif )

CITAT (Peztis @ 03-12-2009, 22:30) *
Vet du, de säger att det ska bli mildare igen så vi kanske får möjlighet att fixa lite till!

Potatis som inte tas upp ruttnar ju MEN det beror nog också på hur långt ned de ligger i jorden för jag har flera gånger fått potatis som kommit upp året efter då jag missat dem vid uppgrävning. Surprise-surprise!

Rotfrukter kan man ju förvara i stuka ute så viss kyla klarar de ju.

Hmmmm... kan du inte försnillra 200:- ur matkassa och köpa fyra trall? whistling.gif ninja.gif
Lastpallar funkar ju men då får du nog ta och slipa dem först och sedan behandla dem för annars mår de nog rätt dåligt fort. Har du målarfärg el olja hemma? Annars måste du ju köpa det, liksom...

I morse när jag titta ut..... var frosten borta tummenupp.gif det kan bli några timmars jobb på lotten i helgen.
Försnilla matpengar, det gör inte jag! whist.gif..... målarfärg och olja står i förådet det är inköpt till altan.... ett par liter kan ju dunsta unsure.gif

Det är bra att veta att potatisen rutnar tummenupp.gif

CITAT (Wilmer @ 03-12-2009, 23:40) *
rotfl.gif Ja, och lika fort VARJE ÅR så vänj dig... Jag har hackat upp dahliorna med pannlampa när kölden fullkomligt "vräkt ner" heeelt oväntat typ innan jul (i slutet av okt iallafall).

Man glömmer bort hur det är.... men iår la jag märke till det mera!! bara för jag håller på som jag gör blush.gif

Kul att få lite filback smile.gif min man håller inte med er giggle.gif han har ännu inte förståt det roliga med att odla, men det kommer... naughty.gif han tycker ju om att laga mat... och nästa år kan han plocka vad han vill yes.gif
Wilmer
Hihi, vet du om att det är vinter.. Ja, men det är ju nu man hinner pyssla lite extra! Det går även utmärkt att rensa ogräs nu, man ser grästuvor som rotat sig mellan perennerna som vissnat ner, perfekt!
ingrid fuxwall
Vilket jobb du lagt ner och vad fint det blir!
Hur stor är din lott?

Sedan är jag full av förundran över att inga fåglar ätit upp vinbären
blomkronan
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-12-2009, 21:52) *
Vilket jobb du lagt ner och vad fint det blir!
Hur stor är din lott?

Sedan är jag full av förundran över att inga fåglar ätit upp vinbären

Tack smile.gif. Jag är själv förvånad över hur jag har orkat... Men väldigt nöjd över resultatet. Lotten är på 135 kvm. Jag är såååååå sugen på att börja så sitter just och funderar på om jag ska ta och förkultivera lite grönsaker naughty.gif några paprika kommer jag nog att att sätta i jorden redan i helgen, jag satte ju chili i december förra året så om jag provar lite paprika nu.... kan ju inte vara helt fel!!! [attachment=45009:lycklig.gif]

-Vinbären är väl för sura! giggle.gif
Wilmer
Odla på du! Paprikan står i vinterförvaring hos mig, hoppas jag slipper så ny i år.
Lady Hamilton
Vilken energi! bravo.gif men det kommer att bli bra tummenupp.gif Det är ju faktiskt inte sååå fasligt långt tills det blir vår kompiskram.gif
Lillja
Konstigt är det. Var en sväng till min odlingslott och jag trodde inte
mina ögon svartvinbärsbusken har knopp. Här uppe ska vi ju ha
tio minus och en halv meter snö.
Här stter man också och planerar för nästa säsong.
Fritidsproblem kommer du inte att ha. Finns ju hur mycket som
helst att göra på en odlingslott men oj så roligt det är.
blomkronan
Sista dan på lotten blev inte den 1:a..... det blev en stund i dag med... och nu är jag klar biggrin.gif med alla säckar med löv som jag har släpat ner.

Nu är det bara att hålla tummarna att våren blir varm... så inte alla löven fryser fast... och sinkar mig i vår.
Som Rigoletto (samma zon som jag) berätta... förra våren hade hon lagt löv på en odlingsbädd och en var utan, den som var utan gick att bruka i maj, men den med löv var bara ett hårt istäcke sad.gif

OM det blir så.... någon som har tips på hur man värmer upp jorden fortare wink.gif utan blåslampa giggle.gif jag hade en tanke om man sätter fiber tunnlar över går det fortare då tro g.gif jag har aldrig använt fibertunnlar tidigare....

Lillja, växterna spelar oss ett spratt!!! Mina har oxå fått knopp! Hoppas bara dom inte tar stryk av det blush.gif Hur högt upp bor du? som ska ha -10 och en massa snö nu?
skogstroll
CITAT (blomkronan @ 03-12-2009, 21:36) *
En frusen lott sad.gif

brrrrrrrrrrrrr
Lillja
CITAT (blomkronan @ 10-12-2009, 13:21) *
Sista dan på lotten blev inte den 1:a..... det blev en stund i dag med... och nu är jag klar biggrin.gif med alla säckar med löv som jag har släpat ner.

Nu är det bara att hålla tummarna att våren blir varm... så inte alla löven fryser fast... och sinkar mig i vår.
Som Rigoletto (samma zon som jag) berätta... förra våren hade hon lagt löv på en odlingsbädd och en var utan, den som var utan gick att bruka i maj, men den med löv var bara ett hårt istäcke sad.gif

OM det blir så.... någon som har tips på hur man värmer upp jorden fortare wink.gif utan blåslampa giggle.gif jag hade en tanke om man sätter fiber tunnlar över går det fortare då tro g.gif jag har aldrig använt fibertunnlar tidigare....

Lillja, växterna spelar oss ett spratt!!! Mina har oxå fått knopp! Hoppas bara dom inte tar stryk av det blush.gif Hur högt upp bor du? som ska ha -10 och en massa snö nu?

Jo, som sagt i vanliga fall har vi det ,vi som bor i norr.
Men nu såg jag att vi skulle få tio minus efter helgen men
ingen snö .....brrrr.
Peztis
Blomkronan: du har alltså endast lagt ett lövtäcke? Du har inte vänt ned det i jorden?

För ligger det ovanpå så blir det ju ett täcke som i viss mån isolerar mot både kyla och värme. Om du vänder ned det i jorden så borde det funka bättre... dessutom hade du lerjord, va? Då bör det ju höstgrävas.

Jaja, du ska väl ha något att göra i morgon och i helgen innan kylan kommer nästa vecka - så gnäll inte! giggle.gif
blomkronan
CITAT (Peztis @ 10-12-2009, 20:24) *
Blomkronan: du har alltså endast lagt ett lövtäcke? Du har inte vänt ned det i jorden?

För ligger det ovanpå så blir det ju ett täcke som i viss mån isolerar mot både kyla och värme. Om du vänder ned det i jorden så borde det funka bättre... dessutom hade du lerjord, va? Då bör det ju höstgrävas.

Jaja, du ska väl ha något att göra i morgon och i helgen innan kylan kommer nästa vecka - så gnäll inte! giggle.gif

giggle.gif Jag har vänt i jorden/leran med massor av löv och sand först så det är gjort smile.gif, sen la jag på ett "täcke" oxå... Täcket är till för att jorden inte ska "lakas ur" + att jag har läst att mina små vänner maskarna vill ha ett täcke så dom kan jobba ifred biggrin.gif
Något som är positivt för det ena, ska förstås vara negativt för det andra... men om det är så, att jag inte kan få jorden att tina tidigare pga av täcket, så får det ändå vara... Jag får ju bättre jord av det under sommaren.
Men lotten ligger öppet inga träd eller annat som kan skugga så när väl solen kommer fram i vår kommer det kanske gå relativt fort. Dom odlingsbäddar som jag ska ha i maj får jag väll slå fram då.... wink.gif
Knytt
Hos mig upplever jag inte alls problem med att lövtäcket hindrar från uppvärmning eller så.
Faktiskt brukar nästan hela täcket (jag täcker med löv och dm bitar av perennstjälkar etc) vara nedbrutet när det är dags att börja bruka jorden. De små jordarbetarna är fantastiska! smile.gif
Peztis
Å andra sidan borde väl löven nere i marken hjälpa till så att det tinar fortare då marken blir mer luftig!

Det blir säkert jättebra! Du får väl meddela oss framåt våren hur det går.

Om potatis så kan jag meddela att jag i söndags äntligen fick tummenupp.gif ur och grävde upp de sista tre-fyra plantorna. De potatisar som legat precis vid ytan fick jag slänga då de frusit och var mjuka.
Löken låg också kvar ovanpå jorden (den la jag ju där för att den skulle torka men så har tiden gått - den var INTE torr nu!) men den är tydligen inte alls lika känslig för den känns och ser fin ut.
blomkronan
CITAT (Knytt @ 11-12-2009, 12:52) *
Hos mig upplever jag inte alls problem med att lövtäcket hindrar från uppvärmning eller så.
Faktiskt brukar nästan hela täcket (jag täcker med löv och dm bitar av perennstjälkar etc) vara nedbrutet när det är dags att börja bruka jorden. De små jordarbetarna är fantastiska! smile.gif

tummenupp.gif Va skönt att höra smile.gif

CITAT (Peztis @ 15-12-2009, 22:38) *
Å andra sidan borde väl löven nere i marken hjälpa till så att det tinar fortare då marken blir mer luftig!

Det blir säkert jättebra! Du får väl meddela oss framåt våren hur det går.

Om potatis så kan jag meddela att jag i söndags äntligen fick tummenupp.gif ur och grävde upp de sista tre-fyra plantorna. De potatisar som legat precis vid ytan fick jag slänga då de frusit och var mjuka.
Löken låg också kvar ovanpå jorden (den la jag ju där för att den skulle torka men så har tiden gått - den var INTE torr nu!) men den är tydligen inte alls lika känslig för den känns och ser fin ut.

Ja, jag ska meddela hur det går biggrin.gif jag litar på mina vänner maskarna, när jag grävde hitta jag många wub.gif

Otroligt!! tog du upp potatis så här sent... ÅÅÅÅÅ jag vill oxå plocka potatis nu, men jag får vänta.... smile.gif
Men hur gick det med löken när den fick komma in?? Blev den förstörd??
Tuvalina
Åh, vad jag längtar till lotten när jag ser och läser om din lott! Längtar tills det blir lite mer vår. Men blev riktigt sugen på att ta en promenad och iallfall titta på den i vinterskrud. Har lott i Skarpnäck, du då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon