|
aanderss
03-12-2009, 11:23
Hur kan man få köra denna buss med b körkort. är de bara för att den bara har 8 sittplatser http://www.blocket.se/vi/24947643.htm
Aqvakul
03-12-2009, 11:27
Ja, det går en gräns vid åtta passagerare. Observera dock att man inte kan köra den i någon form av yrkesmässig trafik med B-körkort.
aanderss
03-12-2009, 11:34
ja då hade jag rätt
Men jag skulle inte våga köra den då jag bara kört vanliga bilar och har föresten bara kört saab o golf
Men finns det någon maxgräns i vikt. Den lätta lastbilen får ju max väga 3,5t fullastat. Lite konstigt med en stor buss reggad för B-körkort...
Vet inte, men det har väl med axeltryck att göra????
Klura kan säkert svara bättre, då hon jobbar med det.
(finns säkert flera busschauförer, men det var henne jag kom på)
Aqvakul
03-12-2009, 13:01
CITAT (aanderss @ 03-12-2009, 11:34)  ja då hade jag rätt
Men jag skulle inte våga köra den då jag bara kört vanliga bilar och har föresten bara kört saab o golf Nej, det hade jag inte heller vågat... Är du spekulant på den? CITAT (Tobb @ 03-12-2009, 12:54)  Men finns det någon maxgräns i vikt. Den lätta lastbilen får ju max väga 3,5t fullastat. Lite konstigt med en stor buss reggad för B-körkort...  Det gäller olika regler för lastbilar och bussar...
aanderss
03-12-2009, 13:10
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 13:01)  Nej, det hade jag inte heller vågat...
Är du spekulant på den? nä jag har inget dansband
Aqvakul
03-12-2009, 13:13
CITAT (aanderss @ 03-12-2009, 13:10)  nä jag har inget dansband Du kan väl starta ett och kalla det "Odlaanderzz"....
CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 13:01)  Nej, det hade jag inte heller vågat...
Är du spekulant på den?
Det gäller olika regler för lastbilar och bussar... Precis...Nåt med enkel boggie eller dubbel boggie...??? CITAT (Aqvakul @ 03-12-2009, 13:13)  Du kan väl starta ett och kalla det "Odlaanderzz"....  Precis. Kan Robert Gustavsson, så kan du... "Gråt inga tårar" är ett måste på repetoaren...
aanderss
03-12-2009, 13:24
hehehe
Du måste ha haft körkort i minst tio år i följd och den ska vara husbilsreggad. ( Var tvungen att kolla med sonen) edit: det stog visst i anonnsen också ser jag nu...
aanderss
03-12-2009, 14:17
jaha så länge har jag inte haft de
Den är reggad som PBII (personbil klass II). PBII är en bostadsinredd bil, alltså en husbil och får köras av den som haft körkort i obruten följd sen 1/7 1996. Den där husbussen får även framföras i 110 km/h om den har däck som är godkända för det. Normalt får lastbilar köra i 80 el 90 och bussar i 90 el 100. Det har inget med axeltryck eller vikter att göra utan den kan vara hur stor och tung som vilken lastbil el buss som helst. Vissa regler finns ang lastutrymme å så. Jag tycker det är lite vansinnigt faktiskt. Min buss är lastbilsreggad och kommer så förbli.
Inga från Närke
03-12-2009, 19:54
CITAT (Tobb @ 03-12-2009, 12:54)  Men finns det någon maxgräns i vikt. Den lätta lastbilen får ju max väga 3,5t fullastat. Lite konstigt med en stor buss reggad för B-körkort...  Har för mig att 3,5 t är borttaget och man får köra 5 t lastbil på B-kort.
Huggorm
03-12-2009, 20:12
CITAT (Klura @ 03-12-2009, 19:45)  PBII är en bostadsinredd bil, alltså en husbil och får köras av den som haft körkort i obruten följd sen 1/7 1996. Men vänta nu, är det detta datum som gäller, eller tio år? Jag fick mitt körkort för mer än tio år sedan, men efter ovan angivna datum så för mig har det betydelse
CITAT (Huggorm @ 03-12-2009, 20:12)  Men vänta nu, är det detta datum som gäller, eller tio år? Jag fick mitt körkort för mer än tio år sedan, men efter ovan angivna datum så för mig har det betydelse Du ska ha tagit körkort före den 1/7 1996 för att få köra en PBII som väger över 3,5 ton. Annars måste du ha C behörighet. Väger den under 3,5 ton duger ett körkort taget igår. Såg jag skrivit lite luddigt i mitt andra inlägg, men menade att det finns ingen övre viktgräns förutom de som gäller normalt på våra vägar.
Huggorm
03-12-2009, 20:33
CITAT (Klura @ 03-12-2009, 20:29)  Du ska ha tagit körkort före den 1/7 1996 för att få köra en PBII som väger över 3,5 ton. Annars måste du ha C behörighet. Väger den under 3,5 ton duger ett körkort taget igår. Såg jag skrivit lite luddigt i mitt andra inlägg, men menade att det finns ingen övre viktgräns förutom de som gäller normalt på våra vägar. Du skrev inte luddigt, det jag reagerade på är att du anger ett datum medan det tidigare i tråden sagts tio år. Jag tror att du har rätt, det låter mera trovärdigt med ett datum än en såpass lång tidsrymd. Dessutom har jag något minne av det där datumet från tidigare, jag har för mig att jag grämt mig över saken förr.
CITAT (Inga från Närke @ 03-12-2009, 19:54)  Har för mig att 3,5 t är borttaget och man får köra 5 t lastbil på B-kort. Vet att det varit på förslag att höja gränsen, men än så länge är det 3.5 ton som gäller.
CITAT (Huggorm @ 03-12-2009, 20:33)  Du skrev inte luddigt, det jag reagerade på är att du anger ett datum medan det tidigare i tråden sagts tio år. Jag tror att du har rätt, det låter mera trovärdigt med ett datum än en såpass lång tidsrymd. Dessutom har jag något minne av det där datumet från tidigare, jag har för mig att jag grämt mig över saken förr. Att dom satt detta datum beror nog på att det inte fanns någon övre viktgräns innan den 1/7 1996. (om jag inte minns helt tokigt nu)
CITAT (Klura @ 03-12-2009, 19:45)  Den är reggad som PBII (personbil klass II). PBII är en bostadsinredd bil, alltså en husbil och får köras av den som haft körkort i obruten följd sen 1/7 1996. Den där husbussen får även framföras i 110 km/h om den har däck som är godkända för det. Normalt får lastbilar köra i 80 el 90 och bussar i 90 el 100. Det har inget med axeltryck eller vikter att göra utan den kan vara hur stor och tung som vilken lastbil el buss som helst. Vissa regler finns ang lastutrymme å så. Jag tycker det är lite vansinnigt faktiskt. Min buss är lastbilsreggad och kommer så förbli. Visst är det helgalet att man ens får regga dom klass 2 Samma svar som sonen gav här också... vikten är obetydlig om den är rätt reggad...
Ja jag förstår inte hur de kunnat få till det här. Sverige som annars är så påhittiga med regler och lagar av alla de slag, vad det gäller säkerhet.
CITAT (Klura @ 03-12-2009, 21:22)  Ja jag förstår inte hur de kunnat få till det här. Sverige som annars är så påhittiga med regler och lagar av alla de slag, vad det gäller säkerhet. Sanslöst..Verkligen.. Du kan i princip haft körkort i tio år, men behöver inte kört en meter, och kan sätta dej bakom ratten på en klass11 reggad storstadsbuss.  . Blev av nämnda son tillsagd att läsa på "transportstyrelsen.se" men där begrep jag ännu mindre.
Ja det blir rörigt att läsa sig till alla paragrafer å så. Det bästa är att skriva eller ringa till dom där uppe i Borlänge. Jag har haft mycket kontakt med dom ang diverse frågor som haft med min buss att göra. Bla så finns det ett undantag på min (den är reggad som lastbil kod 22 = skåp med bostadsinredning) Undantaget säger att jag får ha fler passagerare än vad som står i regbeviset, bara det kan sitta och att jag inte överstiger totalvikten. I somras hade jag två körningar då vi var 18 st och den är regad för 5 inkl föraren. I en PBII får man inte ha fler pass än vad som står i regbeviset.
Regler för att kunna följa regler kände jag på den sidan... Fick knappt kläm på totalvikt vid bil och släp....B-körkort... Helt plötsligt dök ett B.E upp mitt i allt. (personbil med släp för dom som inte vet)
Inga från Närke
03-12-2009, 22:15
Monika21
14-01-2010, 09:42
hejsan, jag just nu klarade teoriprov och fick b körkort visst du kan köra med b körkort busen med 8 sittplatser om du har mer frågor, titta på körkortsfrågor körkortjag klarade teoriprovet med hjälp avd de!
AndersKbg
14-01-2010, 11:58
Kan nämna som kuriosa att detta är en lucka i lagen som upptäcktes i samband med att vi gick med i EU. Man ska egentligen inte få köra tyngre fordon än 3,5 ton på B-behörighet. Även polisen utnyttjar detta då de sällan har C-kort men trots det kör sina kravallbilar med totalvikt av 5 ton. Fick detta berättat för mig då jag började som chaufför och använder precis samma fordon. Med B-kort utfärdat före -96. http://www.utryckningsfordon.se/fordonstyper/piket-2006.jpg
aanderss
14-01-2010, 12:49
CITAT (Monika21 @ 14-01-2010, 09:42)  hejsan, jag just nu klarade teoriprov och fick b körkort visst du kan köra med b körkort busen med 8 sittplatser om du har mer frågor, titta på körkortsfrågor körkortjag klarade teoriprovet med hjälp avd de!  grattis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|