Terese på Ingarö
01-12-2003, 12:49
Hej!
Har fixat ett litet album med bilder på mitt uteplatsgrävande. På en av bilderna i ena hörnet står en liten pinne... ...DET är min fiiiina Ask!
hälsar
Asken ser ut att ha fått en bra, vid grop. All lycka med den i framtiden!
I mitten eller slutet av nästa växtsäsong kan du testa om trädet fortfarande behöver sin stöttepåle. Tag tag i stammen och drag sakta åt ena och andra hållet. Om jorden lyfter sig har rötterna ännu inte fått fäste och trädet behöver stöd ett tag till. Om du inte ser rörelse i jorden vid rötterna är det dags att ta bort pålen.
Har man påle för länge satsar trädet på höjd utan att bygga upp styrka.
Hannele
01-12-2003, 18:53
Ja, liguster blir fin som boll.
Ulla Molin formade liguster vid sin trappa:
kul o se
det kommer att bli annu mysigare då asken vuxit sej stor
härligt med ett vårdträd
Fint med de böjda formerna.
Terese på Ingarö
04-12-2003, 12:01
Ja, det verkar som om den, kanske, vill bo där. Asken alltså. Bara den orkar med torkan i sommar... Tänkte ev skära bort nedersta grenparet nån gång. När? I vår eller när trädet är ett par år?
Ligustern ska klippas på vårkanten. Slet upp alla gamla buskar i somras och tryckte ner dem på andra ställen och alla verkar ha tagit sig. (jag har alltså bevattningsförbud här...!!). Jag gillar dom! Men nu i vår ska jag klippa hårt. Klippte rejält vid planteringen men tänkte att de skulle få etablera sig innen storfriseringen. Ska bli lite häck och boll - som hos Ulla - runt min nya "Patio"!
Ja, gissa om jag har flyttat på dedär skifferstenarn i miljon gånger! "Pation" mätte jag ut med snöre och pinne (sätter kanske ett körsbärsträd i centrumpunkten).
Har lagt in en bild på "Kaprifolträd" i album...
Om asken: Det är bra att stamma upp innan de lägsta grenarna blir för grova, men om du planterade nu i somras/höstas kan det vara bättre att vänta till näst-nästa växtsäsong så att trädet hinner etablera rötter med hjälp av alla blad och all grenmassa den har.
Terese på Ingarö
08-12-2003, 11:00
Tack för det! Då gör jag så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.