Full version: Julens mysigaste
Wilmer
Mysmånaden är här! Jag minns gamla trådar, men skapar en färsk. I går när vintern slog till här kom jag på ett av tipsen jag fått här, men tyvärr hittar jag inte formen bland flyttlådorna... Tipset var, fyll en bakform, sådandär med hål i, med vatten, kottar blommor mm. Frys in den ute, ploppa ur isen sedan, knyt band runt häng upp där det passar. Säkert har någon av er foton på sådana?

Min favorit är doft brygden, fyller en vanlig värmeljus doftkupa med vatten, julens kryddor och eldar på. Köper de billiga kryddorna på tex. ÖB eller på rean, de ska ju bara dofta inte ätas! just nu doftar det (trots snuva) pepparkakor här, myyys. Jag har i kryddnejlikor, kardemumma, lite apelsinolja, kanel...

Vad har ni för julmystips?
KRT
Jag skulle vilja göra sådana stjärnor som jag djorde i skolan när jag var liten!!! Kommer inte ihåg hur man vek dem, men man började med 4 pappersremsor som jag tror man vek på mitten och flätade ihop till något som såg ut som en 3D-stjärna. Såg att panduro hade kit för det, men att betala 99 kr för några pappersremsor och en instruktion tyckte jag var lite överdrivet. Någon här kanske vet hur man viker dem???

Man kunde göra olika storlekar beroende på hur breda remsorna var, och man kunde använda olika mterial - allt från vanligt vitt papper till gulc och silverpapper...... Riktigt fina faktiskt smile.gif

Annars är ett av min favoritpyssel att göra julkort - brukar göra det varje år och tycker det är både kul och blir lite speciellt att skicka något man gjort själv.

Tänkte också binda ihop en kras till ytterdörren, funderar på att ta idegran eftersom vi har mängder av det.

Är ganska pysslig av mig, när jag har tid smile.gif
Meriona
Jag är dålig på julmys. Det blir pepparkaksbak med köpt deg, det är det pyssligaste vi åstadkommer. rolleyes.gif
KRT
CITAT (pimpim2 @ 03-12-2009, 15:04) *

Precis de stjärnorna jag var ute efter, tack så jättemycket för länkarna!!!!
Wilmer
Man kan göra de där stjärnorna dubbla också, dvs. utan platt sida. Min mamma är hemskt bra på att pyssla, men jag minns inte hur hon gör rolleyes.gif
Wilmer
Julmyset lyser med sin frånvaro santa.gif
Myosotis
Nädå. Alla sitter och julmyser så ingen har tid att prata om det på odla. Själv sitter jag, dricker te och pysslar och gör julkort och lite sånt.
Anma
CITAT (Wilmer @ 03-12-2009, 23:43) *
Man kan göra de där stjärnorna dubbla också, dvs. utan platt sida. Min mamma är hemskt bra på att pyssla, men jag minns inte hur hon gör rolleyes.gif

Har inte gjort sådana, men kan tänka mig att man har dubbla remsor och så viker man ena sidan först och tar andra sidan sedan. Ska nog köpa lite färgat papper och testa detta.
netaave
Vi bakade och pysslade igår (av köpedeg) wink.gif

[attachment=45159:Bild0169.jpg]
Myosotis
Oj vilka fina stjärnor/snöflingor!! Är det en pepparkaksform eller har du skurit ut dem?
netaave
CITAT (Myosotis @ 09-12-2009, 17:56) *
Oj vilka fina stjärnor/snöflingor!! Är det en pepparkaksform eller har du skurit ut dem?

Visst är den fin, det är ett pepparkaksmått, nyköpt i år från Tradera men var helt nytt. Finns nog här också http://www.formina.se
Myosotis
CITAT (netaave @ 09-12-2009, 18:32) *

Oj, det var ju där jag beställde i fjor. Missade den formen. Bäst jag inte tittar för mycket, har inte råd att köpa pepparkaksformer nu...
netaave
CITAT (Myosotis @ 09-12-2009, 18:51) *
Oj, det var ju där jag beställde i fjor. Missade den formen. Bäst jag inte tittar för mycket, har inte råd att köpa pepparkaksformer nu...

Kolla tradera först, fick min för en femma + frakt
Wilmer
CITAT (netaave @ 09-12-2009, 17:47) *
Vi bakade och pysslade igår (av köpedeg) wink.gif

[attachment=45159:Bild0169.jpg]

Köpedeg eller inte, de var jättefina!

Myo, så klart alla myser och inte har tid med Odla...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon