KRT
Tänkte önska mig någon typ av miniväxthus/förkultiveringskrukor eller liknande i julklapp av maken, och funderar på vilken typ som är bäst. För mig var miniväxthus förr samma sak som sådana där tunna gröna sammanhängande plastkrukor och ett genomskinligt tak över, men jag har sett att det finns betydligt modernare saker nuförtiden smile.gif
Jag hade främst tänkt använda det för att så olika typer av perenner och liknande (alltså inet stora mänger anueller eller grönsaker), och troligen kommer jag inte så några stora mängder av samma sort. Hade alltså varit bra om man kunde ta ut innehållet i några få av "cellerna" för plantering och låta resten vara kvar, utan att de kvarvarande går sönder..... Också en fördel om det inte tar väldigt stor plats, tycker aldrig platsen räcker till för allt man vill laugh.gif

Så, vad skulle ni proffs rekommendera? Fördelar och nackdelar med olika fabrikat och märken?
Anja Danmark
Jeg har købt nogle stykker af disse og er meget glad for dem:

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=H

mvh
Anja

hm - linket lander ikke det rigtige sted - men søg på Tilbehør - Roottrainers....
Lotta22
Pluggboxen kan kanske vara något? 49 pluggplantor som tar väldigt liten plats. klicka här för info
Macca
Morjens,

Något som du kunde använda är en bordsträdgård. Den är snygg och ytterst lätt sköt, samtidigt som den producerar otroligt fina plantor av nästa alla slag av växter.

Det är en av de hetaste julklapparna i Finland i år. Själv har jag användt bordsträgården i ett år nu och är så nöjd att jag köpt en till. Jag har främst odlat örter och sallader i den. Har också haft chili, paprika och jordgubbar i den och de växer alldels utmärkt.

Med två bordsträgårdar är min familj självförsörjande när det kommer till örter och sallader, året om.

Mera info hittar du på Zengrow - bordsträdgårdar

MaCCa
Solstorm
Varför inte önska ett begagnat akvarium med ljusramp att ställa sådderna i. Då har du ordnat belysningen på ett enkelt sätt också.
smuleborg
CITAT (Anja Danmark @ 03-12-2009, 20:54) *
Jeg har købt nogle stykker af disse og er meget glad for dem:

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=H
mvh
Anja

hm - linket lander ikke det rigtige sted - men søg på Tilbehør - Roottrainers....

Också jag är nöjd med Rootrainers. Föredrar dem framför pluggbox. Pluggboxen funkar nog bättre för de som sätter en hel platta av samma sort, och som är beredda att omskola ganska snabbt.

officinalis
Genomskinliga plastbackar fungerar bra som miniväxthus.
Anja Danmark
CITAT (officinalis @ 08-12-2009, 10:34) *
Genomskinliga plastbackar fungerar bra som miniväxthus.

Ja - men måske ikke så spændende som juleønske....

Prøv at se på nogle af disse links - så skal du nok få ideer!

http://www.letsgogardening.co.uk/index.htm

mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon