Ezereht
Läste på en tysk plantskolas hemsida att Kordes har tagit fram (2005) en variant av Raubritter som är mörkare cericerosa, lite härdigare (?) och något större blommor. Busken blir ca. 80cm hög. Heter Pomponella.
Intressant, jag gillar ju verkligen Raubritter, hoppas hon klarar en till vinter här och kanske blommar nästa sommar.

plantskolan där bilden finns: http://www.schachtschneider.com

En annan ros dom också hade som var himla fin var Acropolis. Som en något mer mauve-färgad jordgubbar och grädde. Mmm... den som ändå kunde ha små delikata skönheter i sin trädgård.
Kajsa
Jättefin och bollig, kanske den kommer på Flora Linnea dom tar in många Kordes nyheter.
Christina i Taxinge~
Vilken fin ros! Ser ut som en sorbetkula.....

Som sagt, FL har bra samarbete med Kordes så kanske den går att få tag i snabbare än vi tror!
Jag har ingen Raubritter heller - hur blir de där bolliga blommorna/knopparna i regnväder?
strandskatan
Men den är väl fortfarande engångsblommande? Gick in på plantskolans sida, men av någon anledning tog allt så lång tid så jag tröttnade och stängde av. Fin ros iaf!
susehn
Denna ros finns i Vasas nya rosenpark och förgyllde sommaren för oss som var ständiga besökare, mao, den är remonterande...., och joooo..... Flora Linnea har den som nyhet. tummenupp.gif
Kajsa
Vet man något om vilken zon den klarar ?
Ezereht
Tror inte det, på www.helpmefind.com står "default" zonangivelse. Ungefär som austin alltid säger III.
gulmåra
Bollig och remonterande. Resistent mot sf och mjöldagg. Lite otydlig zon... det ska väl inte vara något hinder?? innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon