carin1964
Vi ska börja med en helt ny trädgård. Jorden består av kompakt lera med ett tunt lager mylla över ca 10 cm.. Jag skulle vilja ha råd om hur man ska göra med jorden dels på de ställen man ska göra rabatter och dels på de ställen man ska planera träd och buskar.

Jag läste någonstans om någon som grävt, jag tror det var ca 1,5 meter, och sen fyllt igen med jord. Men är det att rekommendera, blir det inte bara en gryta där vattnet ställer sig? Man vill ju gärna göra rätt från början. Mycket tacksam för svar.
HelenJ
Lerjord förbättras bäst med organiskt material. Det finns många fördelar med lerjorden, framför allt att den är vatten- och näringshållande. Och de nackdelar som finns rättar man till med organiskt material.
Till organiskt material räknas till exempel löv, torv, kompost, stallgödsel, gräsklipp och så vidare. Du får inte gräva för djupt, ett eller två spadtag ner räcker bra. Kanske har du tillgång till mycket löv så här års? Det står inte var i landet du bor, men här i södra Sverige där jag bor är det mycket bra att höstgräva lerjorden så den får chans att frysa sönder under vintern. Då blir den lite porösare och bättre till våren. Så om det inte har frusit hos dig än skulle jag rekommendera att du tar spaden och går ut och gräver ner löv eller halm eller liknande nu som får multna under vintern. Bara vänd upp lerkokorna och lägg dem ovanpå det organiska materialet.
Om du tänker använda stallgödsel är det bättre du gräver ner den till våren innan du ska plantera, annars lakas näringen ur under vintern.
Huggorm
Har du riktigt gott om tid kan du plantera träd med djupgående rötter som tex. ek. Då kommer rötterna att sakta pressa sig ner genom leran och när trädet så småningom dör utgör rotmassan ett alldeles utmärkt nätverk av organiskt material som underlättar för andra växter att ta över.
Jan Lindgren
Hej!
I skåne odlar bönderna raps. Dess rötter går ner ca 1,8 m och luckrar på så sätt jorden. Året efter så blir veteskörden större. I trädgården kan man kanske så raps och när den blivit stor så hackar man sönder den med gräsklipparen och låter maskarna göra resten av arbetet. Jag vet dock ingen som försökt att göra så i sin trädgård.
MVH
Jan Lindgren
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 03-12-2009, 19:09) *
Har du riktigt gott om tid kan du plantera träd med djupgående rötter som tex. ek. Då kommer rötterna att sakta pressa sig ner genom leran och när trädet så småningom dör utgör rotmassan ett alldeles utmärkt nätverk av organiskt material som underlättar för andra växter att ta över.

Bra tips, men just ek tar ju ganska lång tid på sig...

Olika gröngödslingsväxter kan ge en väldigt bra effekt, dels med sina rotsystem (somliga går riktigt djupt), dels för att många av dem är kvävefixerande, och dels för att de själva ger näring och porositet till jorden när man gräver ner dem. Men det kräver förstås att de får stå ett helt år. Du förlorar ett år innan du kan plantera - men din jord tjänar väldigt mycket på det i flera år framåt.
Bassam
Hej
Dt är bra om man blanda ler jord med komposten.
H: Bassam
blomkronan
Hej carin1964 och välkommen till odla smile.gif

Som dom andra säger.... bättre att plantera gröngödningsväxter i jorden.
Du kan ju byta jorden i en eller flera rabatter, så du får odla lite växter som du vill nästa år, men det kostar en slant crying.gif Ett råd är då att köpa jord på storbag från något företag, det blir billigast! Men köp jorden från ställen där dom har analyserat/kontrollerat jorden så du inte får jord full med ogräs!!

Lerjorden är för kompakt för dom flesta växternas rötterna, dom får inte syre. För att få ner syre i jorden behöver du plantera växter som har stora rotsystem, och då har du solrosen smile.gif dom har många smala rötter. Ta kanske tre olika höjder på solros och plantera på en plats smile.gif.

Kanske plantera en eller flera rabatter med Lupin smile.gif. Lupin har oxå häftigt rotsystem, välj en ettårig sort och plocka av blommorna innan dom fröar av sig på hösten, annars har du lupiner där igen året efter. Allt grönt som växt upp på lupinen klipper du av vid roten och fin hakar med gräsklipparen och lägger allt på jorden.

Har ni kirskål? Kirskålen kan man "skörda" flera gånger om året, den växer upp igen snabbt, riv av bladen kör gräsklipparen över och lägg bladen på platsen du vill förbättra. När kirskålen blommat ska du inte använda kirskåls bladen mera... då kan kirskålen fröa av sig så du får kirskål att växa i dina nya rabatter nono.gif det vill du inte!!

Ett lager på 5-10 cm med organiskt lägger du på platserna på våren och sommaren, som du vill göra rabatt av året efter.

Om du väljer att göra så här kommer maskarna göra jobbet åt dig tummenupp.gif Nästa höst (2010) gräver du inte i jorden. Stick bara ner en grep och "lufta", vänt inte på jorden wink.gif för då har mikrolivet startat och dom ska man inte störa! i deras arbete förmycket, häll på med sand max storlek 4-8, och på med ett lager med sönderhakade löv
till våren 2011 kan du börja plantera vad du vill biggrin.gif

Har inte marken frusigt hos dig nu.... så skynda dig att gräva och vända!! nu i höst. låt lerjorden ligga i kokor! vintern maler söder dom åt dig smile.gif innan du börjar gräva lägg ett lager med grus och löv så det följer med ner i jorden, när du grävt fördigt lägg på med ett lager grus och löv igen och låt maskarna och mickrolivet göra jobbet smile.gif som HelenJ redan sagt...

Detta är vad jag har kommit fram till... fick en lerjord själv nu i höst (odlingslott) och har läst på lite i detta ämne.
carin1964
Tack snälla för alla svar!! Jag var borta igår kväll så jag har inte kunnat svara tidigare. Vad jag förstår så rekomenderar ni att jordförbättra med tiden med växtmaterial och inte att gräva bort leran. Just nu byggs det på tomten så jag har inte möjlighet att redan nu börja gräva nu, jag skulle bara vara i vägen. Tomten ligger i Sollentuna. Det är en gammal trädgårdstomt vi bygger på men det har bara varit gräsmatta i stort sätt. Det fanns också några buskar och syrénträd som vi har flyttat på för att sedan återplantera. Men vi såg just på syrenträden att där fanns inte mycket jord utan det var bara lera. Om ni vill läsa så bloggar vi om bygget. www.salstatosee.blogspot.com. Jag ska noga läsa vad ni har skrivit och återkommer kanske med fler frågor, det här är ett jättebra forum.
josohl
Ett annat tips är att i vår kolla ut någon ridskola i närheten, helst som använder torv som strömaterial. Om du har möjlighet att välja på flera kan du också fråga om hästarna äter hela korn eller pellets (pellets har inga frön som gror, även om väldigt lite ändå gror efter att ha legat i en stor stack där det lätt blir uppåt 70 grader i mitten). Fråga när de skall tömma gödselstacken och om du då får förse dig med lite (svaret är alltid ja, de betalar för att bli av med gödslet). Åk sedan dit när delar av gödselstacken är tömd med ett släp och skyffla i från mitten eller längre ner (det som är riktigt bränt) och kör hem. Det är inte "äckligt" utan som fin torv-jord! Fantastiskt för lerjord (bor i ler-Göteborg och har provat), dessutom blir maskarna som tokiga och gör halva jobbet åt dig med att luckra jorden och dra ner allt organiskt material längre ner. Att det är naturligt och allt allt växer fantastiskt och verkar bli väldigt motståndskraftigt mot allt möjligt gör inte saken sämre.
Cilla
Många som satt träd, buskar och försökt odla annat på "lerfria" jordar som t ex skogsjordar, tall- och granskogar, klipphällar, sandslätter, makadamområden, mo, myr och omkullvälta schaktmasseträdgårdar brukar tycka att leråkrar är lyxjordar.

Vad man måste göra för att plantera olika arters träd, buskar och perenner varierar. Generellt kan sägas att på luckra men lätta eller tunga lerjordar så är att plantera på kulle eller högt är en bra princip, som också medger att man jordförbättrar, dvs utblandar med organiskt material på toppen, under många år framåt.

En lerjord lättar man inte under bara ett eller ett par, tre år. Man planterar så att det går att lätta jorden och syresätta den under flera år.

Lerjordar är i mitt tycke utmärkta (jämfört med andra marktyper) men de är känsligare för oc förstörs lättare av markpackning och maskiner/fordon som kör över den, än alla andra jordar. En lerjord som körs över med maskiner förlorar många av de bästa egenskaperna och skapar merarbete under minst ett decennium efter packningen, medan en lerjord som fått behålla sin naturliga, opackade struktur inte behöver jobbas med mycket alls - för de flesta växter man vill plantera.
elvisjö
Eller så kan man bygga upphöjda rabatter, så slipper man gräva i leran.
Jag köpte hem 10 kubik jord som levererades med kranbil, jorden lades upp
där jag ville ha mina rabatter.
Eftersom att jag hade så mycket sten på tomten, så använde jag den som kant runt om rabatten.
Det blir torrt och väldränerat ut mot kanterna vilket göra att man kan ha lite kinkigare växter där.
Bassam
Hej

struktur är viktigt och väldränera på jorden, så ler jord mycket bra på näring , men man behöver göra förbättring genom blanda med komposten eller naturliga gödsel med grus som är ( 4-6 mm ) , plus om man kan ger lite från kalk eller Aska.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon