|
Ä det någon mer som upplevt att e-posten belastas med en j-kla massa spam om man bara öppnar en tråd med suspekt innehåll här på Odla. Brukar ha få email men idag var inkorgen full av sk-t. Registerar dom emailadressen om man öppnar en sådan tråd tro. Kan ha fel men jag undrar. Helt enkel, finns en risk med dessa spaminlägg förutom att man retar sig på dom?
*Stintan*
03-12-2009, 15:44
Nej jag har aldrig fått några spam-mail på grund av Odla. Får väldigt sällan sådana överhuvudtaget.
nix pix inte här. Spammen får jag när jag surfar på sidor med "roliga bilder" typ glitterbilder och liknande. Letar jag info, via Google får jag mer spam, än om jag letar via en annan sökmotor.
Jag har Spamfighter installerad och ser inte röken av spamen... Är extremt nöjd med den.
ja man får det vare sig man vill eller inte. Jag har mailwasher installerat så mailen når inte outlook men det känns ändå obehagligt när spammen handlar om droger,sex, barnporr och annat sjukt.
CITAT (gnon49 @ 03-12-2009, 22:13)  ja man får det vare sig man vill eller inte. Jag har mailwasher installerat så mailen når inte outlook men det känns ändå obehagligt när spammen handlar om droger,sex, barnporr och annat sjukt.  Skönt att slippa få in skiten i mailen...
CITAT (gnon49 @ 03-12-2009, 15:42)  Ä det någon mer som upplevt att e-posten belastas med en j-kla massa spam om man bara öppnar en tråd med suspekt innehåll här på Odla. Brukar ha få email men idag var inkorgen full av sk-t. Registerar dom emailadressen om man öppnar en sådan tråd tro. Kan ha fel men jag undrar. Helt enkel, finns en risk med dessa spaminlägg förutom att man retar sig på dom? Vad finns det för anledning att öppna tex porr-/drog-trådar här? Ja frågan är riktad till er andra också, ni som svarat att ni aldrig fått spam pga det. Varför öppnar man såna trådar?
Aqvakul
04-12-2009, 07:15
CITAT (Berith @ 04-12-2009, 06:10)  Vad finns det för anledning att öppna tex porr-/drog-trådar här? Ja frågan är riktad till er andra också, ni som svarat att ni aldrig fått spam pga det. Varför öppnar man såna trådar?  Öppna trådarna är nog inga problem - men att öppna ev. länkar däremot.... (Har ni föresten märkt hur mkt SPAM som ligger och dräller nu när ingen längre anmäler...)
CITAT (Aqvakul @ 04-12-2009, 07:15)  Öppna trådarna är nog inga problem - men att öppna ev. länkar däremot.... (Har ni föresten märkt hur mkt SPAM som ligger och dräller nu när ingen längre anmäler...) Jamen nu var ju frågan från början om man fick spam om man öppnade trådarna. Och därför undrade jag varför man öppnar trådar som tydligt visar på porr eller droger. Stintan, Tobb och pejori svarade att dom inte fått spam av såna trådar, och jag frågade varför man öppnar dom. Eller hur?
CITAT (Berith @ 04-12-2009, 06:10)  Vad finns det för anledning att öppna tex porr-/drog-trådar här? Ja frågan är riktad till er andra också, ni som svarat att ni aldrig fått spam pga det. Varför öppnar man såna trådar?  Göran vill ha en länk till spamtråden man anmäler. För att kunna länka den, måste man öppna tråden, men man behöver inte öppna medföljande länk. Ibland finns ingen länk, utan bilderna ligger direkt i tråden. Det blir inte mer spam även om bilderna ligger direkt man öppnar tråden. CITAT (Aqvakul @ 04-12-2009, 07:15)  Öppna trådarna är nog inga problem - men att öppna ev. länkar däremot....
(Har ni föresten märkt hur mkt SPAM som ligger och dräller nu när ingen längre anmäler...) Anmäler inte heller längre. Numera spärras avsändaren och står som gäst istället. Det kan bero på, att så många inte störs av spammen och det är lättare att bara spärra avsändarna än att ta bort inläggen helt. Dom läser det vi skriver, och störs ingen, så varför slita med att ta bort det.?
Det jag i grunder menade är att om man registrerar sig på forumet, kan man då på något sätt komma åt alla andras emailadresser. Man har ju defacto registrerat sig. Nej, man behöver inte öppna tråden, men det är väl inte okey att det ligger en massa spamtrådar där den som registrerat sig kan komma åt uppgifter om deltagarna för sina egna syften. Man har ju loggat in på Odla. Hoppas ni förstår andemeningen i mitt resonemang.
ängsvädd
04-12-2009, 12:13
Du kan ju själv göra en inställning så att inte epostadressen visas och så att medlemmar och gäster inte kan skicka mejl till dig.
Det gör du i kontrollpanel, inställningar, inställningar för e-post: Bocka för:
Medlemmar och gäster i forumet FÅR INTE skicka e-post till mig.
CITAT (gnon49 @ 04-12-2009, 12:07)  Det jag i grunder menade är att om man registrerar sig på forumet, kan man då på något sätt komma åt alla andras emailadresser. Man har ju defacto registrerat sig. Nej, man behöver inte öppna tråden, men det är väl inte okey att det ligger en massa spamtrådar där den som registrerat sig kan komma åt uppgifter om deltagarna för sina egna syften. Man har ju loggat in på Odla. Hoppas ni förstår andemeningen i mitt resonemang. Nej det kan du inte... Skickar du ett e-postmeddelande till en medlem, får du inte upp adressen. Bara om mottagaren sedan svarar på meddelandet, får du tillgång till e-postens adress.
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 11:55)  Göran vill ha en länk till spamtråden man anmäler.
För att kunna länka den, måste man öppna tråden, men man behöver inte öppna medföljande länk. Ibland finns ingen länk, utan bilderna ligger direkt i tråden. Det blir inte mer spam även om bilderna ligger direkt man öppnar tråden. Ok, det förstår jag att Göran tycker är lättare än att kolla dagens nya trådar själv. Jag tycker det är jättebra att det anmäls, själv varken öppnar eller anmäler jag, men jag ser ju att andra öppnar trådarna. Ibland syns det att det kommit ett svar i tråden, ibland finns inga såna markeringar.
ängsvädd
04-12-2009, 13:39
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 11:55)  Göran vill ha en länk till spamtråden man anmäler.
För att kunna länka den, måste man öppna tråden, men man behöver inte öppna medföljande länk. Ibland finns ingen länk, utan bilderna ligger direkt i tråden. .... Man behöver inte öppna tråden för att få en länkadress till tråden. Det räcker med att högerklicka på trådlänken, utan att öppna den alltså, och välja Kopiera länkadress som man sedan kan klistra in till Göran. Så är det med firefox, vet inte hur det är med internet explorer men det borde funka att högerklicka på ämneslänken med den webbläsaren också.
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 13:39)  Man behöver inte öppna tråden för att få en länkadress till tråden. Det räcker med att högerklicka på trådlänken, utan att öppna den alltså, och välja Kopiera länkadress som man sedan kan klistra in till Göran. Så är det med firefox, vet inte hur det är med internet explorer men det borde funka att högerklicka på ämneslänken med den webbläsaren också. Ska kolla...  Fungerade inte med I E Måste öppna tråden för att få adressen. Jag måste först högerklicka och sedan välja egenskaper och där kopiera adressen. Är man livrädd, är det en idé, men jag tycker det är enklare att bara öppna och kopiera där ifrån.
*Stintan*
04-12-2009, 14:07
CITAT (Berith @ 04-12-2009, 08:19)  Jamen nu var ju frågan från början om man fick spam om man öppnade trådarna. Och därför undrade jag varför man öppnar trådar som tydligt visar på porr eller droger. Stintan, Tobb och pejori svarade att dom inte fått spam av såna trådar, och jag frågade varför man öppnar dom. Eller hur?  Suspekta trådar var det frågan om och det framgår faktiskt inte alltid av rubriken att det gäller porr eller droger. För övrigt svarade jag att jag aldrig fått några spam på grund av Odla och hur du kan få det till att jag brukar öppna suspekta trådar begriper jag inte. Vad har du förresten med att göra varför folk eventuellt öppnar dylika trådar?
Olika forum har olika upplägg men tänk bara tanken att ett forum för utsatta barn skulle få spam om just barnporr. Jag störs faktiskt av dessa spam av den enkla anledningen att dom inte hör hemma i detta forum. jag störs inte särskilt mycket av innehållet i spammen eller att diskutera kring det. utan för att det görs reklam för sk-ten i Odlas forum.
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 14:07)  Suspekta trådar var det frågan om och det framgår faktiskt inte alltid av rubriken att det gäller porr eller droger. För övrigt svarade jag att jag aldrig fått några spam på grund av Odla och hur du kan få det till att jag brukar öppna suspekta trådar begriper jag inte. Vad har du förresten med att göra varför folk eventuellt öppnar dylika trådar? Åjo, nog ser man på rubriken att det är frågan om spam? Jag läste första frågan i första inlägget och sen ditt svar, och fick det till att du brukade öppna trådarna men inte råkat ut för nåt strul av det. Jag har inte alls med att göra varför ni öppnar "suspekta trådar", det får ni göra så mycket ni vill för mej.
CITAT (gnon49 @ 04-12-2009, 14:33)  Olika forum har olika upplägg men tänk bara tanken att ett forum för utsatta barn skulle få spam om just barnporr. Jag störs faktiskt av dessa spam av den enkla anledningen att dom inte hör hemma i detta forum. jag störs inte särskilt mycket av innehållet i spammen eller att diskutera kring det. utan för att det görs reklam för sk-ten i Odlas forum.  Ett otyg som bör stävjas från högre ort... Det finns medel att stoppa det, men finns viljan? Får man inga svar, vet man inte om det ska bli förändring och till slut så slutar man anmäla...  CITAT (Berith @ 04-12-2009, 13:29)  Ok, det förstår jag att Göran tycker är lättare än att kolla dagens nya trådar själv.
Jag tycker det är jättebra att det anmäls, själv varken öppnar eller anmäler jag, men jag ser ju att andra öppnar trådarna. Ibland syns det att det kommit ett svar i tråden, ibland finns inga såna markeringar. Jag svarar enbart om jag anmält tråden, inte annars, så andra anmälare ser att det är gjort. Man ser att många kollar i trådarna på "antal visningar"
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 14:41)  --- Man ser att många kollar i trådarna på "antal visningar" Precis, det är det jag menar när jag säger att jag ser att många kollar i just såna trådar.  Men Stintan! Jag bryr mej inte om vilka som kollar.
*Stintan*
04-12-2009, 14:55
CITAT (Berith @ 04-12-2009, 14:36)  Åjo, nog ser man på rubriken att det är frågan om spam? Jag läste första frågan i första inlägget och sen ditt svar, och fick det till att du brukade öppna trådarna men inte råkat ut för nåt strul av det. Jag har inte alls med att göra varför ni öppnar "suspekta trådar", det får ni göra så mycket ni vill för mej.  Nej Berith jag brukar inte öppna dylika trådar men gjorde det förr då även jag brukade anmäla dem. Sen diskuterades hur vi skulle gå tillväga med anmälningarna och sedan dess öppnar jag dem inte eftersom jag förutsätter att någon redan anmält då det framgår att det finns ett svar i tråden. Tidigare kunde vi ju vara 10 stycken som anmälde samma tråd och det är ju rätt onödigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|