KarinSKARA

<H2 class=date-header>torsdag 3 december 2009</H2><H3 class="post-title entry-title"><A href="http://olssonstradgard.blogspot.com/2009/12/arets-sista-blommor-och-lite-ur.html">Årets sista blommor och lite ur sommaralbumet </H3>

Förmodligen årets sista och första blommor i vår trädgård. Daphne burkwoodii 'Astrid' har haft blommor från Maj månad tills nu. Vet ingen växt som blommar så villigt som denna. Regn, torka, kyla INGENTING verkar bita på denna härliga buske. Nya blommor kommer hela tiden.

Hittade några pyttesmå söta blommor på Rhododendron russ. 'Compactum' när jag vandrade runt huset häromdagen. Nu har vi haft under -8 grader i flera dagar så det var tur att jag hann med att fota den innan kylan knäckte den.

Jag gillar INTE kyla utan snö, är det vitt på marken så har jag lite förståelse för att det måste vara minusgrader MEN barmark och -8 grader, DÅ SURAR JAG!!! Jag roade mig idag med att försöka hitta lite bilder från sommaren som får mig i lite Julstämning inför stundande högtid.

Silene regia blommar i Augusti hos mig. MYCKET skarp färg som är svår att titta länge på utan att få röda prickar framför ögonen. Rött är JUL och Decembers färg hos mig.

Dahlia 'Karma Chocolate' har stått på vår kökstrappa hela sommaren och glatt oss med sina svartröda blommor. Nu inflyttad i växthuset så förhoppningsvis skall jag lyckas övervintra den frostfritt och få njuta av den även nästa år. Kanske inte direkt en Julblomma men jag gillar även "svarta" blommor trots att det inte finns några *L*

Bilden jag satt längst tid och beundrade var nog Crocosmia 'Lucifer' så jättenöjd med utseendet och färgåtergivningen. Hela bilden "binner" som en öppen brasa tycker jag. Blommade i mitten av Augusti.
Så, nu är jag på lite bättre humör och har tinat upp lite i alla fall, förhoppningsvis bara 4 månader kvar tills jag får leta nya blommor på riktigt i trädgården.
Karin //

[size="5"][/size]Kanske gillar du: Trädgårdens och årets sista Azalea äntligen i blom Sista dagen i Namibia Årets första Dagliljor har slagit ut 2009 LinkWithin
Hej igen
Syrra i Uppsala skickade foto från 1 december ...
blommande pelargoner och gerbera m.fl på balkongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon