Tummelisa
min lokala blomsterhandlare tyckte att jag lika bra kunde använda vanlig jord i stället för att köpa dyr såjord, till mina sådder. ¨när du sår ute så är ju jorden fet å näringsrikt¨.
så nu har jag använt vanlig blomjord, inte billigaste å inte dyraste men därimellan, som jag blandat ut med fin leca.
resultatet har hittills varit mer positiv än negativ så länge.
hur gör ni?
RitRat
Jag brukar ta en tredjedel vanlig sand som jag har bra tillgång till, och blandar i blomjord. Det blir billigt också, eftersom sanden för mig är gratis. Det som kallas såjord, är ju bara sandblandad jord. Syftet med sanden är att jorden blir porös, luftig och genomsläpplig. Nya rötter får lättare att utvecklas där än i tyngre jord. Men sen måste man vara noga med att ge plantorna mer närignsrik mylla när de väl börjar växa.

Jag har aldrig jämfört. Kanske inte är någon större skillnad ändå, i vanliga hobbysammanhang.
Alexander-VG-zon3
såjorden har lite näring också, blomjorden har ju näring i sig. när man sår ska man ju ha en mager men lucker och luftigjord. jag tar olika jordar för olika fröer.

dock för många fröer så funkar blomjorden bra och ev då om man blandar ut den.
Eva i Höga
Jag brukar alltid blanda i lite sand i jorden när jag sår, även utesådder. När fröna grott letar sig rötterna till jorden som är mer näringsrik. Detta har funkat för det mesta.
Eva 33c
Till perenner buskar och träd använder jag alltid såjord, utblandat med extra grus, leca eller perlit. Som många redan sagt så utvecklas rotsystemet fantastiskt bra i en varm, lucker och "näringsfattig" jord. En perenn som bara har utvecklat ett karaktärsblad kan utan vidare redan ha en rot som går ända ner i botten på såkrukan. Vissa sådder behöver också stå länge, kanske ett år innan grodd, och då är det viktigt att jorden behåller strukturen och inte blir kompakt. Det är också väldigt lätt att skola dessa plantor då jordklumpen fallerlätt isär utan att skada rötterna.
Växter med snabb utveckling, som ettåringar, är inte lika känsliga för att sås i näringsrik jord, kanske för att de helt enkelt behöver näringen fortare.
Sen kan jag tycka att påståendet "när du sår ute så är ju jorden fet å näringsrikt" kan disskuteras. Trädgårdsjorden innehåller sällan samma mängder av lättlösliga näringsämnen som blomjord i påse. Ett köksland måste ju tillföras ny näring regelbundet om man vill ha skördar. Perenner i en rabatt kräver däremot inte alls samma tillförande av näring. Fleråriga växter hämtar ofta näring från djupare jordlager tex. Jag gödslar i princip aldrig i mina perennrabatter faktiskt, men jag låter allt organiskt material ligga kvar och förmultna. Vid nyplantering av en växt kan den få "lite extra för" att etablera sig fortare.
Men som vanligt kan det mesta göras på olika sätt med bra resultat. Man får hitta sin egen melodi. smile.gif
joulanta
Jag så mycket perenner på hösten som står under snön i minst 3 månader. Jag sår i enbart såjord. Har läst att man ska blanda i smågrus eller liknande, men varför ska man det? Tycker det brukar gro i enbart såjord
Jan Lindgren
Hej!
Sår man mycket så blir det dyrt att köpa färdigblandad jord. Jag köper torv som jag blandar med sand eller grus.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
Hej
SÅ jord behöver inte blanda med någon , när så vi i dom.

H:Bassam
Eva 33c
CITAT (joulanta @ 08-12-2009, 14:24) *
Jag så mycket perenner på hösten som står under snön i minst 3 månader. Jag sår i enbart såjord. Har läst att man ska blanda i smågrus eller liknande, men varför ska man det? Tycker det brukar gro i enbart såjord

Extra grus ger ännu bättre struktur och dränering på jorden, speciellt bra om man måste spara sådderna ytterligare en vinter innan det gror. Annars riskerar jorden att bli väl kompakt med tiden. Bra också för sånt som gror väldigt oregelbundet, då kan man lätt "peta upp" den planta som behöver skolas om utan att störa resten av fröerna i krukan.
Men visst funkar bara såjord bra också för det mesta, det har du ju redan märkt.
Tummelisa
BRA INLÄGG,
tack alla.

provar mina tankar.. ju mindre näring i jorden desto mer lägger en växt kraft på att bygga upp ett ordentligt rotsystem. vilket sen bör betala igen sig när man omskolat. sedan är egentligen den enda fördelen med såjord att planterna är lätta att dela. om man bredsår då. rätt??

hur gör ni när ni omskolar. går ni direkt på näringsfull jord?
Eva 33c
Det var en rätt bra sammanfattning.
Jag går direkt till vanlig plantjord vid omskolning, men inte i för stora krukor, antingen 9-12 plantor i en "GB-glass burk" eller en och en i 6-9cm krukor, det beror lite på hur stora plantorna är vid omskolning. Risken med för stora krukor till små plantor är att man så lätt övervattnar. En liten planta dricker inte mycket vatten till att börja med och har den en stor volym blöt jord runt rötterna kan den "kvävas" eller ruttna då fuktig jord blir kall. Jorden i en plastkruka förblir fuktig ganska länge, till skillnad från jorden i "marken".
Bassam
Hej

Så jord har inte mycket näring , den har bra struktur för att rötter ska triva bra i . på grund att frö har mycket näring för rötter och första bladen kommer ut.

Bassam
Tummelisa
CITAT (Bassam @ 13-12-2009, 14:27) *
Så jord har inte mycket näring , den har bra struktur för att rötter ska triva bra i . på grund att frö har mycket näring för rötter och första bladen kommer ut.
visst. men den näringen är ju snabbt förbrukad. och då tar den ju näringen ur jorden.

driver man upp i vårljus kan jag se att såjord borde vara en bra variant. men när man som jag driver upp under mkt ljus från lampor och rätt varmt, 20-25 grader måste väl mer näringsrik jord vara bättre för att matcha ljus å temp?!



jag får väl helt enkelt köpa lite såjord och jämföra smile.gif
Eva 33c
CITAT (Tummelisa @ 14-12-2009, 17:03) *
driver man upp i vårljus kan jag se att såjord borde vara en bra variant. men när man som jag driver upp under mkt ljus från lampor och rätt varmt, 20-25 grader måste väl mer näringsrik jord vara bättre för att matcha ljus å temp?!
jag får väl helt enkelt köpa lite såjord och jämföra smile.gif


Vårljuset ute är många gånger ljusare än alla lampor du kan tänkas ha, men du kanske menar vårljuset på fönsterbrädan? Det räcker som regel inte till förrän i mars-april och då för en ganska begränsad yta.

Men när det gäller såjorden så ska ju plantorna bara bo i den tills de blir omskolade, vilket brukar vara lagom när de har fått ett eller två karaktärsblad. Det är väl också ungefär då som de kan börja utnyttja fotosyntesen ordentligt, fram till dess lever de på "massäcken" från fröet.
Bassam
Hej
Som jag sa frö behöver inte näring tills först faktisk bladen kommer ut.

H:Bassam
Tummelisa

planterade just om lite som fått gro i blomjord/leca. rotbildningen såg väldigt fin ut och planterna var välmående stadiga å fina. upplever att de växer bättre med mer näringsrik jord. dock inte inskaffat såjord än. (men har ju kört med såjord innan).

jag brukar testgro frön. min erfarenhet är att när de får ligga kvar mellan bomullspads eller toa/hushållspapper med bara vatten å ingen näring eller ljus så blir groddarna väldigt fort väldigt taniga och utarmade. och de känns inte som dom skulle kunna klara sig förbi ett karaktärsblad. inte ens fram till.
även om en grodd inte kan utnyttja fotosyntesen till fullo från början så är ju mängden ljus (i ekvation med temp då) väldigt avgörande för hur en planta börjar växa och även hur dess fortsatta tillväxt ter sig.

inte ute efter att ifrågasätta utan vill bara på djupet förstå. skulle vilja få förklarat in i minsta detalj allt som händer i en grodd.
Nauti
Nu har jag bara skummat, men det är ju stor skillnad på frön och frön. Vissa arters fröer klarar av att sås i näringsrik planteringsjord direkt som så är, vissa arter skulle med största sannolikhet inte klara av en sådan jord och vill hellre ha såjord.
Tummelisa
CITAT (Nauti @ 17-12-2009, 19:08) *
vissa arter skulle med största sannolikhet inte klara av en sådan jord och vill hellre ha såjord.

kan förstå om för mkt näring bränner känsliga groddar. kan storleken på frön ge ngn riktlinje om hur en grodd ställer sig till näringsrik eller näringsfattig jord. eller måste man gå tillbaka till hur varje enskild sort växer i det vilda?
Eva 33c
CITAT (Tummelisa @ 17-12-2009, 19:05) *
jag brukar testgro frön. min erfarenhet är att när de får ligga kvar mellan bomullspads eller toa/hushållspapper med bara vatten å ingen näring eller ljus så blir groddarna väldigt fort väldigt taniga och utarmade. och de känns inte som dom skulle kunna klara sig förbi ett karaktärsblad. inte ens fram till.

Självklart kan de inte utvecklas utan ljus, och rotsystemet kan heller inte utvecklas i papper.
Rent allmänt tror jag att ettåriga växter, som ska utvecklas från "frö till planta som själv utvecklar frö" och sedan dö, och detta under en säsong, går bra att så i kraftigare jord. De behöver ju näring fortare i sin utveckling jämfört med trädfröer tex.
Om jag ser hur det ser ut i trädgården, så är det helt olika typer av frön som självsår sig den öppna jorden i trädgårdslandet och i grusgångarna. På landet är det mycket ettårigt ogräs men inte så många självsådder av perenner, förutom maskrosor då... I gruset runt huset växer självsådder av allt möjligt, som aklejor och clematis violer lönnar fläder lupiner mm. Så visst är det olika på olika växter. Intressant ämne detta.
Bassam
Hej

Jag ska förska förklara till er lite :

1 Efter så direkt behöver : vatten + varm + frö näring ger rötter .

2 Efter blad karaktär behöver : Sol + co2 ( fotosyntesen ) ger växten näring.

H : Bassam
Nauti
CITAT (Tummelisa @ 21-12-2009, 23:14) *
kan förstå om för mkt näring bränner känsliga groddar. kan storleken på frön ge ngn riktlinje om hur en grodd ställer sig till näringsrik eller näringsfattig jord. eller måste man gå tillbaka till hur varje enskild sort växer i det vilda?
Jag har ingen aning om det finns ett sådant samband, men ju större fröerna är, desto mer näring finns det lagrade i dem från början. Om det har något samband med hur de reagerar på att groddas i en näringsrik jord det har jag ingen aning om. Jag skulle gissa på att det helt och hållet beror på vilken växt det är och att man helt enkelt måste ta reda på det antingen genom att kolla upp det eller genom att testa.

CITAT (Eva 33c @ 25-12-2009, 16:03) *
Självklart kan de inte utvecklas utan ljus, och rotsystemet kan heller inte utvecklas i papper.
I början när man sår fröna finns det oftast inget behov av ljus. Majoriteten av fröerna jag sått har inte varit ljusgroende åtminstone. Rotsystemet kan nog utvecklas i papper men det är antagligen inte ett bra odlingssubstrat tongue.gif
Eva 33c
Jag kommenterade Tummelisas inlägg att "med bara vatten å ingen näring eller ljus så blir groddarna väldigt fort väldigt taniga och utarmade. och de känns inte som dom skulle kunna klara sig förbi ett karaktärsblad. inte ens fram till."
Att fröet utvecklar rot utan ljus det vet jag mycket väl, men sen går det fort. Så fort något visar sig över jordytan så måste ljus till, annars blir rothalsen genast lång och vek när den lilla stjälken letar ljus.

Och nej, rötter utvecklas inte väl i papper. Visst blir det en rot, men inte en välgrenad sådan. Oftast blir den "platt" då papperet är ganska svårgenomträngligt och dessutom inte har någon volym. Jag har ofta testat ocg frögrott i papper. Och många av oss har väl grott smörgåskrasse och annat i papper? Eller groddat solrosor och bönor mm? Även om man inte skulle skörda dessa groddar så skulle de ändå inte utvecklas till fina plantor. Av lite olika orsaker.
Ezereht
Sanden är väl för att lilla fröt inte kan dricka upp en massa vatten. Risken är väl det blir sankt och fröet/grodden möglar. Dessutom vattnar man ju frösådder rätt mycket, och därför ökar risken det blir ytmögel om det inte är bra dränering.

Sen visst övriga, lättare för roten etablera sig etc. men jag tror dräneringen är den största anledningen man vill ha luckert till en början.

Undrar om det inte blir liknande där man odlar potatis i ren sand, och över sanden har gräsklipp så man vattnar ner näringsvatten men potatisen blir aldrig "blöt" och svamp gror inte lika lätt kring dem.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon