Full version: Lakritste
Erika zon 4
Köpte lakritste på affären och drack det på kvällen, men jag blev alldeles "stirrig" av det fick högre puls och blev grymt godissugen, vad kan ha gjort att det blev så? Drack det nån dag efter och tänkte att det kanske inte berodde på teet men det blev samma effekt då...
Teet innehåller förutom lakrits(rot), som är en av mina favoritsmaker när det gäller godis :9, även: lindblomma, mynta, fläder o honung. Det kommer från Friggs.
På kartongen stod det att det inte hade nån särskild effekt (förutom välgörande) så man kunde dricka det när man ville ungefär...
Nån som vet vad örterna i teet har för verkan??
Hannele
Du menar riktig lakritsrot - anis-te har ju samma smak?
Jag fick väldiga magsmärtor av te gjord av vanlig anis-krydda.
Ingrid på Västkusten
Lakritsextrakt har påverkan på någor med blodet (blodtrycket?) så just preparat med sådant skall man itne ta utan konsultera läkare. Gälelr ju inte te somd et förekommer i så små doser, men lakritsrot är starktoch man bör vara försiktig, det skall man va med alla örteet i längden då de kan ge skador på levern.

Hälsar ingrid
Virgo
Lakritsrot är ett milt och behagligt laxativ.
Kontraindikationer
Får inte användas under graviditet, vid för högt blodtryck eller vid njursjukdomar.

Kanske dags att kolla blodtrycket eller köpa graviditetstest blink.gif
Gravida quinns brukar ju bli grymt godissugna
Det kan ha varit nåt annat i teblandningen. ohmy.gif
yla
om kroppen tillförs höga halter av mineralkortikosteroider
(som lakritsroten innehåller)
så bibehålls kroppens natrium
o det leder till blodtryckshöjning,
så var försiktiga me lakrits

står det i min bok smile.gif
Mariann
Har lite svårt att föreställa mig att det skulle vara så stora mängder i Friggs blandteer att det skulle vara skadligt unsure.gif . Men det är klart allt onormalt användande av vad som helst är inte bra, "lagom" heter det ju. Lakritsrot är ju väldigt söt i sig så man borde bli mätt på socker, konstig reaktion tycker jag. Detta hittade jag på nätet :

Nyckelord
Lakritsroten är adaptogen, vilket betyder att den verkar allmänt stärkande genom att främja binjurarnas funktion. Därför hjälper lakritsrot mot stress och stressrelaterade sjukdomar, vilka kan ha både fysiska och psykiska orsaker. Verkar lindrande på slemhinnor och har därför en bra effekt på luftvägarna, på magsäcken och tarmsystemet, samt vid tarmkatarr, magsår och andra sår på slemhinnan. Verkar kramplösande på luftvägarna vid irritabel hosta. Används i behandling av astma och bronkitis. Är ett bra komplement till andra örter vid gikt och autoimmuna sjukdomar. Har en viss bakterie- och virushämmande effekt.

Används mot infektioner och kan minska styrkan av allergiska reaktioner. Verkar renande på tarmkanalen. Främjar adrenalinproduktionen och minskar muskelkramper. Löser segt slem i lungor och bronker. Har östrogenhormonell verkan; d.v.s. att röstförändringar kan förekomma. Stimulerar dessutom interferonproduktionen.

Bemärkning
Får ej användas vid förhöjt blodtryck.

På Rikshospitalet i Danmark har det gjorts en del kliniska försök med lakritsroten som bevisar att den har en kraftig inverkan på immunsystemet genom att stimulera några av immunsystemets signalhormoner (interferon).

Förhållningsregler
Använd aldrig örtmedicin om du är osäker på om du eventuellt har några symtom som bör klarläggas av läkare.
Om du inte uppnår klar förbättring inom en månad - kontakta en fytoterapeut eller biopat.

Kontraindikationer
Får inte användas under graviditet, vid för högt blodtryck eller vid njursjukdomar.

Biverkningar
Inga kända vid rekommenderad dos.

Dosering
1:1 extrakt: 3 ml eller en msk om dagen. Tas tillsammans med lite vatten. Skölj gärna efter med en mer välsmakande dryck.

Ytterligare förstärkning
Beroende på orsaken till problemen:
Vid trötthet, stress eller för att stärka det mentala området: Senticosus Complex: Se här.
Vid mag-tarmproblem: Cassia Complex: Se här.

Vid kroniska problem, där du kanske har fått prednisolon eller hydrocortison under längre tid är lakritsrot ett bra supplement för att få binjurarna att fungera optimalt igen, men det är sällan tillräckligt. Kontakta därför en biopat eller en fytoterapeut så du kan få ett individuellt program som passar till dina symtom.

Ytterligare information
www.phytotherapies.org
Eva i Skåne
När jag var barn köpte vi lakritsrot på apoteket och gick och tuggade på. Gott, men kanske inte så bra inser jag när jag läst denna tråd. wink.gif
Christoffer
Jag bli piggare av lakritsrot då jag har som mest ortostatiska besvär.
sanna
Vill du berätta vad ortostatiska besvär är?

"om man inte frågar får man inte veta* smile.gif

Nyfikna Sanna smile.gif
sanna
En sak till apropos detta: salmiak - har inte det också en stimulerande effekt? Vet inte riktigt vad salmiak är, det är nog inte från växtriket, antagligen artificiellt, eller är det något slags mineral???...har för mig att jag har hört något om just salmiak i samband med högt blodtryck och "uppåteffekt". Någon annan som vet mer? Man brukar ju blanda salmiak med just lakrits i godis... unsure.gif

Sanna
*Felix matte*
CITAT (sanna @ 02-12-2003, 20:04)
Vill du berätta vad ortostatiska besvär är?

"om man inte frågar får man inte veta* smile.gif

Nyfikna Sanna smile.gif

Går väl att förklara med att blodtrycket sjunker när du ställer dig upp.
Ganska vanligt bland äldre, men inte helt unikt även bland den yngre generationen.
KURT
CITAT (sanna @ 02-12-2003, 20:10)
En sak till apropos detta: salmiak - har inte det också en stimulerande effekt? Vet inte riktigt vad salmiak är, det är nog inte från växtriket, antagligen artificiellt, eller är det något slags mineral???...har för mig att jag har hört något om just salmiak i samband med högt blodtryck och "uppåteffekt". Någon annan som vet mer? Man brukar ju blanda salmiak med just lakrits i godis... unsure.gif

Sanna

Salmiak är bara saltet ammoniumklorid (som används som samksättning i vissa sorters salt lakrits), har inte några medicinska egenskaper vad jag vet. Däremot kanske man kan använda det för att göra hemgjort godis?
Christoffer
Ortostatiska besvär... det är främst att man blir yr eller ser stjärnor eller det svartnar för ögonen när man reser sig upp. Det har med kärlen att göra. Blodtrycket orkar inte pumpa tillräckligt med blod från framförallt vaderna till huvudet. Lakrits lindrar detta, men samtidigt så ska man ta det försiktigt eftersom lakrits sägs vara farlig. 30g per dag under en lång tid ska tydligen vara farlig. Men på det sistnämnda så minns jag inte om det var ren lakrits eller lakritsgodis.
Christoffer
Ammoniumklorid, man borde väl kunna gödsla med det också? Kväve som kväve liksom. Om det är klorid eller nitrat eller sulfat spelar väl ingen roll för växterna, eller?
Någon medicinsk användning av salmiak känner jag inte till. Men det låter inte som att det skulle vara bra.
KURT
CITAT (Christoffer @ 03-12-2003, 11:18)
Ammoniumklorid, man borde väl kunna gödsla med det också? Kväve som kväve liksom. Om det är klorid eller nitrat eller sulfat spelar väl ingen roll för växterna, eller?
Någon medicinsk användning av salmiak känner jag inte till. Men det låter inte som att det skulle vara bra.

Nitrat kan ju växterna använda som kvävekälla, kloridjoner är inte nyttigt i större mängder.
Christoffer
Det var ett snabbt svar. Tack för informationen innan jag skulle försöka mig på något dumt åt mina växter.
kryddan
CITAT (Christoffer @ 02-12-2003, 19:27)
Jag bli piggare av lakritsrot då jag har som mest ortostatiska besvär.

Jaså det har ett namn! Jag har alltid fått höra att "ja du är ju så lång" när folk har sett att jag står och svajar laugh.gif

Har med åren lärt mig ett knep så att jag klarar att resa mig och gå iväg utan att yrsla allt för mycket - jag tittar neråt med huvudet och även om det är lite svart de första stegen så klarnar det snart. Det är ju liksom inte alltid man tycker sig ha tid att vänta in att mörkret drar bort och stjärnorna lägger sig...
Christoffer
Tack för tipset, Kryddan. Visserligen är det bättre att ha lågt än högt blodtryck, men varje gång man ser stjärnor så ryker ju också hjärnceller. Men vi har ju så många. Syrebrist är aldrig bra, men människan klarar nog några enstaka minuter utan syre utan att ta allvarlig skada (tror jag)
*Felix matte*
CITAT (Christoffer @ 04-12-2003, 22:39)
Tack för tipset, Kryddan. Visserligen är det bättre att ha lågt än högt blodtryck, men varje gång man ser stjärnor så ryker ju också hjärnceller. Men vi har ju så många. Syrebrist är aldrig bra, men människan klarar nog några enstaka minuter utan syre utan att ta allvarlig skada (tror jag)

Lågt blodtryck är helt ofarligt, men är man orolig och tycker att det begränsar ens liv, så skriver doktorn ut piller som höjer det litegrann. Vem har sagt att hjärnceller försvinner när vi ser stjärnor?
Blodtrycksfall innebär inte att du får syrebrist.
Utan syre lever nog ingen särskilt länge... men att leva med ständig syrebrist = Hypoxi, det klarar människan galant i åratal, kanske rentav tiotals .
Christoffer
Tack för informationen... Det har inget sagt till mig innan. Jag har hört att hjärnceller försvinner, det kommer inte tillräckligt med syre till hjärnan och så vidare. Men det är bra att veta att det inte är farligt.

Jag har Orstanorm mot detta, men tar det sällan.
Den har ju sina biverkningar den också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon