KRT
Hade lyckan idag att gå förbi en magnolia och det fanns några knallröda föer i "baljorna". Plockade alltså fröerna helt färska direkt från plantan. Men hur ska jag göra nu för bästa resulat? Ska jag torka dem, elelr blir grobarheten sämre då? Ska de planteras inne, ute? Eftersom de har suttit på busken genom några frostnätter kanske de är tillräckligt stratifierade för att gro, eller får man bättre plantor om man sätter dem ute och avvaktar tills de gror av utetemperaturen????

Jan Lindgren
Hej!
Tvätta fröna, så och ställ ut krukan.
MVH
Jan Lindgren
BigDaddy
CITAT (Jan Lindgren @ 04-12-2009, 14:52) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Jag hittade samma sak jag med. Ett par frågor.

1. I frökapslarna fanns kärnor jag plockade ur. Sedan satt ett lager med ytterligare frökapsel/skinn runt 'kärnor' vilket jag även det plockade bort. Gjorde jag rätt i det?

2. Nu lade jag dem i vatten över natten & imorn hamnar de i kruka & ut i kylan. Ska de vattnas ngt om de står på balkongen & under tak?

3. Hur långt ner i gjorden ska jag sätta dem?

4. Mina var inte röda utan gulaktiga som många andra kärnor. Varför var den andres röda?

5. Hur bra är grobarheten? Jag har nu ca 20st. Räcker det för att få upp 2st tro? Jag har möjlighet att hämta många fler för det fanns det.

6. De ska inte filas lite?

7. Hur lång tid tar det innan de kan få blom om de överlever?

8. Får alla blom om de lever såpass länge som det ska för att få blom?
KRT
CITAT (Jan Lindgren @ 04-12-2009, 14:52) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Varför tvätta dem? De var inte alls kladdiga eller något, såg ut ungefär som bönor (och intressant nog såg frökapslarna ut ungefär som bönskidor också (fast knotigare smile.gif)?
Jag gör iaf så att jag sår dem och sätter ut dem tillsammans med alla andra höstsådda perenner och buskar....

BigDaddy -
Jag skulle gissa på att färgskillnaden beror på vilken sort det är, och förmodligen beror grobarheten, tid till blomning etc också på sort.
Jan Lindgren
Hej!
Magnoliafrön brukar vara täckta av ett groningshämmande ämne. De gror så småningom även om du inte tvättar dem men det tar längre tid och blir mer ojämn groning. Förmodligen är det effektivast att svälja fröna och ta hand om dem när de kommer ut men det kanske är lite opraktiskt.
MVH
Jan Lindgren
BigDaddy
Hej. Du är proffset.
Kan inte du svara om du orkar lite mer ingående på mina frågor även om jag fick lite svar jag sökte.
Är så kass på detta men vill så gärna. wink.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag har aldrig hållit på med magnolior. Der är enklare att besöka några samlarträdgårdar. Många har ju över 50 olika sorter i sina trädgårdar. Det finns några som skriver på alltomtradgard.se som är riktigt duktiga på magnolier. Fråga där. Just nu pågår det en grundlig genomgång av alla odlingsbara magnolior.
MVH
Jan Lindgren
BigDaddy
CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2009, 16:29) *
Hej!
Jag har aldrig hållit på med magnolior. Der är enklare att besöka några samlarträdgårdar. Många har ju över 50 olika sorter i sina trädgårdar. Det finns några som skriver på alltomtradgard.se som är riktigt duktiga på magnolier. Fråga där. Just nu pågår det en grundlig genomgång av alla odlingsbara magnolior.
MVH
Jan Lindgren

Tack. Jag tror jag testar där. smile.gif
KRT
CITAT (Jan Lindgren @ 09-12-2009, 15:44) *
Förmodligen är det effektivast att svälja fröna och ta hand om dem när de kommer ut men det kanske är lite opraktiskt.

Hmmm, nej den metoden tror jag att jag skippar laugh.gif
Men jag tvättar dem först då, räcker det med vatten eller ska jag ta tvål också? Frön måst ju ofta utsättas för vatten, så det groningshämmande ämnet kanske inte går bort med bara vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon