Antar du menar mina bilder med stora björkar strax bakom. När jag grävde den långa rabatten mot grannen tog vi bort en massa mindre rötter, dom stora kommer man aldrig åt och går väl djupare ner. Alla mina rosor i den rabatten mår prima och har växt över all förväntan, men jag vattnar varje vecka om det är torrt.

Bilden från i sommar. Vi har sol här hela dagen, syrénhäcken nyligen nerklippt
Lykkefund, detta är väl antagligen ett skräckexempel på hur man inte ska göra, nära en stor björk den är vår egen och en lång syrénhäck mot grannen helt nära. Nu har det gått tre år och i höstas stack den iväg med ett par 3 m långa skott upp mot stammen. Jag räknar inte med att det blir en 10 m ros utan nöjer mig med mindre, tiden får utvisa ? Vattnar även här och den får kogödsel varje år. Det svåra var att få till en bra grop här och plantera i från början, fyllde sedan med den bästa rosjorden, kompost, benmjöl.
Så självklart ska du prova, har inga rotspärrar mot björkarna, hjälper inte på dessa jättar. Tror vi har björkarnas rötter under hela vår baksida, vi såg det när vi grävde nya uteplatsen, dammen förra året.