Full version: Rosor vid björkstam
Knytt
Jag har länge velat plantera några rosor vid en björk på tomten - men jag la ner tanken ett tag eftersom jag tänkte att björken ju dricker så kopiöst så rosorna får nog föra en tynande tillvaro.

Men nu satt jag och dreglade över alla era dagens rugosa-trådar och ser flera bilder där de är planterade precis bredvid just en björk!

Så då undrar jag: hur anlägger ni en sådan rabatt? Lägger ni rotbarriärer eller fungerar det bara bra ändå?
Får ni vattna som tossiga?
Christina i Taxinge~
Kajsa är ju den som jag vet har rosor planterade nära björkar med utmärkt resultat.
Hon svarar säkert snart på din fråga.
Tänkte bara säga att man kan alltid överväga upphöjd rabatt om man vill plantera i svåra lägen.
svennis
Visst går det.
Jag har gjort det, Venusta Pendula, tätt stammen och den lever o växer.
MEN RÄKNA INTE MED ATT DEN VÄXER LIKA FORT.
Vatten har den fått någon gång. Stor björk dricker > 500 liter vatten om dagen.
Kanske jag går ut o fotar den.... rolleyes.gif
Kajsa
Antar du menar mina bilder med stora björkar strax bakom. När jag grävde den långa rabatten mot grannen tog vi bort en massa mindre rötter, dom stora kommer man aldrig åt och går väl djupare ner. Alla mina rosor i den rabatten mår prima och har växt över all förväntan, men jag vattnar varje vecka om det är torrt.

Bilden från i sommar. Vi har sol här hela dagen, syrénhäcken nyligen nerklippt

Lykkefund, detta är väl antagligen ett skräckexempel på hur man inte ska göra, nära en stor björk den är vår egen och en lång syrénhäck mot grannen helt nära. Nu har det gått tre år och i höstas stack den iväg med ett par 3 m långa skott upp mot stammen. Jag räknar inte med att det blir en 10 m ros utan nöjer mig med mindre, tiden får utvisa ? Vattnar även här och den får kogödsel varje år. Det svåra var att få till en bra grop här och plantera i från början, fyllde sedan med den bästa rosjorden, kompost, benmjöl.

Så självklart ska du prova, har inga rotspärrar mot björkarna, hjälper inte på dessa jättar. Tror vi har björkarnas rötter under hela vår baksida, vi såg det när vi grävde nya uteplatsen, dammen förra året.
elvisjö
Jag skulle absolut göra en våtbädd för rosen.
Var och hörde ett föredrag med Maj-Lis Petterson som berättade om våtbäddar.
Hon berättade i superlativ hur bra metoden var.
Rosor blir ju vackrare ju bättre jord dom har och kan vara vackra de första åren, men sen tyna bort i ett dåligt läge
Googla på våtbädd alternativt blötbädd och läs in dig på ämnet, det är inte så krångligt som det låter.
Lycka till
Knytt
å så bra tankar, då behöver jag ju inte ge upp tanken helt!
Jag ska googla och känna efter, som ni säger är väl björkarnas rötter överallt ändå ...

Tack! smile.gif
svennis
Nu fick jag fram bild..

V Pendula,björk x.JPG

Peta ner den mellan några rötter.
Nu tar jag ju själv fram rosen, på egen rot.

Trevlig HELG

Lars-Inge Karlsson

HEJ.
ROSOR VID BJÖRKSTAM-SJÄLV HAR JA PLANTERAT EN ROS PAUL HIMALAYA MUSK-DEN PLANTERADES MELLAN TVÅ BJÖRKAR-GRÄVDE CA 80 CM-LADE EN GROP AV PLASRFOLIE-ÅTERFYLLDE MED BLANDAD JORD
OCH KOMPOST-I DAG ÄR DEN 7 METER HÖG-TRIVS ALLDELES UTMÄRKT MED FOLIEN UNDER RÖTTERNA-ÄR I ZON 3.
LYCKA TILL
HÄLSNINGAR
ROSLASSE
Christina i Taxinge~
Va´ kul, Lasse!
Tänk så bra om du hade en bild att visa på rosen....?
Jag har aldrig vågat mig på 'Pauls Himalayan Musk', men den går tydligen bra i zon 3?
Eller står den väldigt skyddad?

Bassam
Hej
Det är bra öm man planterara blommor under björken men det blir bättre om man lägger rosor med sina krukor i marken för att släppa bort spekulation mellan dom.
H: Bassam
Mimika
Jag undrar detsamma. Har satt ett par rosor där två stora björkar växer ganska nära huset, och där ska de få vara kvar.. men hur det går för rosorna undrar jag. Jag la ner markväv för att de skulle få etablera sig ifred, men egentligen är jag tveksam, rosor vill ju gräva djupt med rötterna. Så att använda blötbädd med rosor är väl tveksamt, bättre för ytliga rotsystem som rhododendron.
Sätter man rosen nära trädet mellan rötterna kanske trädet inte märker den smile.gif rötterna är ju långt utanför trädet på en stor björk..bara spekulerar.
Sen regnar det ju dåligt nära träd..
Bassam
Hej
Också vintergrön växter har liten rötter.
Obs : om man vill plantera rosor det är bra om man upphöjd marken under björk för att björk rötter och rosor rötter ska trivs tillsamma.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon