Full version: Passiflora
MissTrädgård
Hejsan

En av mina passionblomma har nu börjat att växa på bra, men frågan är om jag ska klippa ner den?
I så fall vart ska jag klippa? Han är lite över 50 cm.

Tacksam för svar smile.gif[attachment=44985:Passiflora_kopia.jpg]
Alexander-VG-zon3
vill du toppa den så kan du toppa ovanför ett bladpar. där bladen sitter är där nya grenar kommer.
MissTrädgård
Tack så mycket för svaret

Då blir det rätt långt ner med andra ord. Vad är fördelen med att toppa den?

Det är tänkt att jag ska ha den i ett fönster senare. Just nu står den + 19 till i en växt garderob med extra ljus.
Jag har gjort en liten ring där jag tror att jag ska toppa, är det bra så eller är det helt fel?

Du skulle inte kunna vara jättegullig och göra en lite ring runt där du tycker att jag ska toppa av wub.gif

[attachment=44986:Passiflo...igerad_1.jpg]
Alexander-VG-zon3
klipp ca 2-3mm ovanför ett blad. jag laddar upp denna bild så ser du kanske vart du vill klippa.
[attachment=44987:Passiflo...iaklippt.jpg]

fördelen med toppning är du kan hålla den mindre och den förgrenar sig, dock så när dom blir äldre så får dom ändå nya grenar/sidoskott. men när dom växt sig stora så brukar jag klippa ner mina under hösten eller våren. dom blommar på ettårigaskott på sensommaren-hösten.
MissTrädgård
Tusen tack för dina snabba svar thanks.gif

Nu ska det toppas, och tack vare dig så vet jag vart smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon