Lavin
Hej, detta kanske hör hemma lite under pallkragar, men jag hade inte direkt tänkt odla grönsaker. Jag ska mura upp rabatter för att kunna se växterna inifrån, och hittade en snygg lösning på odla för hur man kan göra i nivåer, så att det är trevligt när man går också.

http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...kragerabatt.jpg

Om man ska plantera mindre träd, hur breda ska de uppmurade ytorna vara då? Funderar på silverpäron, björk (som väl ska ha ett rysligt rotsystem?). de fortsätter ju rakt ner men jag tänker att bredden också påverkar storleken på tillväxten.

Om man på vissa ytor har problem med syrenskott, går det att stoppa dessa med duk?

Tänkte också ha en del för rosenmalva, rosor och höstanemoner. Rosor vill ju har rätt så mycket vatten, så jag funderar på att kombinera detta med duk i botten och göra en blötbädd. Hur långt ner i marken ska man då gräva för att ge rosorna bästa chansen? I vanliga fall gräver jag ju 80cm ner, men man kanske ska göra ännu djupare om man ska lägga plast i botten? troigen mest engelska rosor.

tänkte komplettera med ett rör fyllt med grus och nätat som jag lägger in på ett par ställen i muren, så att jag skulle kunna tömma ut vattnet vid behov.

jag längtar verkligen efter upphöjda rabatter, så att man kan rensa ogräs och sitta på kanten.
Gunilla T
Hur stora bäddar du skall göra beror väl på hur mycket och vilka växter du vill plantera. Jag har gjort ett antal upphöjda bäddar, den största kanske 20 - 30 kvm.

Har planterat magnolior Rhododendron samt ett antal buskar och mindre träd.

Vill avråda dig från att plantera björk, den har väldigt ytliga rötter också som snabbt tar upp fukt och näring och många växter klarar inte rotkonkurrensen från björk.

Tvivlar på att markduk hindrar syrenrötter, iaf är det ingen match för trädrötter att gå genom markduk.
Lavin
Det som är klurigast är hur brett det måste vara för silverpäron. Vill helst inte att de ska vara bredare än 1 meter, om det blir bra förstås. Jag hade tänkt att de iaf skulle vara 5 stenar upp, dvs ca 60 cm höga. Sen 2-3 meters träd med hängande grenar och vacker stam. Jag vill få plats med så mycket...

Jag tyckte att det var så himla tilltalande att ha ordentliga kanter mot gångarna, avskyr gräskanter. Sen måste det vara tilltagna kanter så att jorden inte skvimper över när man bökar runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon