vickeva
Hej
Jag sitter och funderar på hurdant väder ni andra har. Här finns ju några som skriver att det är snö och kallt, men hur långt söderut är det kallt egentligen. Jag bor mellan Lund och Malmö (med sommarstuga ännu längre söderut) och här är det 9-10 grader om dagarna. Balderspråna blommar fortfarande och rosorna har knoppar (tror kanske inte att de hinner slå ut... wacko.gif ).
Någon enstaka dag är det frost på morgonen så man får skrapa bilen. Jag gillar den skånska vintern med dimma och glänsande leråkrar och pilealléer som hukar sig i vinden, så jag är inte ledsen att vi inte har snö, men är ändå lite nyfiken på er andra.

mildvinterhälsningar från
Fialotta
Stockholm...här är det grönt o
disigt men 6 grader varmt.... men däremot
är det inga långa dagar längre...mörkt, mörkt
tidigt...hugaligen, jag vill ha snö till jul!!!!!!!!! rolleyes.gif
Betty
Luleå, här är det också grönt - men inte disigt. smile.gif Idag på dan +4,3 grader och just nu +2,9 grader. Jag är inte heller så förtjust i snö, men ett lite lagomt värmande snötäcke skulle inte vara så dumt att ha i trädgården... Grön jul - nej tack! ohmy.gif
vickeva
CITAT (Betty @ 01-12-2003, 21:16)
Luleå, här är det också grönt - men inte disigt. smile.gif ohmy.gif

Men vem tusan är det som har snö då???
Betty
Inte vi i alla fall! biggrin.gif Såg på nyheterna att det ska bli snö på kalfjället i veckan... Kiruna ligger nog också i farozonen !:P
*Felix matte*
CITAT (vickeva @ 01-12-2003, 21:17)

Jag!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif men inte mer än ett par cm. tongue.gif
3 plusgrader just nu biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 01-12-2003, 21:23)
Inte vi i alla fall! biggrin.gif Såg på nyheterna att det ska bli snö på kalfjället i veckan... Kiruna ligger nog också i farozonen !:P

Men Betty då! Vi har minst 3 mil till kalfjället.
Då borde vi väl klara oss wink.gif Du kan väl hålla tummarna så vi slipper skräpet tongue.gif laugh.gif laugh.gif
andreas i uppsala
De senaste dagarna (veckan) har det varit 6.8 varenda dag hos mig.Felix matte hadeinte ni bort åt -30 för någon/några veckor sedan.Jag skulle aldrig klara av att bo uppe i norr.Hur lyckas ni?
Jag som tycker det är jättekallt(och mörkt) här på vintern. (hur kallt blir det hos er i norrland på vintern?)
mvh
andreas
Betty
CITAT (Felix matte @ 01-12-2003, 21:28)
Inte vi i alla fall!  :D Såg på nyheterna att det ska bli snö på kalfjället i veckan... Kiruna ligger nog också i farozonen !:P

Men Betty då! Vi har minst 3 mil till kalfjället.
Då borde vi väl klara oss wink.gif Du kan väl hålla tummarna så vi slipper skräpet tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Klart jag håller tummarna, så de blir blåååå ! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
CITAT (andreas i uppsala @ 01-12-2003, 22:07)
Jag skulle aldrig klara av att bo uppe i norr.Hur lyckas ni?
Jag som tycker det är jättekallt(och mörkt) här på vintern. (hur kallt blir det hos er i norrland på vintern?)

Jag skulle aldrig klara av att bo i blåshålet Uppsala på vintern! tongue.gif Visst kan det bli rejält kallt här uppe, men det är en mycket torrare kyla än den ni har på vintern - så det känns inte lika kallt. Det är lättare att stå ut med -15 grader i Luleå än -5 grader i Uppsala! Det går inte att klä sig mot er råa kyla på samma sätt som man kan klä sig mot vår torra kyla. smile.gif
Cilla
Ja, den norrländska kylan är lättare att andas i.
Här i Stockholms innersta skärgård har vi haft ljumt, duggregn och vackra, tysta dimmor senaste veckan. Inga farliga höststormar än så länge.
estet
CITAT (andreas i uppsala @ 01-12-2003, 22:07)
(hur kallt blir det hos er i norrland på vintern?)
mvh
andreas

Som kallast denna konstiga vinter har vi haft hittills -19.
Personligt köldrekord är -48, kring 1997 el. -98. Då hade det dessutom gått en huvudfas till huset, så vi hade bara 10 grader när vi vaknade, jag och mina grannar.
Som tur var så hade jag då bara ca 150 m. till jobbet, men mina grannar som inte hade haft motor- eller cupé-värmare åkte ändå iväg sina vanliga 13 mil (enkel väg) till jobbet. Jag hade inte vågat köra så långt utan stannat hemma, det var det många som gjorde också.

Nyårsafton är en sån där kall dag. Då brukar det alltid vara under -30.
Ett år cyklade jag & min sambo till en fest några km. bort när det var runt
-35.
Vi kom på på hemvägen mitt i natten att det hade gått fortare att gå, för cyklarna rullade knappt framåt. wacko.gif
vickeva

Men var bor du då?
vickeva
CITAT (Felix matte @ 01-12-2003, 21:26)

Och var bor du?
Betty
Jag bor i Luleå, zon 6. sleep.gif
vickeva
CITAT (Betty @ 01-12-2003, 23:24)
Jag bor i Luleå, zon 6. sleep.gif

Amen vad klantig jag är, det skrev du ju tidigare... wub.gif
Betty
CITAT (vickeva @ 01-12-2003, 23:24)
CITAT (Felix matte @ 01-12-2003, 21:26)

Och var bor du?

Hon bor i Kiruna, zon 8. sleep.gif
yla
skogen idag va mysig disig lagom kall o lagom varm
o våt o mossig o skön smile.gif

fast jag skulle ha gillat snö me knarr under sulorna
o ljuset ,,ljuset längtar jag efter

för det e verkligen fort mörkt när molnen ligger låga

smile.gif
Betty
ja, ljuset, det saknar jag med! Idag har det varit mulet, lite duggregn hela dan, så det hann aldrig bli ljust innan det började skymma igen... sad.gif
*Felix matte*
Vi hade också mulet igår.
Nu har islyktorna smält ner.... blåst och 3 plusgrader just nu.
Mari-anne
Ingen snö i Kramfors heller vi har minus 0,8 grader. Nog vill jag ha lite snö till jul rolleyes.gif
andreas i uppsala
Personligen så tycker jag inte att uppsala har särskilt blåsiga och gråkalla(råa) vintrar.När jag var i skåne i början av november så var det verkligen grå kallt.Det var runt 10 plus med det känndes ändå så kallt (jämfört i uppsala)
Även i stockholm är det riktigt grå kallt på hösten o vintern.
Uppsala har däremot torra vintrar.(Det regnar under 500mm om året här)

Jag har dock aldrig varit norr om Sveg(på sommaren) så jag har ingen aning om hur kall en norrlänsk vinter är eller hur det ser ut där uppe i norr.Jag kan bara gissa.Kommer det mycket snö?och hur länge vara vintern och hur mörkt blir det under vintern?
mvh
andreas
estet
CITAT (Betty @ 01-12-2003, 23:39)
ja, ljuset, det saknar jag med! Idag har det varit mulet, lite duggregn  hela dan, så det hann aldrig bli ljust innan det började skymma igen... sad.gif

...men idag har det varit bättre väder!
Tom att man såg solens strålar, inte själva solen då, på trädtopparna en liiten stund.
Klart och lite kallare, -6 här i köldhålet just nu.
smile.gif
Betty
CITAT (andreas i uppsala @ 02-12-2003, 14:08)
Jag har dock aldrig varit norr om Sveg(på sommaren) så jag har ingen aning om hur kall en norrlänsk vinter är eller hur det ser ut där uppe i norr.Jag kan bara gissa.Kommer  det mycket snö?och hur länge vara vintern och hur mörkt blir det under vintern?
mvh
andreas

Ja du, det är numera inte helt lätt att svara på frågan: Hur ser en norrlänsk vinter ut? Ingenstans i landet verkar vintrarna längre vara vad de har varit, växthuseffekten... unsure.gif I år är vintern sen, vi brukar ha snö ungefär från november - april. Oktober - november är de mörkaste månaderna - sen kommer förhoppningsvis snön och lyser upp tillvaron lite. Svårt att svara på hur mörkt det är... dagsljus några få timmar mitt på dan(vid klart väder) sen skymmer det redan från 2-tiden, vid 3-tiden är det mörkt. Kolla våra webbkameror på
http://www.lulea.se/
http://www.kommun.kiruna.se/web2/kameror/
http://www.pitea.se/default_pp.asp
http://www.skelleftea.se/allmant/webbkameror.asp
Snömängden, ja... här i Luleå kan det nog bli 1½ - 2 meter som mest.
För ett par år sedan kom den snö, som sedan låg kvar hela vintern, så sent som 23/12.
Den mest extrema kylan jag har upplevt var -47 grader, den 28/1 -99. Det är dubbelt så kallt som det brukar bli i mer normala fall.
Men sen när våren kommer - då går det undan! Vi har en kort och intensiv vår som följs av en dygnetrunt-ljus sommar! smile.gif
Betty
CITAT (estet @ 02-12-2003, 15:08)
CITAT (Betty @ 01-12-2003, 23:39)
ja, ljuset, det saknar jag med! Idag har det varit mulet, lite duggregn  hela dan, så det hann aldrig bli ljust innan det började skymma igen... sad.gif

...men idag har det varit bättre väder!
Tom att man såg solens strålar, inte själva solen då, på trädtopparna en liiten stund.
Klart och lite kallare, -6 här i köldhålet just nu.
smile.gif

Brrr, vad kallt ni har! Här är det -4 just nu. Det var skönt att se solen igen efter gråvädersdagarna vi haft.
Kajsa
I Västerås + 7 grader passar en cyklist utmärkt, jag gillar vädret.
Det kan få komma lite snö på julafton, det andra kan vara.
Annki
Någon entusiast hade klämt upp en isstaty på Farsta torg igår. DEN lär inte bli långlivad!! laugh.gif Först stod ungarna och kramade den, klappade den och slickade på den. Dessutom har vi +6 och duggregn. Helt underbart väder!! Jag är så himla glad så länge jag slipper skotta snö med min rygg. smile.gif Skulle faktiskt kunna tänka mig en hel vinter med +6 och duggregn! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Sylvia
CITAT (Mari-anne @ 02-12-2003, 09:16)
Ingen snö i Kramfors heller vi har minus 0,8 grader. Nog vill jag ha lite snö till jul rolleyes.gif

Kramsnö, då, passar bra i Kramfors!! laugh.gif biggrin.gif

Vi har den vanliga västkustvintern, ingen snö, grådisigt emellanåt, några solglimtar då o då...
Till jul skulle det vara kul att ha ett par cm snö, men det är nog ingen chans... sad.gif
Micke
Och här i södra Finland fortsätter den "skånska" vintern med +5 dagtid och någon plusgrad nattetid, det var länge sedan jag upplevde något så fantastiskt (är ju född i Skåne). Violerna blommar vidare och fortfarande har jag örtlådan utomhus. Inte för det, i ett par repriser har det kommit snö, men den försvann lika fort som den kom. Frun och barnen stönar efter snö för att slippa detta våta mörker, men jag går bara omkring och njuter. Och i förrgår fick jag en knäpp i huvudet ("går det så går det") och slängde ut bergsbambun ur krukorna och grävde ner dem utomhus istället (så håll tummarna nu "andreas i uppsala")... biggrin.gif

Micke
andreas i uppsala
visst så håller jag tummarna.Lägg lite granris på marken så borde den nog klara sig.Det blir troligtvis en mycket mild vinter.Vem hade kunnat ana att vi skulle ha sånt här väder i december(+7 i dag)
mvh
andreas
Micke
Tack för tipset Andreas, men har redan täckt in dem med ett tjockt lager eklöv - duger det eller borde jag byta? Finns gott om tid ännu, de har lovat plusgrader hela veckan...

Den utlösande faktorn till att jag bestämde mig för att kasta ut dem från krukorna och gräva ner dem i marken var - förutom dina tidigare synpunkter och tips i bambutråden - att den ena blev angripen av ullöss. Och så påstås det i litteraturen att bambu sällan har ohyreproblem! Nåja, där ser man. Skulle inte riktigt iddas hålla på med ohyrabekämpning så här "off-season", så därför beslöt jag låta vintern sköta sitt - det som överlever tar jag hand om på våren (gäller även bambun tongue.gif )...

Micke
andreas i uppsala
Personligen så skulle jag använda granris.löv blir och behåller lätt de våta.Och sen när det fryser(då tänker jag på din bambu).Jag använder löv som skydd för mina kryddor men då täcker jag löven med vit plast(med små hål på),dock inte direkt på.De måste ju kunna få andas.
För bambu som inte just blivit planterad så är löv bra.Det kan få ligga kvar och multna.Fast bäst är ju endå bambuns egna löv/blad.

Min (stora)pseudosasa japonica som jag tänkt plantera ut tidigt i vår blev attackerad av vita flygare.Jag skaffade mig provado plus och sprejade på.Jag råkade spreja lite för mycket.För efter en vecka började den att tappa en MASSA blad.Efter två veckor tog jag ut den och ställde den mitt i det milda regnet.Där stod den en dag,efter det tog jag in den i i förådet precis under lysröret och nu mår den prima och alla de blad som försvann är nu tillbaks.Den växer fort under lampan.Som högst är den runt 120-130 cm.

mvh
andreas
kryddan
Igår var här elva grader - och fuktig dimma blink.gif Huga... Jag föredrar snö!
Fast Stockholmsvintern är ändå lite snällare än Göteborgsvarianten som enligt mitt minne mycket bestod av ihållande vind och blöta. Alltid något positivt med Stockholm m.a.o laugh.gif
wolkenkrabber
snöblandat regn fick man imorse, fast det var plus grader, stand har legat i tät dimma hela dagen, men ser inte ens över till frösön och virse versa
andreas i uppsala
11.3 här idag(uu), både sol och regn smile.gif
renate
Ca. 9° lite regn men skönt i den friska oktoberluften.Inget fel på vädret,bar lite mörkt men det vänder snart igen.
estet
Hmm, ca 0 och gråmulet...ett tag kom det frusen nederbörd, ett mellanting mellan hagel och snö. Å nu passerar sandbilen!
ingmet
I Stockholm rejält blåsigt men ganska soligt. Sena eftermiddagen bjöd på några få regnstänk. 12 grader vilket ändå är ganska skönt, speciellt när dagen bjöd på digert grävande. Konstaterade att det blev bättre väder än vad SMHI befarade igår kväll. (Gårdagen bjöd på dystert grått väder och regn, totalt 12 mm.)
Sylvia
Den stora Ön Hisingen utanför Göteborg här.
Vädret: Vi har den vanliga västkusthösten: ingen snö, grådisigt mest, regnar emellanåt, några solglimtar då o då...
andreas i uppsala
snö är väl mer vinter än höst tongue.gif
Betty
CITAT (estet @ 18-10-2004, 18:42)
Hmm, ca 0 och gråmulet...ett tag kom det frusen nederbörd, ett mellanting mellan hagel och snö. Å nu passerar sandbilen!

Vi har haft samma s**t-väder som er idag. sad.gif
CITAT
snö är väl mer vinter än höst

Ja Andreas, det håller jag med dig om. Vi är nu inne i den värsta/mörkaste perioden: Oktober - November. Sen blir det bättre! När snön lägger sig blir det ljusare. smile.gif
Smekajsa
grå grå grå grå grå
+ 8 grader, duggregn å blåst

var in till vårt företag i Örebro på sen eftermiddan
och fakturera en del
fy sjutton va svart det var när jag åkte hem vid 18.30 tiden

de tre sista dagarna har det ju knappt varit fullt dagsljus
man har fått tända lampor inomhus för att t ex läsa m m
mad.gif mad.gif
gammelnalle
räkna inte med nåt svar från "upphovsmakerskan" nu idag. den 18 oktober...

Hon passar på att fylla jämt!!
25 eller 30 tror jag visst!!

Grattis Vickeva!!!
vickeva
CITAT (gammelnalle @ 18-10-2004, 23:46)
räkna inte med nåt svar från "upphovsmakerskan" nu idag. den 18 oktober...

Hon passar på att fylla jämt!!
25 eller 30 tror jag visst!!

Grattis Vickeva!!!

jag är ju här just prexis nu...
andreas i uppsala
6.8 och regn idag. Väldigt grått ute. I morgon ska det blir bättre smile.gif
Betty
Kring 3 grader och halvmulet idag. I morron ska det visst bli värre... sad.gif
yla
jättemysigt i skogen lite kyligt o disigt men alldeles vindstilla o så alla dessa gula löv
japp de blev fem liter trattisar idag me rolleyes.gif
pejori
idag är det typiskt göteborgsväder här. huh.gif
gråmulet med ett lätt duggregn och råkall fuktig luft sad.gif
andreas i uppsala
9 grader, mulet gråkallt och duggregn. Grattis alla malmöbor och skåningar, på måndag kommer ni få +17 grader! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon