Full version: datorproblem
dalby
Kan någon tala om för mig hur jag får tillbaka ljudet när jag spelar upp på en kassettbandspelare kopplad till datorn. Den funkade innan omformateringen . Ljudet på datorn o högtalarna fungerar och jag har testat att koppla in den på ett annat uttag på datorn men iicke. Någon som vet ???
PeterDeleter
Hej

Gissar du kör Windows XP och att du inte flyttat om kablar.

Första jag kommer att tänka på är detta:

Klicka "start", "alla program", "tillbehör", "underhållning", "volymkontrollen".

Förmodligen är det ibockat på "insignal-volym" -ljud av.
(du kanske måste klicka på "alternativ", avancerade kontroller" för att få fram det.

/PeterDeleter
dalby
det funkade! tusen tack
PeterDeleter
Strålande!

/PeterDeleter
MariaS
Du verkar haj på det där med ljud. Sambon köpte ett headset med microfon. Ljudet fungerar i lurarna men inte i microfonen.

Har du en bra lösning på det med?
PeterDeleter
Hej hopp

Kan vara fler saker beroende på ljudkort du har. Ska du använda micken i vissa speciella program hjälper det ibland att gå in där jag skrev på ovanstående inlägg och under "micr-volym" bocka av ljudet då du kanske har egen programvara för just ditt ljudkort. Har du egen programvara för ljudkortet bör du finna inställningar för det längst ner till höger under aktivitetsfältet. Högerklicka och leta upp inställningar för mikrofon. Är det ett USB-headset eller "vanliga" kablar?

En annan sak är att gå in på "start", "kontrollpanelen", "ljud och ljudenheter", "ljudenheter". Kolla under "inspelning av ljud" att det står rätt med det ljudkortet du har.

Hoppas du fått lite tips att labba med och lycka till!
MariaS
CITAT (PeterDeleter @ 06-12-2009, 21:25) *
Hej hopp

Kan vara fler saker beroende på ljudkort du har. Ska du använda micken i vissa speciella program hjälper det ibland att gå in där jag skrev på ovanstående inlägg och under "micr-volym" bocka av ljudet då du kanske har egen programvara för just ditt ljudkort. Har du egen programvara för ljudkortet bör du finna inställningar för det längst ner till höger under aktivitetsfältet. Högerklicka och leta upp inställningar för mikrofon. Är det ett USB-headset eller "vanliga" kablar?

En annan sak är att gå in på "start", "kontrollpanelen", "ljud och ljudenheter", "ljudenheter". Kolla under "inspelning av ljud" att det står rätt med det ljudkortet du har.

Hoppas du fått lite tips att labba med och lycka till!

Det är vanliga kablar och ingen egen programvara till ljudkortet. Det står 'Realtec HD Audio input' som standardenhet och det finns inget annat alternativ. Uppspelning står på 'output' till hörlurarna. Har provat med att koppla både på fram och baksidan.
PeterDeleter
Du var snabb. Kolla först och främst det jag skrev svar till han tidigare och prova slå av/på mikrofonen där + givetvis ställa upp ljudet. Har du Realtek som du skrev borde du ha en liten ikon längst ner på aktivitetsfönstret (bredvid "visning av klockan") som heter typ "Realtek HD Audio Manager" där du kan leta upp inspelning av ljud. Borde se ut som en liten högtalare.

Lycka till!
MariaS
Allt ser ut som du säger, utom möjligen då, att ljudet tydligen är digitalt på framsidan och analogt på baksidan. Kan det ändå vara det som är felet?

giggle.gif Gubben ligger med baken i vädret och kopplar för livet...

...och fungerar det.... ICKE
PeterDeleter
Ha-ha

Men har du hunnit "labba" lite med det jag skrivit? Sen enklast att testa när du gjort någon ändring är att gå in på start, alla program, tillbehör, underhållning, ljudinspelaren. Eller under Realtek i aktivitetsfältet.

Men se till att det först och främst är kopplat rätt men gissar du har färger så det inte kan kopplas fel hoppas jag.
MariaS
CITAT (PeterDeleter @ 06-12-2009, 21:51) *
Oki

Men har du hunnit "labba" lite med det jag skrivit? Sen enklast att testa när du gjort någon ändring är att gå in på start, alla program, tillbehör, underhållning, ljudinspelaren.

Redan gjort. Det du skrev till dalby, är testat innan jag skrev i tråden.

Nu är gubben sur och tar väl med sig "skräpet" till dit han köpte det... Han gav upp! tongue.gif ohmy.gif
PeterDeleter
ha-ha-ha

Skillsmässa?

Vet det kan "spöka" med micken. Men med lite enträgna försök brukar det gå igång. Problemet är bara att det är lätt i ren frustration prova allt på en gång och inte tar det i rätt ordning. Så ge inte upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon