Pernilla i villa
Hej!
Jag har två novemberkaktusar. De står båda i samma fönster mot norr, får samma "behandling" när det gäller vattning och näringstillförsel. Den ena är fin med styva och gröna blad och blommar som bäst. Den andra är slak och hängig och har inga knoppar alls. Till saken hör att den hängiga är ca 35 år gammal, betydligt äldre än den andra kaktusen.

Har gamlingen gjort sitt eller finns det något jag gör fel, vad tror ni? Snälla, alla tips och råd välkomnas.
Hjälp mig!

Pernilla
Fny
Jag vet inte hur gamla dom kan bli... kanske dags att låta den yngla av sig? Sticklingarna jag tog från min äldsta ser mycket fräschare ut än mammaplantan! =)
Sunny
CITAT (Pernilla i villa @ 05-12-2009, 11:23) *
Till saken hör att den hängiga är ca 35 år gammal, betydligt äldre än den andra kaktusen.

De kan bli mycket äldre än dette og fortfarande være fine.

Men om den har "haft det dårligt" i en periode ,
så kan den være merket av det slik at den ikke kan bli helt fin igjen.

Peztis
Först och främst så skulle jag nog ta sticklingar om det är en planta du är rädd om. Är den 35 år gammal så betyder den säkert en hel del för dig.

Sedan skulle jag nog prova med att plantera om den och hoppas på att den tar sig.
Pernilla i villa
Tusen tack för era svar, jag ska följa dem dels genom att ta sticklingar dels genom omplantering, det var nog ett bra tag sedan ...

Jag har också en porslinsblomma som är drygt 50 år som mår hur bra som helst. Man vill ju gärna att de fortsätter växa i all evighet men det kanske inte är så realistiskt. Ska i alla fall ge gammelkaktusen ett chans till tack vare er!

Trevlig fortsatt söndag smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon