Anki V
Nu har jag blivit kallad svikare och hotad med ”stryk” eftersom jag lagt ut några trådar på AoT. Mailet var anonymt, kommer från en hotmailadress och har en lite tuff men ändå vänligt raljerande ton så jag tror jag vet vem det kommer ifrån kompiskram.gif .

För att tillfredställa min ”anonyma” vän provar jag att lägga in trådarna här med.

Jag börjar med, Sanguisorba menziesii – Brun pimpinell
Fröna fick jag av Gåsis som odlar i z 6-7.
Sådden ställde jag ut den 20/1 och tog sedan in den för att driva under lysrör efter 5 v. Fröna grodde helt problemfritt efter en dryg vecka. Sådden täckte jag med lite fint grus. Min bedömning är att växten är lätt att driva upp.

Den blir hos mig ca 120-140 cm hög och själva ”blomkolven” är ca 5 cm. Trots att den är så pass hög så är den ändå ganska stadig och är perfekt i en lite ”vildare” perennrabatt. Sår man tidigt och driver den under lysrör så kan den klämma fram någon enstaka blomma redan 1:a sommaren. Tyvärr så placerade jag den i min okunskap tillsammans med några lite klenare rosor så pimpinellen har helt tagit över där. Nästa säsong ska de få flytta till en ny rabatt där jag ska ha vita riddarsporrar i bakgrunden. Den självsår sig lite lagom och är lätt att rensa bort. Plantan är lätt att känna igen även som liten.
[attachment=45014:brun_pimpinell.JPG]

/Anki
Gåsis
En riktig favorit hos mig. Den passar till nästan allt. Jag har några fröer kvar om någon är intresserad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon