|
Så här såg det full späckade jul programmen ut slutet av 50 talet
Söndag 23 december:
20.00: Uppesittarkväll för hela familjen Konferencier: Henrik Dyfverman
21.30 - 23.00: Fallande stjärnor Tysk långfilm av Harald Braun från 1952
Måndag 24 december - julafton:
19.00: För er som fått tv i jul: Betlehems stjärna Siluettfilm av Lotte Reiniger med sång av Glydebourne Festival Chorus
20.00: Andy Pandy
20.35 - 21.10: Chaplinfilmer Hälsobrunnen och Äventyraren
Tisdag 25 december - juldagen:
15.00 - 15.25: Viggen Viggo En tv-film av Bertil Danielsson (repris)
20.25 - 21.10: tv-teater: Den långa julmiddagen av Thornton Wilder Dekor: Cloffe Regi: Hans Dahlin I rollerna: Annika Tretow, Lars Ekborg, Elsa Ebbesen, Torsten Lilliecrona, Ingvar Kjellson, Ulla Sjöblom, Doris Svedlund, Sif Ruud, Lars Lind.
Onsdag 26 december - annandag jul:
18.00 - 19.00: Sigges stora julcirkus med Sigge Fürst Arrangör: Barbro Svinhufvud
netaave
05-12-2009, 14:36
Åhhhh... Andy pandy och Sigges cirkus, minns ni?
CITAT (netaave @ 05-12-2009, 14:36)  Åhhhh... Andy pandy och Sigges cirkus, minns ni? Jaaaaaaaa lilla Andy pandy,Sigges cirkus var rolig (då alltså
Visst minns jag, och viggen som var med varje jul... Kommer ihåg humle och dumle också... Man är gammal nu...
Med Kapten Bäckdal om jag inte minns fel
CITAT (Carl @ 05-12-2009, 14:51)  Med Kapten Bäckdal om jag inte minns fel Japp, i hans skafferi...
PeterDeleter
05-12-2009, 14:58
Jösses....
Märker att jag inte är så gammal som jag trott. he-he
Själv är jag arton år men har sett repriserna och gott minne!!!!!!
Tänk TV med bara en kanal... Kommer ihåg melodifestivalerna på den tiden... Övertydliga munrörelser när dom sjöng...
Aqvakul
05-12-2009, 20:01
Fast en TV-kanal innebar att alla som kunde tittade på nästan allt. Två samtalsämnen dominerade i TV:s barndom: Dagens TV-program och det som gick igår. VILKEN GEMENSKAP!
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2009, 20:01)  Fast en TV-kanal innebar att alla som kunde tittade på nästan allt. Två samtalsämnen dominerade i TV:s barndom: Dagens TV-program och det som gick igår. VILKEN GEMENSKAP! Ja jäklar... Vi hade en TV med dörrar man kunde stänga, när man inte tittade... Platt-TV...PSSS
När färg tv kom hade alla kompisar färg tv men inte vi inte... Okay lite off topic men kul nu i efterhand Mvh
Aqvakul
05-12-2009, 20:14
CITAT (pejori @ 05-12-2009, 20:05)  Ja jäklar... Vi hade en TV med dörrar man kunde stänga, när man inte tittade... Platt-TV...PSSS  Vår TV hade en jalusidörr. När TVn pajade så revs den ut och fodralet blev ett förvaringsskåp i morsans sommarstuga. När hon sålde stugan i somras så försökte jag köra det till tippen. Men hon kom inte loss att städa ur det, så de nya ägarna fick överta det. Med tanke på att morsan säkert kan komma på obokat besök, så vågar de nog inte slänga det...
Hos oss, blev det ett barskåp, när TV-n rasade...  CITAT (PX-21 @ 05-12-2009, 20:12)  När färg tv kom hade alla kompisar färg tv men inte vi inte... Okay lite off topic men kul nu i efterhand Mvh Som nu, när ungarna skäms för alla har platt-tv och inte dom...
CITAT (Carl @ 05-12-2009, 15:52)  Själv är jag arton år men har sett repriserna och gott minne!!!!!! Jösses gosse. Repriserna är inget, mot när man satt där! Dagens höjdpunkt! Måltider och disk skulle vara avklarade och pyjamasen skulle sitta på men nyborstade tänder. Sen började TV:n och julkalendern (tidigt 60-tal). Tystnaden, barnen som satt som ljus, doften från de äldres glögg! De känslorna får man knappast med repriserna tyvärr...
[quote name='pejori' post='1131784' date='05-12-2009, 20:16' Som nu, när ungarna skäms för alla har platt-tv och inte dom...  [/quote] Nu har jag tagit igen ångesten nu har vi 3 "platteves" en 4 är på G ... :sweatingbullets Med blodpudding och ugnspannkaka skall det gå vägen..
50 tal- och första TV:. Ja
Vi fick prova en 17 tum och en 21 tums TV.
Några dagar med varje. Sedan fick vi titta på dem i tur och ordning!
Vi valde 17 tummare, för det blev tydligast bild! Jag vet att jag tyckte att andras TV apparater inte hade så blek och mindre skarp bild.
Sedan var det det där med rullning! Rätt som det var började bilden att rulla, kanske inte så ofta med det var störande när det hände!
Det var TV fritt på onsdagar de första åren, och månng repriser under dagtid så skift arb. kunde se då!
Nu är det andra tider...........
Aqvakul
05-12-2009, 22:25
Minns ni testbilden med indianen?
(Vi satt i klungor hos grannen och glodde på testbilden minst en halvtimme innan programmet började...)
ingrid fuxwall
05-12-2009, 22:40
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2009, 22:25)  Minns ni testbilden med indianen?
(Vi satt i klungor hos grannen och glodde på testbilden minst en halvtimme innan programmet började...) Några indianer minns jag inte men jag minns att min far höll för mina ögon när det var något hemskt polisingripande och att jag inte ens fick se på lördagens deckare, trots att farbror var statist i en serie där de mördade varandra väldigt mycket - det tar jag upp med käre far ofta. Humle och dumle och kapten Bölja och Andy pandy - man hade inga stora krav på den tiden, tveksamt om dagens barn skulle stanna kvar framför platt tv,n för att titta på detta CITAT (MariaS @ 05-12-2009, 20:18)  Jösses gosse. Repriserna är inget, mot när man satt där! Dagens höjdpunkt! Måltider och disk skulle vara avklarade och pyjamasen skulle sitta på men nyborstade tänder. Sen började TV:n och julkalendern (tidigt 60-tal). Tystnaden, barnen som satt som ljus, doften från de äldres glögg! De känslorna får man knappast med repriserna tyvärr... Minns när Teskedsgumman gick, alla i klassen såg det men få av killarna erkände att de gjorde det  Vi gick ju ändå på högstadiet och var vuxna
Aqvakul
05-12-2009, 22:48
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2009, 22:25)  Minns ni testbilden med indianen? Hittade den....
Solstorm
06-12-2009, 00:29
Humle och Dumle minns jag så det måste ha gått på sextiotalet också. CITAT (ingrid fuxwall @ 05-12-2009, 22:40)  i en serie där de mördade varandra väldigt mycket - det tar jag upp med käre far ofta. Nu löjlar jag mig men det lät så roligt. Kan man mörda varandra lite? Om man mördar varandra väldigt mycket, blir varje människa mördad mer än en gång då?  Jag är nog trött och fnissig nu.
Aqvakul
06-12-2009, 08:15
Vi fick färg-tv väldigt sent när redan dom flesta hade. Jag minns än idag hur det kändes. Vi fick den lagom till jul och satt och såg tecknat på den.
Aqvakul
06-12-2009, 08:25
Mina föräldrar var negativa till TV - överhuvudtaget. Man borde göra andra vettiga saker och umgås på kvällarna. 1961 så tröt tålamodet hos deras då tioårige son, som hittills fått se all TV hos grannar och kompisar: "Nu har alla i min klass TV - utom en - och dom är fattiga"... Någon vecka senare så hade också vi TV!!!
Aqvakul
06-12-2009, 08:31
Minns ni honom - Olle - den första "TV-stjärnan", som fick sparken från TV då han "fjantade sig" i folkparkerna...
Kommer ihåg TV från början av 60-talet, och då Andy Pandy såklart. Testbilden med indianen kommer jag inte ihåg alls, men Statshuset i Stockholm...?
Adventskalendern Titteliture med Victoria Kahn finns också där, och Hylands hörna. När barn skulle uppträda där skämdes jag så jag inte vågade titta.
Aqvakul
06-12-2009, 08:43
*Stintan*
06-12-2009, 09:17
Hur va de med han småstadpolisen, någon som minns? Förresten kommer jag ihåg att vi satt ett helt gäng ungar fastnaglade framför TV:n (fanns bara en i byn) och kollade på texten "Tillfälligt avbrott" hur länge som helst i väntan på Sigges cirkus.
Aqvakul
06-12-2009, 09:26
Jag minns programmet väl. Polisen spelades av någon som hette Torbjörn Jonsson, precis som en berömd fotbollsspelare i början på 60-talet. Charlie Normans trio med bl.a Roffe Berg var ett stående inslag, både som en slags clowner och som musiker. Tyvärr hittar jag inga bilder på nätet. Det verkar ont om dem från TV:s barndom - innan videotekniken...
edit: stavfel
Aqvakul
06-12-2009, 09:31
Jag hittade dock denna runa...
Helsingborgs Dagblad 4 december 2007
Radio- och tv-veteran avliden
Familj. Radio- och tv-veteranen Torbjörn Johnsson har avlidit efter en kort tids sjukdom. Torbjörn Johnsson vann Radiotjänsts konferenciertävling 1950. Han var programledare för många program i radio och tv, bland annat Vem är vem. Han blev mest känd för svenska folket som polisen i tv-serien Småstad som visades i början av 1960-talet. Torbjörn Johnsson blev 84 år gammal. Han ska jordfästas den 5:e december i Kungsholms kyrka i Stockholm, uppger hans son Martin Johnsson för TT.
Här kommer gamla testbilder. Man blir nostalgisk http://www.teracom.se/?page=5181
Aqvakul
06-12-2009, 10:32
CITAT (Carl @ 06-12-2009, 10:27)  Man blir nostalgisk visst är det så - och jag bara älskar det...
Solstorm
06-12-2009, 11:25
Jag har inget eget minne av Titteliture, men har fått berättat för mig att jag gick och tjatade om "titta Ture". Småstad har jag ett vagt minne av, tror att den måste ha gått på 60-talet.
Bröderna Cartwright älskade jag, fast det var allt en bit in på 60-talet. Jag skulle sova när det gick på TV men jag smög upp och gömde mig bakom familjen och kikade ändå. Självklart så var jag kär i Little Joe.
Aqvakul
06-12-2009, 11:27
CITAT (Solstorm @ 06-12-2009, 11:25)  Jag har inget eget minne av Titteliture, men har fått berättat för mig att jag gick och tjatade om "titta Ture". Småstad har jag ett vagt minne av, tror att den måste ha gått på 60-talet.
Bröderna Cartwright älskade jag, fast det var allt en bit in på 60-talet. Jag skulle sova när det gick på TV men jag smög upp och gömde mig bakom familjen och kikade ändå. Självklart så var jag kär i Little Joe. Ja, nästan alla var det, några i Adam, men ingen i Hoss.....
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2009, 10:32)  visst är det så - och jag bara älskar det... Visst är det härligt... Minns att jag tittade på något barnprogram och det var "slut för gott" och min mamma förklarade att det inte skulle komma mera avsnitt.. Det gick inte in i min sexåriga skalle och jag kunde inte förstå. Det fanns ju i TV-n... Bara att sätta på den, så kom det ju.
skogstroll
10-12-2009, 13:35
CITAT (Rose @ 06-12-2009, 08:18)  Vi fick färg-tv väldigt sent när redan dom flesta hade. Jag minns än idag hur det kändes. Vi fick den lagom till jul och satt och såg tecknat på den.  samma här, vi var väldigt sena. Mormor och morfar hade en som vi såg i färg på Kalle Anka  grannarna hade en oxå där jag såg på fragglarna
Vi köpte TV till Rom-olympiaden 1960. Oj vad man beundrade Wilma Rudolph, tror att hon tog 4 guld?
(Min mamma satte en nylonstrumpa på TV-n för att få färg...fast det var senare, ett aprilskämt)
Aqvakul
11-12-2009, 07:18
CITAT (Noak @ 10-12-2009, 13:39)  Vi köpte TV till Rom-olympiaden 1960. Oj vad man beundrade Wilma Rudolph, tror att hon tog 4 guld?
(Min mamma satte en nylonstrumpa på TV-n för att få färg...fast det var senare, ett aprilskämt) Wilma Rudolph var vacker, hade haft polio som barn och vann väl tre guld, 100m, 200 m och korta stafetten... Hon uppfyllde alla kriterier för en "askungesaga"... Min första idrottsidol, faktiskt.. Annars minns jag från Rom-OS mest hur besviken jag blev när Dan Waern "bara"blev fyra på 1500 meter. Jag såg mycket av OS hemma hos min kompis Lelle. Vi skaffade inte TV förrän 1961.
Så underbara minnen  Jag är supertrött jus  nu och borde sova Sigges Cirkus !all sin da ,härligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|