|
Jeg har oppdatert mine hjemmesider og presenterer et stort Austin - album. Austinrosene er mine favoritter i roseverdenen. Håper du blir overbevist om det samme Jeg har ansvaret for innholdet, mens Helen Fredholm har designet sidene: www.daglyngar.no www.fredholm.no hilsen Dag
Ezereht
05-12-2009, 18:19
Dags AustinsidaHelens Hage...klickbara länkar för dom lata av oss Jättefina bilder Dag, tack för du delar med dig!
Takk for hjelpen, Ezereth! Jeg var ikke klar over at adressene ikke var klikkbare. Dag
Fågelvägen
05-12-2009, 19:10
Otroligt vackra och MÅNGA rosor, väl fotograferade! Jag märkte att du har gott om snö också, det bästa skyddet mot vinterskador. Är det några sorter som har verkat särskilt friska? Eller särskilt krångliga/svårodlade? Sådana kommentarer vore välkomna. Tack för adressen till din hemsida, bilderna gjorde gott i höstmörkret!
Oj Dag så underbart stora och frodiga Austinrosor du har  Och så många ! Vad har du för zon, var bor du i Norge, är det skyddat då alla rosor ser så stora och buskiga ut ? Beställde av Koggens till våren The Alexandra rose, William Shakespeare och Snow Goose, vad tycker du om dom rosorna, är Snow Goose klen, den är jag osäker på. Leander serien tycker du att dom generellt är lite härdigare, det är vad man kan läsa ibland ?
Hei, Kajsa! De fleste bildene er dessverre ikke fra min egen hage, men fra mitt besøk hos David Austin i juni i fjor. Min engelske tekst gir svaret på det. Snow Goose har jeg dessverre ikke, men den står på min ønskeliste. Hyggelig at du liker presentasjonen! hilsen Dag
Aha, jag bara kastade mig in i rosbilderna, men visst har du väl många Austinrosor ändå ? Vilka går bäst och vilken zon bor du i ?
I 2001 hadde jeg 75 Austinsorter. Den sommeren regnet det til langt ut på høsten, og 200 sorter roser "druknet". Røttene råtnet i vannet. Da forsvant 40 Austinsorter også. Jeg bor i sone 4+ eller 4 nå i de siste årene. Her trives mange Austinroser. De mest hardføre er Charles Austin, Yellow Charles Austin, Mary Rose, Sharifa Asma. Shropshire Lass, Chianti, Leander, The Alexandra Rose, Wild Edric, Heritage, Constance Spry og mange flere. Men flere av de nyere ser også lovende ut, f.eks. Harlow Carr, Crown Princess Margareta og The Generous Gardener. hilsen Dag
Zon 4 och så många sorter, ja dom är mycket tuffare än man tror, men förlorade du 40 st sorter av allt regn 2001 det måste varit hemskt sorgligt.
Kajsa - jeg tror jeg er den eneste i Norge som går og håper på at noen roser dør i løpet av vinteren Jeg har alltid mange roser jeg ikke får plass til i løpet av sesongen. Derfor er det bra at noen av de svakeste dør, så få jeg plantet ut de nye. Jeg mistet jo ikke bare de 40 engelske, men 200 sorter i alt. Det å kunne begynne på nytt i et bed, er alltid en spennende utfordring. Jeg bor 5 mil sør for Lillehammer ved innsjøen Mjøsa. Dag
Du har ett tufft förhållande till dina rosor, man får se det som läropengar, allt blir inte bra som vi köper. Hos mig ryker en del rosor utan att dom ruttnat, jag går runt här och är sträng och gräver bort klena och sjuka rosor det har blivit många sista åren. Och hela tiden ser man nya rosor man vill ha.
strandskatan
06-12-2009, 17:00
Dag! Om du märker att bilderna börjar blekna, så är det jag som slitit ut dem!
Ezereht
06-12-2009, 17:28
Haha strandskatan, den var rolig  Jag är hemskt förtjust i Dags ramblers i blekt gult i lite olika nyanser, han har flera bilder på olika i liknande stuk. Men jag tror ingen av dem klarar sig här.
Strandskatan:  Den var god. Ezereth: Joda - det er flere ramblere som går i sone 5, bla.a. Lykkefund, Hybrida, Russelliana og Venusta Pendula. Min erfaring er at mange ramblere er mere hardføre enn vi tror eller hva som står i litteraturen. En av grunnene kan være at vi har lite erfaring med dem i Sverige, Norge og Finland. Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|