carin1964
Jag fick för någen vecka sedan en julros som nu står i krukan innomhus. Är det någon som vet när den kan planteras ut i trädgården?
Gunilla T
Gör det på en gång - den överlever inte inomhus.
rosita
Om den är nyköpt, har den aldrig varit utomhus och tåler kanske inte frost. I vår blomsteraffär sa de att man kan sätta ut den först till våren efter frostrisken är över, men sedan tåler de så klart att stå ute året om.

Sen beror det kanske på hur kallt det är och vilken zon den ska ut i. I zon 1 är det ju fortfarande milt, så det går kanske bra där.
Bassam
Hej
I dag kan du lägga dom ute och ta dom inne frost kommer , du ska göra flera gångar sen
du kan lägga dom hela året ute.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
är det tjälefritt så går det plantera ut den, det har jag själv gjort och det har funkat och den klarade vintern. har man dock kvar den inne av någon anledning så ska den stå ljust och så svalt det går helst ner runt +10c och så planterar man ut den till våren.
Fågelvägen
Helleborus-plantor köpta på senhösten kan överleva och fortsätta att blomma inomhus. Jag har flera exemplar som planterats ut på våren, efter flera månader på ett fönsterbräde. Men de stod i ett norrfönster och vi har det ganska svalt inomhus, ca 17-18 grader. Det tror jag är viktigt.

carin1964
Tack för alla svar. Då vi redan har haft den inne ett tag verkar det säkrast att plantera ut den till våren. Jag vet ju inte historien innan jag fick den heller, så den kanske inte tål utplantering nu. Den är i varje fall väldigt fin nu.
Samsara
Om dem är kallodlade kan man sätta ut dem på en gång men är dem inte det så får du sätta ut dem på dagarna och ta in dem över natten.
Bassam
Hej
Jag är med Flaxess förslag.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon