Nila
Det blir likadant varje år: när våren kommer har jag fullt av energi och massor av tid att pyssla i trädgården, och jag har tusen planer för olika projekt. Men när sen hösten kommer känns det som om jag får lägga all tid på tråkiga måsten, och därmed försvinner även energin och lusten... sad.gif

Så nu undrar jag: vilka av alla typiska höstprojekt kan man göra på våren?
- Klippa ner häck? (Såg att en granne klippte ner sin häck på våren. Funkar det på alla sorters häckar? Och när ska det klippas i så fall?)
- Flytta vinbärsbuskar
- Flytta perenner (Tidigblommande ska väl helst flyttas på hösten egentligen? Eller?) confused.gif

HelenJ
Du kan faktiskt göra det mesta på våren. Anledningen till att man flyttar växter och så vidare på hösten är att det oftast är blötare då så man slipper vattna så mycket. Dessutom mår växterna bättre om man flyttar dem när de är i vila, men visst kan man göra det på våren också. Risken finns bara att årets blomning uteblir. Men dö lär de knappast göra.

Häcken tycker jag däremot inte att du ska klippa förrän lite senare på våren/försommaren. Just beskärning ska man akta sig för när växterna är i tillväxt och "savar", dvs under mars till maj ungefär.
Bassam
Hej
Människor tror fel att trädgård arbetar ligger på våren och sommar ,men tyvär kan jag säga att trädgård arbetar man göra hela året, när börjar säsongen på Mars ,H äckar ska vakna man kan beskära dom , men under April Maj juni kan man om plantera och plantera och gödsla och under JAS perioden växter vila så man kan beskära dom, men för vintergrön växter kan man beskära hela året utan tiden som finns frost, Men I September Oktober november kan man flytta växter på grund att dom sover på den här tiden, men under Vinter kan man plöjar marken flera gångar för att döda ohyra nya generelationen och döda ogräs rötter och tänker vad ska plantera nästa år och var , också om man kan byta yttersta 10cm från jorden också för att miska ohyra under vår tiden.
H: Bassam
Gudrun i Göteborg
Som Gunilla säger så kan du göra det mesta på våren vad gäller omplantering och sådant. Men då skall du vara beredd på att vattna. Mycket o ofta.

Vill du klippa ner din häck? Dvs klippa den så mycket att den börjar om igen? Vad är det för häck?
officinalis
Grundgödsling är väl något som av tradition sker på hösten men som lämpligast sker på våren.
Nila
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 07-12-2009, 16:23) *
Vill du klippa ner din häck? Dvs klippa den så mycket att den börjar om igen? Vad är det för häck?

Ja, jag tror det skulle behövas. Den är bitvis väldigt risig. Vet faktiskt inte vad det är för sort. Grön med svarta bär... confused.gif
Jag såg, som sagt, en granne som gjorde så med sin häck i våras och den har växt väldigt fint under sommaren. Det var dock inte samma sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon