Full version: Babyspenat...
blomkronan
Min Man använder mycket babyspenat (i påse från grönsaksdisken) i maten... jag sa till honom att jag skulle odla det åt honom i vår biggrin.gif Men då var han noga med att säga att det måste vara babyspenat inte "vanlig" spenat.

Men jag tror ju att det är samma sak?? eller?? finns det en speciell sort som ger babyspenat??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte en speciell sort utan babyspenat är späda unga blad av spenat som passar bra att äta råa, låter man babyspenatbladen växa till sig blir de grövre och passar bäst att äta efter förvällning.
blomkronan
Tack för svaret tummenupp.gif då ska jag sätta lite olika sorter och se vilken han gillar bäst biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ka även tillägga att spenaten man odlar själv på friland aldrig brukar bli lika tunnbladig som den växthusodlade, i de uppvärmda växthusen växer bladen snabbt och då blir väggarna i växtcellerna lite klenare och bladen blir då tunnare. Med fiberduk, plasttunnel, odling i hobbyväxthus och liknande kan man dock få plantorna att växa lite snabbare = bladen blir något tunnare.

Vårodling och höstodling är det som brukar funka bäst när det gäller spenat (spenat sås i omgångar), mitt i sommaren blommar den bara.
Solstorm
Förr pratade man alltid om att det var så viktigt att spenat förvälldes och vattnet skulle hällas bort pga av att det var så mycket nitrit i. Nu är det ju vanligt att äta färsk spenat. Hur hänger det ihop egentligen?
Åsa, mälardalen zon 2
Det nyttiga i spenaten överväger + man har nog kommit fram till att har man inte njurproblem och man har en normal bakterieflora i tarmen och munnen så är nitriten inte något problem (OBS! använder man starka munsköljsmedel förstör man ofta den bakteriefloran som behövs för att smälta de flesta gröna grönsaker)
blomkronan
Tack för flera svar biggrin.gif

tummenupp.gif Då blir det spenat mellan tomatplanterna i växthuset. Har beställt från Impectra två sorter smile.gif

(Jag försöker smitta min man.... så han oxå blir intresserad av odling giggle.gif genom att odla sånt han vill ha)
Solstorm
Hm, om jag skulle få herrn i huset intresserad av odling så skulle det nog krävas att det gick att odla öl och korv, gärna dieseldrivet.
blomkronan
CITAT (Solstorm @ 07-12-2009, 11:26) *
Hm, om jag skulle få herrn i huset intresserad av odling så skulle det nog krävas att det gick att odla öl och korv, gärna dieseldrivet.

giggle.gif och tv:n måste nog ut i trädgården... åt min, så han inte missar en viktig match wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon