Full version: Odla gräslök?
Tobb
Är det någon som har koll på hur det går till vid odling av gräslök till frö?
Alltså i stor skala =)
Inga från Närke
Lägg din fråga i köksträdgården så kanske flera svarar.
Annars är det väl bara att spara blommorna från en tuva och när de mognat så sår du dem. Glömmer jag ta bort blommorna så har jag gräslök över allt i trädgårdslandet till året där på.
Nauti
Jag tycker att folk borde lära sig att använda "Nya inlägg"-funktionen i stället. Den är väldigt användbar och jag kan inte ens förstå hur man klarar sig utan den tongue.gif

Vad gäller gräslök så har jag ingen aning om hur det ser ut storskaligt, men jag vet att man får ut mer än tillräckligt med fröer för eget bruk från en enda planta tongue.gif
KURT
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 22:36) *
Jag tycker att folk borde lära sig att använda "Nya inlägg"-funktionen i stället. Den är väldigt användbar och jag kan inte ens förstå hur man klarar sig utan den tongue.gif

Vad gäller gräslök så har jag ingen aning om hur det ser ut storskaligt, men jag vet att man får ut mer än tillräckligt med fröer för eget bruk från en enda planta tongue.gif

"jag vet att man får ut mer än tillräckligt med fröer för eget bruk från en enda planta". Kanske för sådd, men om man groddar eller på annat sätt äter stora mängder, så räcker nog inte en planta långt!
Tobb
Mina tankar på odlingen var i storleksordningen 1-10ha sweatingbullets.gif Därför var det inte bara att läsa i vanlig litteratur. Ställde dock frågan till ett fröföretag också, men fick svaret att kolla i en bok om frilandsodling thanks.gif .....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon