tomte
Halloj,

Fick en yuccapalm i present och blev informerad att den hellre skulle ha för lite vatten än för mycket. Dock undrar jag hur mycket sol den behöver (i dessa mörka vintertider). Kan den stå långt in i ett rum utan att ta skada?

Go'jul.
Åsa, mälardalen zon 2
Yucca vill ha mycket ljus ju mera desto bättre. Jorden ska hållas lite lätt fuktig om du har den i rumstemperatur. Råden om mycket sparsam vattning gäller enbart om man har växten i sin optimala vintertemperatur = ca +10C. Övervattning gillar inte Yuccan så det är bättre att vara lite för snål än för generös. På sommaren trivs den utmärkt utomhus men avhärda den först så att den inte får en klimatchock + vänj den även vid starkare ljus genom att först sätta den i skugga och gradvis flytta ut den i ljusare lägen.

Yucca är egentligen inte någon palm utan mera en lilja. Är det någon variant av Yucca elephantipes du har så heter den jättepalmlilja på svenska.

Yucca elephantipes

Om växten trivs så kan man få jättetjusiga blommor på Yuccan med tiden.

Åsa, mälardalen zon 2
Bor du i södra sverige i zon 1(2) så finns det faktiskt även en Yucca som går att odla utomhus hela året i skyddat och mycket väldränerat läge, nämligen Yucca filamentosa.

svenskt namn fiberpalmlilja
Fialotta
Rackarns läcker Åsa ohmy.gif
Eva St
Den var otroligt vacker. Har fått två stycken Palmlijor som står i rabatten vid min stuga alldeles intill Vänerns strand runt Mariestadstrakten.De har övervintrat i två år men någon blomning har jag ej sett till ännu. Kan det vara denna sort som du visar. Hur gammal ska den bli innan den blommar i så fall.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Den härdiga Yuccan som säljs i sverige brukar vara Yucca filamentosa, den brukar ta minst 3-4år på sig innan den börjar blommor.
Eva St
Med lite tur kan jag alltså få se detta underverk redan till sommaren. Har hört någonstans att moderplantan dör efter blomningen men att den lämnar efter sig små plantor som sedan växer vidare stämmer detta.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar stämma att moderplantan dör när den blommat men den brukar skjuta upp sidoskott som blommar i framtiden. Bildar plantan frön efter blomningen kan man också prova att fröså om man skulle vilja ha många plantor.
tomte
Tack för alla bra svar, och god fortsättning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon