Ajminsko
Har snokat runt ett tag på både sidan och forumet men tänkte det var dags för mitt första inlägg.
Givetvis inleder jag med en fråga! innocent.gif
I alla fall... Jag har haft turen att få en längre tids ledighet över julen, nästan 3 veckor och är lite orolig för hur växterna kommer reagera på att jag är borta.
Det var ganska länge sedan jag träffade familjen så jag planerar att åka hem och vara borta under hela min ledighet.
Växterna jag har är främst palmer, bl.a bergspalm, murgröna och plättar i luften. Inte världens mest "tork-känsliga" växter alltså.. Jag har tidigare kunnat lämna dem runt 10 dagar utan att de tog större skada, men 3 veckor är långt tid.
Är det någon som vet om de klara sig själv så långt tid?
Vad kan man hitta på för att se till att de inte går under medans jag är borta? Bortsett från att be någon vattna dem? Det senare är förmodligen inget gångbart alternativ i nuläget..
Kan väl avsluta med en kort presentation också för artighetens skull...
Peter heter jag, är 26 år och studerar för tillfället i Kalmar.

Ha en fortsatt trevlig december!
pejori
CITAT (Ajminsko @ 06-12-2009, 22:48) *
Har snokat runt ett tag på både sidan och forumet men tänkte det var dags för mitt första inlägg.
Givetvis inleder jag med en fråga! innocent.gif
I alla fall... Jag har haft turen att få en längre tids ledighet över julen, nästan 3 veckor och är lite orolig för hur växterna kommer reagera på att jag är borta.
Det var ganska länge sedan jag träffade familjen så jag planerar att åka hem och vara borta under hela min ledighet.
Växterna jag har är främst palmer, bl.a bergspalm, murgröna och plättar i luften. Inte världens mest "tork-känsliga" växter alltså.. Jag har tidigare kunnat lämna dem runt 10 dagar utan att de tog större skada, men 3 veckor är långt tid.
Är det någon som vet om de klara sig själv så långt tid?
Vad kan man hitta på för att se till att de inte går under medans jag är borta? Bortsett från att be någon vattna dem? Det senare är förmodligen inget gångbart alternativ i nuläget..
Kan väl avsluta med en kort presentation också för artighetens skull...
Peter heter jag, är 26 år och studerar för tillfället i Kalmar.

Ha en fortsatt trevlig december!

Har du många växter?
Annars sätt dom i djupa skålar, med dagstidning i botten och häll på vatten tills det täcker tidningen...
Är dom många, ställ dom i badkaret/duschrummet och gör samma sak.
Sänk värmen i lägenheten till ett minimum, så klarar dom sig... tummenupp.gif
Ålgryte
Välkommen hit Ajminsko! 000.gif

Det finns vekar som du stoppar ner i krukan och andra änden i en vattenflaska. Då klarar sig växterna längre. Prova om de fungerar redan en tid innan du åker så att du ser ung. hur mycket vatten de vill ha.

Mamma satte alltid krukväxterna i diskhon på en vettexduk. Kranen droppade så att duken hela tiden var våt. Svårt med stora växter men funkar med de mindre flyttbara.

I somras testade jag att sticka ner vinflaskor i mina stora krukor på balkongen. Täppte igen öppningen med vettextrasa då jag fyllt flaskan med vatten. Tryckte sen ner den med halsen ordentligt nere i jorden. Vattnet sipprade någon vecka och krukan behöll fukten. yes.gif

På vintern sänker jag värmen till ca 12 i rummet där jag bl.a har mina pelargoner. De klarar sig bra med en skvätt vatten var 3dje vecka.

Lycka till med växter och semester cool.gif
Ajminsko
Tack så mycket för svaren!
Ålgryte, de där vekarna du nämnde man kunde köpa.. Vad heter de och var hittas de? Försökte söka efter dem men kom på att det var lite svårt utan ett namn.. =)

Tack igen!
Ålgryte
Jag tror jag köpt mina på ICA, ÖverskottsBolaget el. likn
De är som "ljusvekar instoppade i gröna mjuka sugrör". De bör finnas i krukväxtaffärer också. Inte alls dyra...

Googlade och hittade Semestervattnaren hos Weibull.

Såg också att det skrivits tidigare om vattning under semester här på Odla.
lovwal
CITAT (Ålgryte @ 07-12-2009, 00:22) *
I somras testade jag att sticka ner vinflaskor i mina stora krukor på balkongen. Täppte igen öppningen med vettextrasa då jag fyllt flaskan med vatten. Tryckte sen ner den med halsen ordentligt nere i jorden. Vattnet sipprade någon vecka och krukan behöll fukten. yes.gif

vilket bra tips! då behöver man inte köpa någon dyr liknande historia. smile.gif

vekar såg jag i somras på plantagen i kalmar.
pejori
Flaskor är jättebra.
Fungerar med PET-flaskor också tummenupp.gif
Peztis
Om du skaffar de där vekarna så gör det illa kvickt och peta ned så du ser att det funkar i alla blommor! Jag har gjort det där ochdet funkade inte i varje kruka så som jag hade tänkt mig.

Jag provade tricket med att vända en PET uppochned med ej åtrdragen kork - funkade inte då det måste vara precis rätt läge... Då är det nog bättre med ett litet hål i korken eller Wettex som skrevs ovan.

Å välkommen så klart!
pejori
CITAT (Peztis @ 08-12-2009, 15:49) *
Om du skaffar de där vekarna så gör det illa kvickt och peta ned så du ser att det funkar i alla blommor! Jag har gjort det där ochdet funkade inte i varje kruka så som jag hade tänkt mig.

Jag provade tricket med att vända en PET uppochned med ej åtrdragen kork - funkade inte då det måste vara precis rätt läge... Då är det nog bättre med ett litet hål i korken eller Wettex som skrevs ovan.

Å välkommen så klart!

Har också provat med "korken" men det var bökigt så wetex är bättre. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
under sommaren när det är varmt och torrt så ger jag till dom som är mest törstiga 1-3 2L petflaskor, fyller på flaskorna och sätter dom upp-och-ner har ingen kork eller nånting mellan jorden och flaskorna bara trycker ner. och så bubblar det ut vatten under en tid och det funkar bra hos mig.

jag har också köpt sådana ''Semestervattnare'' och där har jag märkt att det är viktigt att allt är igenom fuktat både jorden, tyget så att det kan suga. brukar dock inte använda dom så ofta.
Gudrun i Göteborg
Självvattnare funkar säkert men jag tycker det allra bästa är att sänka temperaturen. Om du bor i lägenhet så stäng alla element. Vattna innan du ger dig av. Växterna stormtrivs under de tre veckorna men det är lite ruggigt när du kommer hem förstås, innan du fått upp värmen igen.

Välkommen säger jag också!
Ajminsko
Tack så jättemycket för alla tipsen och det varma välkomnandet! smile.gif
DykUnderYtan
Jag testade ett år att lägga en stor bunke full med vatten i diskhon (fyllde inte diskhon direkt eftersom det sakta sipprar ut).

La sen en handduk på diskbänken och ner i bunken (i diskhon). Krukorna ställde jag direkt på handduken (inga ytterkrukor förstås) som låg på diskbänken. Fungerade kanonbra för mig.

Sänkt temperatur som många andra skriver är ju också bra förstås!

Bassam
Hej
före två år vr jag i mässan , där fick jag koppar som fyllde fast vatten ( som jag tror att den gjörde av vatten so kokade med Gelatin ) , jag vänder cup upp och ner och lägga dom över jorden,

Obs det funger bra.

H: Bassam
Ålgryte
Ajminsko:

Hur löste du vattningen av dina krukväxter? Jag vill gärna ha tips. Hos mig är det ofta ngn växt som ger upp när de får klara sig utan tillsyn en vecka -cry-.gif

Överlevde de din semester?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon