blomkronan
Det är ju första året med växthus för mig wink.gif.

Zon 2, 6 mm kanalplast, bubbelplast och värmefläkt som står inställd på 5-7 grader.
(ingen belysning än... ska sätta upp det)

MEN jag är orolig.... det har varit MYCKET fuktigt där inne och flera av mina pelargoner fick jag slänga då det blev mögel på allt sad.gif
[attachment=45105:DSC03449.JPG]

Hur har ni gjort som har erfarenhet???
jag måste väll ventilera på något sätt???? Mitt växthus är väll för tätt!!!

Solstorm
Hösten är mycket fuktig i växthus. På våren blir det tvärtom, luften blir fnösketorr, då är det inte fel att ha något vatten med en liten pump i som hjälp för att öka luftfuktigheten.

Pelargonerna behöver nog inte vattnas alls, jag gissar att de kanske har det blött i jorden också. Fuktig luft borde de klara om det inte är blött runt fötterna. Ute klarar de ju sig ända fram till frost. Med den låga temperaturen så behöver nästan alla växter mycket lite vatten.
blomkronan
Tack Solstorm för svar smiley_small_hug.gif

Innan jag satte upp bubbelplasten och satte på värmefläkten vädra jag mycket... wink.gif
Marie Mandelmann på trädgårdsfredag prata om det i ett program... men inte hade jag räknat med att fuktigheten skulle stanna såååå länge. När det blev frost ute trodde jag att det skulle avta! Ja hade nog kanske vattnat för mycket på pelargonerna sad.gif och dom stod nog för tätt i lådan oxå.

Men det som oroar mig nu är att det har börjat bli mögel på tamarillon och fuchiorna, och jag misstänker att jag har fått spinn pga av fukten!!

Det var bra att du berätta om att fukten minskar på våren... nu vet jag smile.gif, så jag vet vad jag ska hålla koll på i vår tummenupp.gif
Anja Danmark
Selv om der er isoleret, skal det være muligt at lufte ud i løbet af vinteren, så snart temperaturen om dagen er til det - ellers vil nogle af planterne helt sikkert få det for fugtigt.

Jeg har selv samme problem, men har sørget for, at et vindue og døren stadig er til at åbne, så fugtigheden kan komme ud - og så vander jeg meget lidt.

Jeg så en udsendelse om drivhuse forleden, og han havde dør og vinduer lidt åbne hver dag hele vinteren- men det kræver jo, at dagtemperaturen ikke er for lav...

mvh
Anja
Pius
Jag blev med växthus förra våren och förra hösten var inte alls så här fuktig som i år.

Mina pelargoner var så fulla i mögel så jag har klippt ner dem, skulle ha gjort det från början för då hade jag nog sluppit en del av möglet. Det har regnat och regnat och varit ganska varmt så jag antar att det är därför det blivit så fuktigt i växthuset i år.

Pius

blomkronan
Jag har fick ett tips av Sussie F Flower att öppna ett takfönster och ta hål på plasten så fukten kan passera ut den vägen, det ska jag ta och prova...

Som du Pius sa, lätt jag för många blad sitta kvar... dom blomma så fint när jag tog in dom, att jag hade inte mage att plocka av dom.... men det skulle jag inte ha gjort!!! Nästa år blir det att ta av alla blommorna och plocka av blad så dom inte är så täta.

Det konstiga var att mina spikklubbor var oxå helt täckta av mögel??? dom har ju INTE stått tätt ??? dom har ju bara en "pinne" till stjälk.... confused.gif
[attachment=45146:DSC03435.JPG]

Men som sagt det har varit en blöt och varm höst!!!

edit:stavfel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon