Louise Bugnet, Kanadaros av Georges Bugnet 1960, namnet på rosen efter hans dotter ( länge skrev man fel namn på rosen Louis som är ett pojknamn )
Blir en stor buske ca 2 x 1.5 m, tuff ros som klarar zon 7.

Själv tycker jag den rödvioletta kanten på blommorna är vackrast och röda knopparna

Rosen är alltid frisk men mina två buskar kunde väl blommat mer, efter ca 5 år klippte jag dom i botten i sommar, tyckte det var dags för lite föryngring.

Doftar gott, lite kryddigt, blommar hela säsongen, får en del stora orangeröda nypon.
strandskatan
07-12-2009, 11:46
Verkligen snyggt med det röda, och inte så skrynkliga blad!
Christina i Taxinge~
07-12-2009, 11:57
....och dessutom nästan taggfri!
Aqvakul
07-12-2009, 12:02
Jag har bara haft min LB i ett drygt år - men jag har stora förhoppningar på denna vackert blommande ros...
Det här är en av våra favoritrosor och den har gett mig mersmak på rugosor!

Knopparna är verkligen näpna
Ja, Kajsa - jeg gikk helt til toppen i det kanadiske roseselskapet og fikk
en endelig bekreftelse på en årelang diskusjon om Louis eller Louise.
George Bugnet hadde 11 barn og syv av dem var jenter, En av dem
het Louise og rosen er oppkalt etter henne.
Er Louise Bugnet den mest populære rosen i Norge og Sverige?
Jeg tror det!
Dag
Roligt Dag, då fick vi lära oss något nytt att G.Bugnet hade 11 barn. Vet du om någon av barnen gick i pappans fotspår ?
Tror också att av Rugosa rosorna är nog Louise Bugnet den alla kan gilla, inte så taggig, eller skrynkliga blad och frisk/vacker.
Hvis teknikken står meg bi nå, så kan dere lese svaret fra det Kanadiske Roseselskapet:
Hi Dag Lyngar
Norway
Yes that is correct. The rose is correctly named ‘Louise Bugnet’, named after the third of Georges Bugnet’s seven daughters: Martha, Marie, Louise, Madeleine, Rita, Betty and Therese. Each daughter had a rose named after her, except Therese, because he had already named a rose this after his sister who was a nun in France. He did have four sons, Charles, Joseph, James (Jim) and Paul (who died in a fire at age two). There was no son named Louis. However there seems to have been a mix up for years and it is a lovely rose under either name.
It is described as a nearly thornless rugosa hybrid with healthy mid-green rugose foliage, growing to 1.2 m high. It has red buds opening to semi-double white medium sized (7.5 cm dia.) blooms. It is fragrant and repeat blooming. There are good photos of it on www.helpmefind.com/roses. It grows also in The Brooks Garden of Heritage Roses, Brooks College, Alberta, under the name ‘Louise Bugnet’. M. Bugnet lived nearby in Legal, Alberta, until he died in 1981 at the age of 101.
Glad to hear it is popular in Sweden and Norway. Hope this information helps. All the best,
Anne Graber
Canadian Rose Society Library
www.canadianrosesociety.org
Ezereht
08-12-2009, 19:21
Roligt med lite historia. Fast sorgligt med branden
Bra också att veta att Therese-rosen är efter hans syster, intressant att hon var en nunna

Jag är faktiskt döpt till minne av en annan nunna som fick Nobels fredspris samma år som jag föddes.
Du er jo bare ungdommen, Ezereth - så vidt fylt 30.
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.