Knytt
Fingrarna slant, jag köpte en underskön pionrot (Peter Brand) under förevändningen att det kunde bli en julklapp till min man Peter, eh ... Well.

Hur gör jag nu? Jag har inte köpt pionrötter så här förut och så gör jag det mitt i vintern dunno.gif Plantera i kruka antar jag? Inte för djupt vill jag minnas? Vad för jord?
Jag tänkte ha den i övervintringsrummet där pelargoner mf bor, ca 5-10 grader varmt och relativt ljust. Är det en bra idé?
För att sen plantera ut den i vår då ... efter frosten.
ingrids
Den kollega till mig som framgångsrikt övervintrade en rot i kruka gjorde det i ett mörkt och nog ännu lite svalare i sitt garage. Den bör sova alldeles fram till i vår.
Knytt
Ja okej, svalare.
Om säljaren har haft dem ute nu, kan jag då plantera dem direkt?
ingrids
Länkar till en tråd hos konkurrenten, http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13 . Det förklaring jag hört till att det går att gräva ner pionrötter så länge det går att gräva är att rötterna vilar och inte behöver etablera sig utan gör det till våren. D.v.s. som tulpaner (inte som narcisser som ju behöver rota sig).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon