CITAT (Myosotis @ 08-12-2009, 18:36)

När vi fällde en gran som inte skulle ramla över vägen spände vi ett långt rep från trädet till dragkroken på min gamla volvo. Pappa sågade, jag höll repet spänt och körde sen framåt när trädet började falla

Det där har jag gjort ett flertal gånger med mycket gott resultat. Klättrar man så högt man kan med repet, helst två tredjedelar av höjden på ett tjugometersträd, så får man sådan hävstångseffekt att man kan dra omkull en fullstor gran med rötter och allt. Man kan även dra för hand, det krävs förvånadsvärt lite kraft för att styra även ett riktigt stort träd rätt om man fäst repet högt. Förutsatt att det inte blåser, för en gran utgör ett enormt vindfång...
Metoden kan även användas när man är ensam. Då spänner man upp repet lite och drar handbromsen. Sedan sågar man lite, men inte helt igenom. Det sista drar man av genom att köra bilen framåt.
Annars är min favoritmetod att klättra upp med sågen och kapa från toppen. Gren efter gren, kubbe efter kubbe. När alla grenar och så mycket som möjligt av toppen är bort är det enkelt att fälla stammen eftersom den inte utgör något vindfång. Men den får också en ruskig fart i nedslaget utan vindfång, så går den fel ändå händer stora grejer... På detta vis fällde jag utan problem en stor björk för några veckor sedan, den stod åtta meter från stugan och fortfarande vid den höjden där den skulle träffa taket var stammen över 40cm tjock. Hade den blåst ned över stugan hade det knappt blivit kaffeved kvar ens. Men jag sörjer fortfarande min stora, vackra björk