LasseB
Lyckades fälla den exakt där jag tänk mig. Hade bara några dm på var sida att vingla på men det gick som sagt bra. Vad jag inte räknade med var att den var 23 meter hög så toppen piskade in i våra syrener. Nå ingen skada skedd
Nu undrar jag om det finns något enkelt sätt att uppskatta höjden på ett träd, är det bara erfarenhet som gäller?
KURT
Vill du vara lite professionell, så köper du naturligtvis en hypsometer.

Annars kan man uppskatta på olika sätt också:

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/A...yg/19377/19376/
HelenJ
Det finns ett sätt till:

Ställ dig med ryggen mot trädet. Dela på benen och böj dig fram och titta på trädet mellan dina ben. Om du ser massor av luft får du gå närmare och göra om, ser du inte hela måste du gå längre bort. När du ser precis hela trädet mellan dina ben står du så långt bort från trädet som det är högt.

Funkar, på någon meter när....
Piccante
CITAT (HelenJ @ 07-12-2009, 21:56) *
Det finns ett sätt till:

Ställ dig med ryggen mot trädet. Dela på benen och böj dig fram och titta på trädet mellan dina ben. Om du ser massor av luft får du gå närmare och göra om, ser du inte hela måste du gå längre bort. När du ser precis hela trädet mellan dina ben står du så långt bort från trädet som det är högt.

Funkar, på någon meter när....

Jag hade nog hellre förlitat mig på trigonometri, blir på någon cm när...
Överbölingen
Antingen matematik eller praktisk trigonometri.

Ställ dig på drygt trädets höjd i avstånd. Vinkelrätt mot tänkt fällriktning.
Tag en käpp i handen och håll armen rakt sträckt mot trädet. Måtta så att du har roten vid tumgreppet och justera höjden så att pinnen når toppen.
Vrid armen/handen 90°. Flukta in var toppenskär 90°vinkeln från trädet. Där bör toppen hamna med några dm när. Jag har gjort det själv och det funkar. Arboreten som fällde våra stortallar som lutade lite fel, gjorde på det sättet där toppen var riskabel. Han bommade med 2cm. På de andra var det fällriktningen som var viktig. Där låg han +/- ca15°.
freya

Det var väldigt bra illustration på http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/A...yg/19377/19376/. Finns det något bra knep för fällning av björk som har häng åt fel håll? En av björkarna jag borde ta ner nu har större delen av kronan + en böj av stammen rakt mot huset. Och eftersom det bara är några meter mellan kommer den spräcka eterniten om den blåser ikull eller ngt liknande. Den står ganska nära hörnet så det är helt fritt fälla bara jag kan styra den. Är väldigt osäker på om det räcker med trampjärn pga lutning och kronhäng (om det nu kan heta så men hoppas någon begriper vad jag menar).

KURT
Man kan använda sig av en trädfällriktare, med en sådan får man mycket mera kraft än med ett vanligt brytjärn. Men lutar det mycket, och är tungt så finns det risk att det snurrar. Då kan man komplettera med vajer och ett spel med utväxling som drar trädet åt rätt håll.
KRT
När vi fick några stora tallar fällda (varav en lutade ganska mycket in på grannens tomt) satte arboristen ett rep i tallen och drog det till en D-ring fäst i ett annat rep i ett äppelträd (blev liksom en talja eller hur man ska beskriva det), och när de sågade ner trädet drog man i repet och på så vis styrde de tallen rätt (dvs in på vår tomt och inte ner i grannens gräsmatta smile.gif)..... Svårt att beskriva men det såg enkelt i praktiken laugh.gif
Myosotis
När vi fällde en gran som inte skulle ramla över vägen spände vi ett långt rep från trädet till dragkroken på min gamla volvo. Pappa sågade, jag höll repet spänt och körde sen framåt när trädet började falla smile.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 08-12-2009, 18:36) *
När vi fällde en gran som inte skulle ramla över vägen spände vi ett långt rep från trädet till dragkroken på min gamla volvo. Pappa sågade, jag höll repet spänt och körde sen framåt när trädet började falla smile.gif

Det där har jag gjort ett flertal gånger med mycket gott resultat. Klättrar man så högt man kan med repet, helst två tredjedelar av höjden på ett tjugometersträd, så får man sådan hävstångseffekt att man kan dra omkull en fullstor gran med rötter och allt. Man kan även dra för hand, det krävs förvånadsvärt lite kraft för att styra även ett riktigt stort träd rätt om man fäst repet högt. Förutsatt att det inte blåser, för en gran utgör ett enormt vindfång...

Metoden kan även användas när man är ensam. Då spänner man upp repet lite och drar handbromsen. Sedan sågar man lite, men inte helt igenom. Det sista drar man av genom att köra bilen framåt.

Annars är min favoritmetod att klättra upp med sågen och kapa från toppen. Gren efter gren, kubbe efter kubbe. När alla grenar och så mycket som möjligt av toppen är bort är det enkelt att fälla stammen eftersom den inte utgör något vindfång. Men den får också en ruskig fart i nedslaget utan vindfång, så går den fel ändå händer stora grejer... På detta vis fällde jag utan problem en stor björk för några veckor sedan, den stod åtta meter från stugan och fortfarande vid den höjden där den skulle träffa taket var stammen över 40cm tjock. Hade den blåst ned över stugan hade det knappt blivit kaffeved kvar ens. Men jag sörjer fortfarande min stora, vackra björk -cry-.gif
KRT
CITAT (Huggorm @ 09-12-2009, 06:22) *
Annars är min favoritmetod att klättra upp med sågen och kapa från toppen. Gren efter gren, kubbe efter kubbe. När alla grenar och så mycket som möjligt av toppen är bort är det enkelt att fälla stammen eftersom den inte utgör något vindfång. Men den får också en ruskig fart i nedslaget utan vindfång, så går den fel ändå händer stora grejer...

Det är nog därför arboristerna som tog våra tallar först tog grenarna och lade de som en "kudde" på marken där de sedan lade trädet.... Grenarna mjukade upp fallet, men trots det dånade de i marken, och hade man haft en seismograf i närheten hade den helt klart gett utslag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon